Hi Henk, :-)

Kijk hier eens naar of zijn broertjes/zusjes...

https://www.eleshop.nl/micsig-dp3002.html

Meestal te voeden uit de scoop zelf, wel even uitzoeken wat dit betreft.

Groet,
Bram

tja, het probleem is nog steeds dat het een handheld scope betreft en hieruit voeden is niet een optie.

Hi Henk,

Plak met klittenband een powerbank achter op je scoop!

Groet,
Bram

dat is idd een optie, zoals ik al aandroeg,

Maar ben verbaasd dat het niet gewoon gemaakt wordt af fabriek met een accu erin: het is nou niet echt een energieslurper.

Hi Henk,

Soms is het niet anders, je kan het graag willen, als de industrie het niet maakt, kom je bij klittenband uit.

Mijn batterij scoop kan wel mijn diff. probe voeden, welke scoop heb je?

Groet,
Bram.

Fluke 190-204 zal gebruikt gaan worden hier vermoed ik.

200MHz bij die spanningen!?!

Da's een vreemde combi, in ieder geval een vreemde om zo aan te meten.

Op woensdag 23 september 2026 15:02:42 schreef Sine:
200MHz bij die spanningen!?!

Da's een vreemde combi, in ieder geval een vreemde om zo aan te meten.

Ik dacht hetzelfde.. Henk gaat aan een FM zender of zoiets meten.. :-) in ieder geval heeft het met de typische open meetsnoeren van de Diff probe niet zoveel zin extreem hoog te gaan.

Klinkt als niet denkbeeldig aan een zendantenne of wellicht een RF lasapparaat.

Hi Henk,

Ik weet niet of ik dat wel veilig genoeg vind die enkele Fluke Scoopmeter.
Wat voor signaal bij 100 a 200MHz denk jij dan aan?

Zenders in het VHF gebied op booten, zou hier goed over nadenken hoe je dit gaat aanpakken.
Zonder meer info, is lastig voor ons dit goed in te schatten.

Groet,
Bram

Het is geen hobby spul hier: gaat om een 450 tot 500 V DC bus.

En ik wil de rimpel weten als gevolg van verstoring/belasting/EMC.
Gaat hier om een installatie van > 1MW met drives en generatoren etc.

Je zoekt dus iets om een signaal van hooguit volts te meten op een DC bus.

Eigenlijk heb je dan een power rail probe nodig. Die zullen vast bestaan voor specifiek dat soort metingen.

https://tmi.yokogawa.com/bx/library/resources/application-notes/beyond…

EMC is nog een ander verhaal, dan kom je met een scope niet meer zo ver, dan kom je op SA terrein.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

Kun je het niet gewoon AC ontkoppelen, dan is de spanning veel lager (nadat de condensator is opgeladen)?

Dit moet je AC gekoppeld meten, niet met een diff-probe. Die sowieso niet geschikt is om variaties op een DC spanning te meten.

Deze bijvoorbeeld: https://www.eleshop.nl/rohde-schwarz-rt-zh03-high-voltage-probe.html

Heb je ook geen voeding meer nodig :-)

Dit is exact zoals de leverancier van het systeem het gemeten wil hebben.

Ik zou zelf ook AC gekoppeld meten en liefst met een stroomsensor (hall).

Echter ik ben niet de leverancier en moet wel de meting regelen 4x op verschillende plekken in Europa.
Dus zelf een diff probe kopen is het makkelijkste.

Een scope is sowieso geen meetinstrument, die Fluke 190-204 heeft maar 8 bits resolutie, dus in het gunstigste geval, als die 500V net binnen het bereik valt, is de stapgrootte 2V.

Ze zijn met name geïnteresseerd in de slewrate van verstoring, maar de amplitude is niet interessant.

Hi Henk, :-)

Slew Rate en Amplitude zijn gerelateerd...

Maar als het om in verhouding kleine signalen zijn t.o.v. de DC spanning,
dan zit je nog met nog een "selectie probleem" bij het kopen een diff probe.

Dat is zijn ruisgedrag, die 1 a 2 V AC spanning zal al aardig in de ruis zitten.
Een scoop met meerdere middeling instellingen zal dan handig kunnen zijn.
Dit helpt dan als de stoorsignalen repeterend zijn, bij wat grotere timing verschillen( meer random)
kan je middeling meestal niet meer gebruiken, die worden dan weg gemiddeld.

