Boiler warmt niet

Je geeft aan dat de boiler slecht opwarmt, dan is het logisch dat de boilerthermostaat niet afslaat. Simpelweg omdat het tapwater in de boiler nog niet op temperatuur is.

Lijkt dus op een circulatieprobleem. Boilerpomp defect ofzo, of een verkalkte warmtewisselaar in de boiler waardoor de warmteoverdracht van het cv water naar de boilerinhoud onvoldoende is.

Hoe heet is het retour cv water dat van de boiler afkomt?

Normaal gesproken kan je ketel ook niet te heet worden, wanneer de boiler niet op temperatuur komt en de boiler thermostaat dus blijft vragen, zal de ketelthermostaat (vaak instelbaar) ervoor zorgen dat de ketel afslaat bij de ingestelde temperatuur. Meestal 80 graden o.i.d.

Mocht de ketelthermostaat ook niet werken en de ketel niet op tijd uitschakelen, dan is de volgende beveiliging de maximaalthermostaat. Deze zal de ketel uitschakelen zodra de ketel om wat voor reden dan ook een temperatuur van 110 graden bereikt.

Maar goed, je probleem kan op heel veel plekken zitten. In het watercircuit, maar ook in het regeltechnisch gedeelte.

Op 12 januari 2022 18:45:51 schreef Tinus22:
Je geeft aan dat de boiler slecht opwarmt, dan is het logisch dat de boilerthermostaat niet afslaat. Simpelweg omdat het tapwater in de boiler nog niet op temperatuur is.

Lijkt dus op een circulatieprobleem. Boilerpomp defect ofzo, of een verkalkte warmtewisselaar in de boiler waardoor de warmteoverdracht van het cv water naar de boilerinhoud onvoldoende is.

Hoe heet is het retour cv water dat van de boiler afkomt?

Normaal gesproken kan je ketel ook niet te heet worden, wanneer de boiler niet op temperatuur komt en de boiler thermostaat dus blijft vragen, zal de ketelthermostaat (vaak instelbaar) ervoor zorgen dat de ketel afslaat bij de ingestelde temperatuur. Meestal 80 graden o.i.d.

Mocht de ketelthermostaat ook niet werken en de ketel niet op tijd uitschakelen, dan is de volgende beveiliging de maximaalthermostaat. Deze zal de ketel uitschakelen zodra de ketel om wat voor reden dan ook een temperatuur van 110 graden bereikt.

Maar goed, je probleem kan op heel veel plekken zitten. In het watercircuit, maar ook in het regeltechnisch gedeelte.

Beste, Dat is nu net het probleem dat de ketelthermostaat "overruled" wordt door de boiler-thermostaat. Als de boiler warm genoeg is en deze dus geen warmte meer vraagt, werkt de ketelthermostaat perfect. De circulatiepomp voor de radiatoren gaat draaien op vraag van de kamerthermostaat, wordt de ketel dan te koud, doet de ketelthermostaat de brander branden, tot deze zo'n 80° is en dan valt de ketel netjes terug uit. Maar zodra de boiler thermostaat aangeeft dat de boiler niet warm genoeg is, "overruled" deze de instelling van de ketelthermostaat en laat deze de brander constant branden, tot de ketel-veiligheid de brander definitief uitzet!! Vooral als mijn dochter (zeer uitgebreid) gaat douchen, of als er meerdere personen achter elkaar gaan douchen, stelt zich dit probleem.
Want als de ketel-veiligheid is aangesprongen, wordt de boiler niet meer verder verwarmd en wordt het water koud...
Het is dus NIET zo dat de boiler niet snel genoeg verwarmt, maar gezien dit met warmtewisselaar gebeurt, natuurlijk net iets trager dan de ketel...

Mijn vraag is trouwens net iets anders dan deze van de topic starter. Ik heb dit topic een jaar geleden van onder een 4 jaar dikke stoflaag gehaald, om niet per sé een nieuw topic te starten, dit was mijn oorspronkelijke vraag:

Op 23 januari 2021 14:41:47 schreef Monster900:
Ik wil dit topic even van onder het stof vandaan halen, omdat ik een vraag heb die deels hiermee te maken heeft en geen nieuw topic te moeten starten.

