mischien verkeerde topic.
maar ben op zoek naar minimaal 2 x bipolaire condensators 150 µF 200/250 volt
de filters uit mijn rw15b kasten bevatten 2 van deze defecte condensators. 2 x 150 µF / 150 volt
en deze wou ik graag vervangen door een hogere voltage.
ik kan ze maar nergens vinden of bestellen.
iemand een idee?
gr. johnny
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Motorloopcondensatoren, desnoods meerdere parallell.
Voordeel is dat dat zelfs foliecondensatoren zijn, dus duurzamer en mogelijk zelfs beter geluid dan bipolaire elco's.
RW15B bestaat volgens mij niet, wel de RW18B
Ik zou het filter eruit halen en lekker actief aansturen.
Die 150 uf is zeker voor de HF output? Je zou 2 elco's anti-serie kunnen zetten van 270 of 330 uf
deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2658
perfect, lage Z en 105graden. kom je op 135uf 400VDC, maximaal geschikt voor 250VAC in anti serie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vraag me af of je bij anti-serie de spanningen wel bijelkaar mag optellen (afhankelijk van de polariteit werkt er steeds 1 condensator als halfbakken gelijkrichter, dus over de ander komt dan méér spanning te staan dan de helft). Bovendien zijn bipolaire elco's ongeacht hun lage Z toch maar compromisoplossingen als het om hogere stromen gaat. Gegeven de keuze zou ik altijd voor folie gaan, of inderdaad actief wat je al zegt.
Ja, dat klopt idd, foutje van mijn kant.
Je kan ook nog 2 diodes anti serie erover zetten om slechts 1 elco tergelijkertijd te belasten.
Dan kom je met deze eclo uit op 200VDC en 140VAC max!
Wat ik me verder sterk afvraag is of de spanning het probleem was van het defect. Het geeft namelijk een enorm vermogen op 8 ohm waarbij de speaker eerder sneuvelt dan de condensator in serie met de top speaker.
Goede condensatoren zowel bipolair als MKP zijn te koop bij zaken als SPEAKERKITS hier in Dordrecht.
Kan je gewoon opzoeken en bestellen.
Heel duur zullen bipolaire niet zijn .
LET OP bij speakerkits bestellen niet bij Speaker & co die zijn duurder
http://www.speakerkits.nl/?page_id=23
lees net even bij dynacord in een pdf file .
dat zij daar domweg 2 x 47 µF en 2 x 10 µF 150 volt parallel aan elkaar hangen voor een high output naar een 12.3 topkast.
werkt dat zo ? bij elkaar optellen ? dan ben ik er snel uit namelijk.
en ik maar zoeken naar een bipolaire condensator van 150 µF 250 volt
maartenbakker
Golden Member
Klopt; condensatoren parallellschakelen komt neer op de capaciteiten optellen.
Ik zie dat ik ook al over parallell begon helemaal bovenin, maar ik heb er nooit bijgezegd dat het zo simpel was.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]