Wat hier ook al is aangegeven is een paar volt meten op zeg 500V niet mogelijk dit tegelijk te doen,
dus het DC niveau en het AC niveau, de resolutie van een gemiddelde scoop laat dit niet toe.
Je zal dan zeker naar 12 Bit toe moeten om iets te kunen zien.

Moet het tegelijk, dan een scoop met twee geisoleerde ingangen die voldoet aan jouw gestelde veiligheid.
Een HV probe voor de DC spanning en nog een HV probe dan AC gekoppeld voor het bepalen van de stoorspanning.
Dan kan je beide waarden tegelijk in beeld brengen en zit je niet direct aan een 8 bit scoop vast,
maar 10 of 12 bit heeft wel mijn voorkeur.

Maar let op, beide kanalen moeten geheel los van elkaar zijn, de massa van de ingangen mogen niet doorverbonden zijn.
Deze ochtend heb ik geen tijd om zaken verder voor je uit te zoeken, maar misschien vanmiddag of in de avond.
Leuk meetprobleem!

Groet,
Bram

Morge,

Ik had High met Henk een paar metingen beloofd en hier zijn ze dan met wat opmerkingen er bij.

Als eerste de meetsetup met de MicSig batterij scoop, MicSig DP10007 1:100 Diff. Probe, Batterij gevoede OWON Signaal generator.
Helemaal rechts is de zwarte elco te zien van de hoogspanning voeding, hier ongeveer 340V.
Deze 340V DC staat in serie met de OWON functie generator.
Op het scoopbeeld is het signaal te zien als de probe AC gekoppeld is.

Klik voor een grotere versie.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hi-M-H-01-Klein.png
.

Dit is wat je ziet bij een 8-Bit scoop en de probe DC gekoppeld, niet meer dan +- 1Bit variatie, als je DC niveau nu zeg 500V is, dan zie je dit signaal helemaal niet.
Het signaal betreft hier een schone blokgolf(geen abberaties van betekenis) van 1Vtt bij een frequentie van 1MHz.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hi-M-H-02.png
.

Nu heb ik de Probe AC gekoppeld, dus de DC waarde van 10V, 143V of 605V doet niet ter zake, je ziet alleen het AC component van het aangeboden signaal.
De ingang gevoeligheid van kanaal-1 is nu ingesteld op 500mVtt. de ruis in de weergegeven golfvorm komt door het ruisgetal van de probe, die hier dominant is.
Ook deze scoop geeft een beetje ruis, maar de probe ruis een stuk meer.
Let op, bij deze meting staat de scoop dus ingesteld op 5mV/Div.
Wil je kleinere signalen goed kunen meten, dan zal de scoop 1mV/Div moeten kunen doen met een laag ruisgetal.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hi-M-H-03.png
.

De door mij getoonde test signaal is repeterend, dus de 1MHz blokgolf, door de meting op de scoop te middelen kan je een flink deel van de ruis weg halen.
Maar als je stoorsignalen meet, vooral van schakelende apparaten, dan is de frequentie en pulsbreedte vrijwel nooit constant en daardoor is dit signaal niet goed te middelen zonder het te meten signaal aan te tasten.

Nog een punt, hier is een scoop en een probe gebruikt met een 100Mhz bandbreedte, hou er rekening mee, dat bij 200 a 300MHz van de scoop bandbreedte en nog meer ruis in het signaal komt.
Dit komt gewoon door de bandbreedte, hoe meer bandbreedte van je scoop, hoe dikker de lijn op je scoop wordt bij kleinere ingang signalen.

Ik heb natuurlijk geen idee aan wat voor apparaat je gaat meten, ik wil je alleen hier even laten zien waar je tegenaan gaat lopen
en dat het meten aan dit soort systemen niet even simpel is.
Jouw te meten signaal zal met grote waarschijnlijkheisd veel complexer zijn.
Kijk naar mijn bloksignaal, dat is schoon als het uit de generator komt, maar de bekabeling(probe draden) laat het al lekker ringen...

