Hoi,
Ik wil graag de waarde voor een condensator voor het aanlopen van een 1 fase motor die gebruikt wordt voor een tafelboor machine. De machine is een oudje maar wel in prima conditie. Het type laatje is verre van compleet. En heb dus geen informatie hoe ik met conventionele formules (o.a. op dit forum gevonden) de C kan berekenen.
Op het type plaatje staan de volgende gegevens:
Type: 22/3 No.:275
220V A3,7
1440RPM Hz50
HP 0,5 0,4kW
Ph1 Cos phi
Bij de motor heeft altijd de verkeerde condensator gezeten. Deze is 20uF en daarmee loopt hij heel langzaam aan. Als je hem een zetje geeft met de hand dan loopt hij vrij snel op het juiste toerental. Tijdens bedrijf is er koppel genoeg om te boren. Zet ik er een condensator op van 6.8uF er toevallig ligt dan wordt het er niet beter op. En denk dus dat meer uF nodig zijn. Maar hoeveel?
Zit er nu aan te denken om er een 40uF bij te kopen. Eerst kijken wat ie daarop doet. Is dit nog niet voldoende dan kan ik die van 20uF en 40uF altijd nog bij elkaar zetten en er zo 60uF van maken.
Is mijn redenatie nou goed of kan ik beter met e.g. 30uF beginnen?
Met vriendelijke groet,
Asje
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
De condensator bereken je met volgende formule:
C = \frac{10^6 \cdot P}{5,22 \cdot \pi \cdot f \cdot U^2 \cdot \eta}
C = capaciteit in MicroFarad
P = nuttig vermogen in Watt
U = netspanning in Volt
f = frequentie in Hertz
n (griekse letter eta) = rendement (onbenoemd)
Je hebt 2 condensators , plaats ze parallel , dan heb je samen 26,8 uF .
Heel grof +/- 60 tot 80 uF per kilowatt , maar uitrekenen is natuurlijk beter.
Ik had dit ooit met een miele bovenlader die zeker wel 35 jaar oud was ,de condensator was letterlijk ontploft er was maar heel weinig van over , veel confetti en 2 in het luchtledige bengelende draadjes.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als zo een klein motortje, die vrijwel onbelast aanloopt, niet met 20 uF wil aanlopen, dan zal er wel wat anders aan de hand zijn.
Trouwens als ik mn rekenmachine loslaat op die formule dan heb ik een kondensator nodig van ruim 11 Farad!!!
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (30%)]
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
De uitkomst is in MicroFarad. Was dat vergeten aangeven en is nu aangepast.
[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (15%)]
Uiteindelijk is er een C opgekomen van 30uF. Deze lag voor het "oprapen" bij een machine groothandel. En doet het prima. Het aanlopen gaat nu vlot genoeg. Ben er wel achter gekomen na wat verder informeren dat te weinig niet ok is maar te veel ook niet goed is. Dan gaat de motor een beetje warm lopen op den duur.
Bedankt voor het meedenken.
Gr. Asje
Op 14 april 2012 22:54:57 schreef Peter Claus:
De condensator bereken je met volgende formule: [..]
Met deze formule kom je voor 1kW op 23µF/η
Op 15 april 2012 00:28:10 schreef bert!ne:
Heel grof +/- 60 tot 80 uF per kilowatt
Als dat ook klopt, moet een normale η dus iets van 0,3 tot 0,4 zijn; een rendement van 30...40%.
Ik dacht dat elektromotoren van zulke vermogens een hoger rendement hadden. Of ben ik nu in de war met transformatoren?
Klopt wat je hebt berekend. Het is natuurlijk wel prettig als theorie en praktijk overeen komen.
De huidige motoren met dezelfde specificaties hebben nom. 60% rendement. Maar die zijn een stuk kleiner. Ik ga er idd vanuit dat het rendement van deze oude motor (schat 40jaar oud) nog lager zal zijn. Er is een erg grote luchtspleet en de statorspoelen zijn qua wikkelen ook groot uitvallen. Lijkt me niet een effectief motortje.
Gr. Asje