Hallo,ik heb de volgende vraag.
Ik heb een denon versterker in gebruik met daaraan wharfedale boxen.
Het probleem wat zich voordoet is dat de versterker ook bij een lage volumepotmeter stand voldoende signaal afgeeft voor onze kamer.Echter er is een onbalans in de kanalen,het rechterkanaal is duidelijk hoorbaar maar het linker kanaal nauwelijks.Als ik de versterker iets harder zet is het probleem over,dan zijn beide kanalen gelijk.Ik vermoed dus dat de koolbanen van de potmeter in het begin niet gelijk zijn van weerstandwaarde.Schoonmaken heeft niets opgeleverd.
Mijn vraag is,is het mogenlijk om een weerstandbrug of zo tussen de versterker en de boxen te plaatsen zodat de versterker harder gezet moet worden om de boxen aan te sturen,waardoor ik met de potmeter op een andere stand kom te staan en het probleem opgelost is.
Ik weet niet of het mogenlijk is.
Alvast bedankt voor het meedenken,groeten Jan

Waarom niet gewoon de volume pot. vervangen ?

De potmeter vervangen zou inderdaad een goede oplossing zijn. Wil je met weerstanden aan de gang, dan niet tussen de versterker en de luidsprekers, maar eerder direct voor of achter de potmeter. Kan het zijn dat de volumeregelaar tevens als balansregelaar functioneert? in dat geval is het simpel op te lossen door de beide knoppen, coaxiaal op de assen, iets ten opzichte van elkaar te verstellen.

Hartelijk dank voor je reactie.dat is eigenlijk de enige oplossing,waar ik nog niet aan gedacht had.ik heb nog een weerstandcascade staan,komt die ook weer eens van pas.ik zal het resultaat laten weten voor eventuele inspiratie voor anderen. groeten jan.