Je kan wat "Single Shot" metingen doen en daar op gaan meten, kijken welk deel van het signaal de meest stijle flanken heeft.
Wat hier ook al is aangegeven, Zo'n kleine Spectrum Analyser meenemen voor een breedbandige indruk, de prijs kan volgens mij geen probleem zijn.

https://www.eleshop.nl/tinysa-ultra-zs-407-spectrum-analyser.html

Vragen en opmerkingen, ik hoor ze graag.

Groet,
Bram

Jja, je moet de probe wel AC koppelen, vraag alleen is wat dat met de slewrate doet....

Maar je zegt dat de fluke 190 /204 dus niet zou voldoen: probleem is dat ik niet iets anders daar eenvoudig krijg (lees gewoon niet mobiel beschikbaar zonder aan te kopen) De fluke is beschikbaar.

Hi Henk,

Ik ga even wat lezen over de fluke.
Wat ik je heb aangegeven met mijn metingen is dat je met 1:100 probes snel tegen een ruisvloer kan aanlopen en
het nog kastiger is als je een 1:200 probe moet gaan gebruiken.
Ook dat de bedrading en capaciteiten de metingen kunnen beinvloeden, voroal dus bij grote bandbreedte.

Ik kom er even op terug als ik meer over de fluke weet.

Groet,
Bram

Hi Henk,

Ik heb een aantal filmpjes bekeken van het type Scoopmeter dat je beschikbaar hebt.
Wat me vooral opviel is, wat ik met een vorig type Scoopmeter ook al had maar een stuk ouder was.,
is dat de update rate van het signaal dat op het beeldscherm zichtbaar is nogal aan de lage kant is.

Ik kan in de datasheet van de 190-204 niet direct vinden hoe snel hij metingen doet en deze dan ook kan weergeven.
Dit is een heel belangrijke eigenschap en dit samen met het geheugen dat beschikbaar is om het signaal op te slaan.

Er is bij de oudere typen digitale scoops nogal een grote "dead time" dat is de tijd dat er niet gemeten kan worden
omdat de processor de voorgaande meting aan het afhandelen is.

Voor continu reperterende signalen niet een heel groot probleem,
maar als jij b.v. enigsins random signalen moet meten kan het lastig worden dit goed uit te voeren.

De Slew Rate is de snelheid van de amplitude verandering per tijdseenheid.
Ik heb geen idee wat jij zal gaan meten/tegenkomen.

Stoorsignalen worden meestal uitgedrukt in Volts per Nano seconde = V/nSec.
Bij tragere systemen is dit vaak Volts per Mili seconde = V/mSec.

Ook heeft deze Fluke series een beperkt geheugen, alle moderne scoops hebben een veel groter geheugen.
De Fluke is denk ik als een jaar of 15 oud, klopt dit?

Afhankelijk van de in je meetomgeving aanwezige stoorsignalen (hoevaak, reperterend e.d.) bepaald hoe goed jij het kan gaan bepalen
en de kwaliteit van de metingen.

Je altijd van wat je hier in Nederland meet even wat foto's op CO zetten, of mij prive e-mailen als je dat wilt.

De Fluke heeft een maximale gevoeligheid van 2mV/Div en ik heb geen idee van zijn ruis gedrag, bij de 200MHz bandbreedte,
een 1:200 probe zou bij kleinere stoorsignalen die je wilt gaan meten wel eens de beperking kunnen zijn.

Ik wil je met de uitleg die ik in dit topic geef, voorbereiden waar je tegen aan gaat lopen.
Er is nog een punt, dit had ik nog niet onder de aandacht gebracht, de commonmode onderdrukking boven de 50MHz.
Dat is van -50 tot zeg -20dB bij ongeveer 200MHz van Div. probes.
Dat het dus lastig maken de stoorsignalen goed te kunen meten.

Heeft de fabrikant van het spul dat je moet testen een voorbeeld en een opgave gegeven wat je kan verwachten.

