ief
Weet veel meer niet dan wel.
Vroeg me af of iemand dit al eens tegen is gekomen en misschien de oorzaak kent?
De knopjes van bass treble en menu etc doen vreemd in de zin dat als je op de een drukt je hij een andere funktie weergeeft. (druk op menu en de sub gaat harder, druk op treble en de bas gaat ahrder, zoiets)
Nu had ik het vermoeden dat het vuil en nicotine was maar het zijn echt schakelaartjes ipv zo'n rubber matje wat ik dacht dus vuil lijkt me niet de oorzaak en mec hanisch lijkt het ook niet echt te zijn.
Met de afstandbedining werkt alles prima. Het is dus geen ramp maar wilde de versterker over doen aan een vriend van me en tja, dan is dit toch een beetje slordig.
Kan dit een electronisch iets zijn?
Eén hangend knopje kan de hele matrix in de war sturen. Soms is te merken welke het is (een veel gebruikte) door min of meer systematisch over al op te drukken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je vergeet een typenummer te geven, dus in het schema zoeken wordt moeilijk, maar...
Afhankelijk van het aantal bedieningsknopjes zitten ze of in een matrix of in een weerstandsladder. Als dat laatste het geval is, krijgt een schakelaartje dat niet helemaal lekker contact maakt, spontaan een andere functie. Als ze in een matrix zitten kan het juist een of andere kruipstroom zijn die de boel in de war gooit. Ook kan er sprake zijn van printbreukjes of losse connectoren aan de bedieningsprint.
Klinkt me heel bekend in de oren. Mijn cd speler vertoont na het schoonmaken van het front in de tijd dat ik deze kocht 2 de hands ook dat soort kuren, druk ik op eject dan gaat de speler bijv op pause. Druk ik nogmaals op eject dan komt de cd er uit. Zo doen meerdere knopje,s vreemd. Ik heb nooit zin gehad om dit te verhelpen daar ik het meest met de ab werk.
Ik neem aan dat de versterker op AB wel goed functioneert?
ief
Het gaat om de sony str-de245, ik zal hem later vandaag (weer) even open schroeven en dan is even verder kijken adhv genoemde ideen.
dank alvast.
@arnold > met ab is idd prima. (kan daarmee alleen de bass en treble niet regelen, de rest wel)
ief
Hmm, dacht het opgelost te hebben met een reset maar neen, toch niet. Knopjes meten allemaal goed door en ook zonder omhulsel doet ie gek dus daardoor blijft er ook niets hangen.
[Bericht gewijzigd door ief op (66%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zit een key-check routine in:
KEY CHECK MODE
* Button check
* Procedure:
While depressing the MD/TAPE and the CD buttons simultaneously, press the [POWER] button to turn on the main power.
"RES 36 KEY" appears.
Every pressing of any button other than [POWER] and [SPEAKERS] counts down the buttons. The buttons which are already counted once are not counted again. When all buttons are pressed "RES 00 KEY" appears.
When MASTER VOLUME is rotated clockwise, "VOL MIN", "VOL 1" to "VOL 30", "VOL MAX" appear.
De receiver heeft trouwens een nogal enge manier van key detectie, meet analoog de spanning die een ingedrukte toets over een weerstandsdeler veroorzaakt. Een vastzittende toets of afwijkende voedingsspanning is genoeg om dan de boel geheel in de soep te laten lopen...
ief
Dank je wel Arco, dat word weer wat... Heb de service manual er ook even bijgepakt... Ik kan de test niet volbrengen want de knopjes werken niet zoals bedoeld, maar zover was ik al
Wat echter opvalt is dat het niet steeds het zelfde knopje is wat niet werkt, het is maar net welke volgorde ik neem al zijn er wel een paar die meer kans geven op problemen.
Ik denk dat ik daaruit moet/ kan concluderen dat het niet in de knopjes/ weerstand combinaties zit maar waar dan wel in...misschien idd die b+ maar waarom zou de volgorde dan uitmaken? Zou bijna denken dat het gemeten spanninkje niet mooi naar zijn ruststand gaat na het indrukken van een knopje als zoiets al enig hout snijd...
Raar verhaal weer.
edit: ook valt me op dat het niet een enorm veel voorkomend probleem lijkt te zijn, kom het igg niet tegen op internet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoals je op het schema kunt zien, zijn de toetsen in 4 groepen verdeeld. Je moet eens proberen, of alle 4 die groepen 'vreemd' doen, of dat het tot 1 groep beperkt is. Als het tot 1 groep beperkt is, is er wat mis met de schakelaars of weerstanden van die groep. Als alle groepen er last van hebben dan moet B+ niet in orde zijn... Ik zou dan eens kijken of C203 (10uF) is uitgedroogd...
Serieus ik heb exact dezelfde klachten met mijn sony cd speler.
MAAR dit na reinigen front met foam booster.
Bij mij zijn het de normale bedieningskknopje,s
Ik denk dat bij mij goed reinigen met bijvoorbeeld contact WL van de print al voldoende is.
Misschie kan je dat ook proberen.
Vuil en aanslag kunnen heel vreemde dingen veroorzaken.
ief
Ik heb gedaan wat ik kon maar helaas...
Print schoongemaakt, elco vervangen, schakelaartjes met tuner600 ingespoten, schakelaartjes doorgemeten en b+ gemeten welke goed lijkt.
Mijn theorie is nu dat Arnold gelijk heeft en dat de schakelaartjes (die allemaal tussen de 75 en 200 ohm weerstand geven ingedrukt) tijdens het indrukken zo wisselen van weerstand dat dat genoeg is om een verkeerd signaaltje te triggeren, het lijkt ook wel iets beter na het inspuiten maar zeker weten doe ik dat niet.
Het is maar een theorie maar anders weet ik het ook ff niet, gevalletje pech denk.
ik heb de sony str-de235 klaargekregen op de volgende manier, had namelijk ook problemen met de druktoetsen die reageerden ook op elkaar.
heb het volgende gedaan;
druktoetsen op de print ingespoten met contact spray
dan steeds op de knopjes drukken daarna schoonblazen met de compressor en nog een keer inspuiten met contact spray.
bij mij werkt het nu weer.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 april 2012 17:35:19 schreef ief:
(die allemaal tussen de 75 en 200 ohm weerstand geven ingedrukt)
Waarom moet je dan nog verder denken of zoeken? Dit sluit precies aan bij mijn antwoord van 16 april en bij wat anderen ook al zeggen. Schakelaars rot! Meestal zijn die dingen standaard en een paar dubbeltjes per stuk, dus allemaal ineens vervangen.