Ik heb een verwarmingsketel met een gelijkaardig principe als deze van de topicstarter. De ketel wordt verwarmd en deze verwarmt dan de boiler. Is de boiler warm, wordt het water uit de ketel gebruikt om de radiatoren te verwarmen.

Er zitten op de installatie dus 2 thermometers (1 voor de boiler en 1 voor de ketel) en 2 thermostaat-knoppen.

Uit mijn ervaring weet ik dat de ketel nooit warmer gestookt wordt dan de temperatuur waarop de thermostaat van de ketel is ingesteld. Als het warm water moet opgewarmd worden, gaat de circulatiepomp voor de boiler aan en deze blijft gaan tot de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt. De thermostaat van de ketel zorgt er ondertussen voor dat de ketel ongeveer de ingestelde temperatuur behoudt.
Als de boiler op temperatuur is en de kamerthermostaat geeft aan dat de radiatoren warm water nodig hebben, valt die circulatiepomp van de boiler uit en gaat de circulatiepomp van de radiatoren aan. Daarbij blijft de thermostaat van de ketel ervoor zorgen dat de ketel de ingestelde temperatuur behoudt.

Nu heb ik sinds kort volgend probleem:

Indien de boiler warmte nodig heeft, valt de circulatiepomp van de radiatoren uit en gaat de ketel automatisch aan. Deze blijft dus stoken, zo lang de boiler nog niet warm genoeg is, zonder hierbij nog rekening te houden met de thermostaat van de ketel. M.a.w. blijft de ketel heel lang doorstoken, tot deze 110° bereikt en in veiligheid valt! De circulatiepomp van de boiler blijft werken om de boiler te verwarmen tot deze op temperatuur is.
Maar dan moet die veiligheid natuurlijk gereset worden, vooraleer de ketel terug aanspringt en soms duurt het natuurlijk een tijdje voordat we doorhebben dat alles is uitgevallen (meestal door een gebrek aan warm water of koude radiatoren als ze warm moeten zijn).

Ik heb de elektronica van de ketel eens bekeken, en deze is vrij eenvoudig, maar voor mij toch nog net te ingewikkeld. Ik zie op 1 printplaat een 3-voudige relais zitten en ik vermoed dus dat deze defect is.
KAn iemand mij hier van wat advies voorzien? Een nieuw relais heb ik al in mijn bezit. Deze kostte 17€ incl. verzending, als ik een technieker hiervoor moet laten komen, ben ik waarschijnlijk een of meerdere 10-vouden van dit bedrag kwijt.

Het kan goed zijn dat de ketelthermostaat nooit in de regelkring van de boiler is opgenomen. Om de boiler te voeden heb je immers in principe een hetere aanvoer nodig dan voor de verwarming.

Als de capaciteit van de boiler verder groter of gelijk is aan de boiler, kan de ketel in principe ook de 110 graden niet bereiken als je uitgaat van een boilertemperatuur van 60 a 70 graden. De boilerthermostaat zal immers eerder afschakelen dan de maximaalthermostaat.

Dus het kan best zo zijn dat de circulatie over de boiler onvoldoende is, bijvoorbeeld een slecht werkende pomp. Andere mogelijkheid is een verminderde warmteafgifte aan de boiler door vervuiling in de boiler (kalk).

Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2022 19:24:37 schreef Tinus22:

Als de capaciteit van de boiler verder groter of gelijk is aan de boiler,

??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

De ketelthermostaat is een maximaalthermostaat. Er zit nog een tweede, de veiligheidsthermostaat. Die laatste hoort een 10graden hoger te staan dan de ketel/maximaalthermostaat.
Hoe zit een en ander schematisch in elkaar? Hoe loopt de bedrading? Zit er een blackbox met elektronica bij de ketel?

jerome

Golden Member

Zal daarmee bedoelen, als het opgenomen vermogen van de boiler meer is dan wat de brander kan afgeven, dan kan de brander nooit op 110 komen als de boiler op 65 staat ingesteld. De warmteoverdracht is door eerdergenoemde oorzaken onvoldoende. Bij deze installatie ontbreekt , voor zover te zien op de wazige foto's, de max instelling die het ketelwater nooit mag overschrijden. Gangbaar staat die ergens rond de 75 a 80° voor tapwater temp van 60°. Toch vreemd dat het, nu een jaar verder op de eerste vraag, nog niet opgelost werd!
Edit: Ik zie dat dit in BE is, waar het sinds 2022 niet meer toegelaten wordt een nieuwe gasolieinstallatie te plaatsen. Zal moeten naar aardgas gaan als de ketel het begeeft, en het ziet er al een oud beestje uit, of kan dat gezichtsbedrog zijn door onduidelijke foto!