Groet,
Bram

Waren die gefrituurde snubber pcbtjes daarvan :)
Mijn oplossing: Als je wil weten wat voor zooi er op die bus zit zou ik met een SA en wat EMC sniffer probes aan de gang gaan. Maar dan moet je misschien iets daarbij maken. bv een soort blikken doos met gat voor de probe die je om de leiding doet als er zware motoren/generators te dicht in de buurt zijn.

mbt gebruik van de Fluke en een diff-probe:
Ik denk dat je niet ontkomt aan een AC gekoppelde meting. Ik denk niet dat je een 200MHz probe vindt die een 500V commonmode aan kan en dan nog genoeg resolutie op zo'n 190 serie geeft. Ik heb wat hoog frequente Diff probes (max 100MHz) maar die kunnen maar 5V common mode aan of 50V of meer met speciale verzwakkers. Ik heb dat nooit geprobeerd (gebruikte ze alleen voor lage spanning) maar ik weet niet wat dat met de bandbreedte doet. Daarnaast hebben die een heel schone Tek voeding nodig.

HV lage frequentie diff probes zijn geen probleem maar dan kom je meestal niet verder dan 75-100MHz denk ik. Een 200MHz scoop kan die 200MHz alleen halen als hij een 10x probe gebruikt maar eigenlijk wil je dan de 50 ohm input gebruiken wat de boel weer tot 5V limiteert. Dus een diff probe met twee van die multimeter snoertjes en een stuk coax aan de 1x ingang van je probe gaat het zowiezo niet worden.

Je komt denk ik bij speciale power analyser systemen uit. En dan die welke een FFT optie en scoop output hebben. https://vitrek.com/power-analyzer-vs-oscilloscope/
Tek maakt volgens mij zoiets. Die hebben vaak ook een scoop uitgang. Volgens mij heb ik een tijd terug een power-analyser scoop probe gezien. Maar volgens mij hoorde dat bij een of andere high end scoop ivm de interfacing en "app"op de scoop. Volgens mij heeft signal path daar een video over. Is vrij prijzig spul.

Hoge stromen en hoge frequenties geven hoge EM velden. Dat maakt meten een (interessante) uitdaging. Ik heb geprobeerd met een scoop aan een werkende 6kW 40MHz laser RF te meten. We konden de scoop max ongeveer 1,5m van de RF zetten maar zelfs dat had geen nut. Nu was dat maar een 100MHz Rigol met 0,0 geschikte afscherming en standaard probe van de klant want ik was mijn scoop en probes vergeten. (ben zoals je weet niet gewend op locatie te werken :-) )

Hi,

Ik ben bang wat Fred ook zegt, dat je daat te maken mee krijgt en dat is de EMC.
Dus ook als je probe en je scoop/analyzer goed is voor het signaal dat je wilt meten,
hoe hang je je meetkabels aan het te testen object!

Ik had bij veel kleinere vermogens al moeilijkheden nette metingen te doen, dat is DC voedingen tot zeg 30V met piekstromen tot 15 a 20 Ampere.
Daarbij moest ik mijn scooprobe of 50Ω Coax al haaks op de stroomvoerende bedrading houden.
Deed ik dit niet, dan induceerde de stroomvoerende bedrading foutsignalen in mijn meetkabels.
Als je al een 1:100 probe koopt/gebruikt, korte snoertjes gebruiken en meestal helpt het dan ook, door ze te twisten als mogelijk.

Dus je hebt minimaal twee problemen. :+
1e
Je meetomgeving, dat is scoop en probe, bandbreedte en ruis en wat de scoop betreft ook hoe goed hij niet reperterende signalen kan vastleggen.

2e
Het EMC veld, je hebt het over meer dan 1MW, denk aan koperen busbars, hoe hou je de meetkabels t.o.v. die busbars voor een goede onderdrukking?

En er schieten mij vast wel nog meer dingen te binnen...

Ik wil je niet van het meten weghouden, in het geheel niet, maar je opdrachtgevers willen wel een betrouwbare meting hebben denk ik.
Zonder meer info vind ik het lastig nog meer tips te geven.

Groet,
Bram

De opdrachtgever ben ik zelf.

De fabrikant van het accupack geeft aan dat de slewrate niet boven 100 V/uS mag liggen.

Let op dat dit dus ook 0.1 V /nS is...

De accu hangt via een DC DC converter aan een busbar met 2 voedende gelijkrichters en een aantal AC drives. Die gooien flink wat roet in het eten natuurlijk.

Het gevolg hiervan is een gefrituurde EMC print, die Fred101 al eens op zijn werkbank gehad heeft voor een modificatie en reparatie.