Op 12 januari 2022 18:45:51 schreef Tinus22:
Je geeft aan dat de boiler slecht opwarmt, dan is het logisch dat de boilerthermostaat niet afslaat. Simpelweg omdat het tapwater in de boiler nog niet op temperatuur is.
Lijkt dus op een circulatieprobleem. Boilerpomp defect ofzo, of een verkalkte warmtewisselaar in de boiler waardoor de warmteoverdracht van het cv water naar de boilerinhoud onvoldoende is.
Hoe heet is het retour cv water dat van de boiler afkomt?
Normaal gesproken kan je ketel ook niet te heet worden, wanneer de boiler niet op temperatuur komt en de boiler thermostaat dus blijft vragen, zal de ketelthermostaat (vaak instelbaar) ervoor zorgen dat de ketel afslaat bij de ingestelde temperatuur. Meestal 80 graden o.i.d.
Mocht de ketelthermostaat ook niet werken en de ketel niet op tijd uitschakelen, dan is de volgende beveiliging de maximaalthermostaat. Deze zal de ketel uitschakelen zodra de ketel om wat voor reden dan ook een temperatuur van 110 graden bereikt.
Maar goed, je probleem kan op heel veel plekken zitten. In het watercircuit, maar ook in het regeltechnisch gedeelte.
Beste, Dat is nu net het probleem dat de ketelthermostaat "overruled" wordt door de boiler-thermostaat. Als de boiler warm genoeg is en deze dus geen warmte meer vraagt, werkt de ketelthermostaat perfect. De circulatiepomp voor de radiatoren gaat draaien op vraag van de kamerthermostaat, wordt de ketel dan te koud, doet de ketelthermostaat de brander branden, tot deze zo'n 80° is en dan valt de ketel netjes terug uit. Maar zodra de boiler thermostaat aangeeft dat de boiler niet warm genoeg is, "overruled" deze de instelling van de ketelthermostaat en laat deze de brander constant branden, tot de ketel-veiligheid de brander definitief uitzet!! Vooral als mijn dochter (zeer uitgebreid) gaat douchen, of als er meerdere personen achter elkaar gaan douchen, stelt zich dit probleem.
Want als de ketel-veiligheid is aangesprongen, wordt de boiler niet meer verder verwarmd en wordt het water koud...
Het is dus NIET zo dat de boiler niet snel genoeg verwarmt, maar gezien dit met warmtewisselaar gebeurt, natuurlijk net iets trager dan de ketel...
Mijn vraag is trouwens net iets anders dan deze van de topic starter. Ik heb dit topic een jaar geleden van onder een 4 jaar dikke stoflaag gehaald, om niet per sé een nieuw topic te starten, dit was mijn oorspronkelijke vraag:
Op 23 januari 2021 14:41:47 schreef Monster900:
Ik wil dit topic even van onder het stof vandaan halen, omdat ik een vraag heb die deels hiermee te maken heeft en geen nieuw topic te moeten starten.
Ik heb een verwarmingsketel met een gelijkaardig principe als deze van de topicstarter. De ketel wordt verwarmd en deze verwarmt dan de boiler. Is de boiler warm, wordt het water uit de ketel gebruikt om de radiatoren te verwarmen.
Er zitten op de installatie dus 2 thermometers (1 voor de boiler en 1 voor de ketel) en 2 thermostaat-knoppen.
Uit mijn ervaring weet ik dat de ketel nooit warmer gestookt wordt dan de temperatuur waarop de thermostaat van de ketel is ingesteld. Als het warm water moet opgewarmd worden, gaat de circulatiepomp voor de boiler aan en deze blijft gaan tot de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt. De thermostaat van de ketel zorgt er ondertussen voor dat de ketel ongeveer de ingestelde temperatuur behoudt.
Als de boiler op temperatuur is en de kamerthermostaat geeft aan dat de radiatoren warm water nodig hebben, valt die circulatiepomp van de boiler uit en gaat de circulatiepomp van de radiatoren aan. Daarbij blijft de thermostaat van de ketel ervoor zorgen dat de ketel de ingestelde temperatuur behoudt.
Nu heb ik sinds kort volgend probleem:
Indien de boiler warmte nodig heeft, valt de circulatiepomp van de radiatoren uit en gaat de ketel automatisch aan. Deze blijft dus stoken, zo lang de boiler nog niet warm genoeg is, zonder hierbij nog rekening te houden met de thermostaat van de ketel. M.a.w. blijft de ketel heel lang doorstoken, tot deze 110° bereikt en in veiligheid valt! De circulatiepomp van de boiler blijft werken om de boiler te verwarmen tot deze op temperatuur is.
Maar dan moet die veiligheid natuurlijk gereset worden, vooraleer de ketel terug aanspringt en soms duurt het natuurlijk een tijdje voordat we doorhebben dat alles is uitgevallen (meestal door een gebrek aan warm water of koude radiatoren als ze warm moeten zijn).
Ik heb de elektronica van de ketel eens bekeken, en deze is vrij eenvoudig, maar voor mij toch nog net te ingewikkeld. Ik zie op 1 printplaat een 3-voudige relais zitten en ik vermoed dus dat deze defect is.
KAn iemand mij hier van wat advies voorzien? Een nieuw relais heb ik al in mijn bezit. Deze kostte 17€ incl. verzending, als ik een technieker hiervoor moet laten komen, ben ik waarschijnlijk een of meerdere 10-vouden van dit bedrag kwijt.