[Bericht gewijzigd door jerome op woensdag 12 januari 2022 20:04:48 (20%)

Dat bedoelde ik inderdaad. Als het opgenomen vermogen van de boiler hoger is dan van de brander, zal de 110 graden nooit bereikt worden. Tenminste als er ook voldoende stroming is om het vermogen van de ketel naar de boiler te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op woensdag 12 januari 2022 20:04:55 (27%)

het hoeft de boiler thermostaat niet perse te zijn, als de circulatiepomp niet afdoende pompt schiet de temperatuur snel zat omhoog dat de ketel aan de 110 graden komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

In de boiler zou toch een temperatuursensor moeten zitten?

Misschien is die defect of niet meer goed geplaatst en ziet die niet meer dat de boiler reeds warm is?

Zo'n sensor zit in een buisje geschoven die ergens halverwege de boiler in gaat dacht ik.

@testman precies, pompopbrengst kan ook het probleem zijn en als de installatie oud is, dan kan een vervuilde spiraal in de boiler vergelijkbare problemen geven.

@evelo, een verlopen boilerthermostaat kan ook nog.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op woensdag 12 januari 2022 20:35:27 (18%)

mvdk

Golden Member

Er word aangegeven dat de ketelthermostaat, wat een maaximaalthermostaat is, overruled word. Dat hoort niet. Als het water te heet word, hoort er een instelbare thermostaat de brander uit te schakelen. Op de een of andere manier is de ketelthermostaat gebypassed, dat is een ongewenste situatie bij het tappen van warm water. Het hoort niet zo te zijn dat de veiligheidsthermostaat ingrijpt.
Oplossing:
Er loopt een aanvoer en retour leiding vanaf de ketel naar de boiler. Laat in die aanvoerleiding, (de hete leiding) een thermostaatpijp, zo'n schede inlassen. Plaats daar een thermostaat met een instelling van 95graden, die in serie gezet word met de veiligheidsthermostaat.
Als er in de ketel zelf nog een voorziening is om een extra thermostaat te plaatsen, dan verdient die plek de voorkeur.

Edit: wacht effe, die extra thermostaat mag pas vrijgegeven worden bij tapwatervraag. Moet nog een extra relais tussen.
Het is toch een kwestie van uitzoeken hoe de installatie gewired is.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 12 januari 2022 20:38:34 (11%)

evelo

Golden Member

Die ketelthermostaat kan al jaren stuk zijn en overbrugd of zo.

Dat komt dan uit als er nog een probleem bij komt.

Dat de topicstarter deze ketel een jaar lang laat branden met dit probleem zegt waarschijnlijk ook wat over de staat van onderhoud van het geheel.

Met alle respect, een ketel die er steeds uitgaat op de maximaalbeveiliging laat je niet een jaar doorbranden. Als je zelf de kennis niet hebt, schakel je een professional in. Het gaat wel om de veiligheid van de installatie.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op woensdag 12 januari 2022 21:38:36 (44%)

Ik vind dit ook wel best een gevaarlijke situatie dat de laatste beveiliging (maximaal beveiliging) in dit besturing circuit regelmatig aanspreekt. Ik zou er nog eerder vandaag dan morgen actie op ondernemen. Het hele relaas overziend is de kans groot dat de boiler thermostaat stuk is. Dit is toch simpel te testen door 1 van de 2 draden van de boiler thermostaat los te nemen wanneer boiler temperatuur boven z'n maximum zit (bv. 80'C) maar nog niet uitgeschakeld is door de maximumthermostaat 110'C.

Als de maximumthermostaat zijn werk niet meer doet mag je hopen dat de ontlastklep nog werkt..... anders BOEM!!!!