Geert111
Golden Member
Goeieavond,
Wanneer we de thermostaat van de koelkast op stand 2 (van 5)zetten vervriest het eten en vormt er zich achteraan op de binnenwand ijs. In stand 1 werkt hij normaal. Betekent dit weldra het einde of is het normaal?
mvg/Geert
een bevroren koelkast bij stand 2 is wel heel koud.
Misschien is de temperatuursensor verrot, waardoor de compressor te lang blijft lopen
[Bericht gewijzigd door timberleek op (19%)]
Kan ook dat de deur niet goed sluit, want als de kast dicht is, mag er niet barre veel ijsvorming inkomen. Anders thermostaat defect vermoedelijk.
Grote kans inderdaad dat de temperatuursensordraad kapot is, waardoor de thermostaat veel te laat afschakelt.
Ik had overigens dit probleem toen ik net een nieuwe thermostaat in m'n koelkast had gemonteerd: Had het uiteinde van de sensordraad niet goed genoeg tegen de achterwand van de koelkast bevestigd, waardoor de draad niet koud genoeg werd en de thermostaat dus niet afsloeg. Gevolg: dikke laag ijs tegen de achterwand. Na de draad op de juiste wijze (zoals de originele draad zat) terug gemonteerd te hebben, was het probleem verholpen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Hier is alleen zinnig antwoord op te geven als de temperatuur gemeten wordt en te luisteren of compressor draait of niet.
Op stand 2 zet je de koeltemperatuur lager en het is dan best mogelijk dat hij dit niet meer haalt door te weinig koelgas.
Compressor blijft maar doordraaien met ijsvorming als gevolg.
Op 19 april 2012 19:29:56 schreef S.Oldeerbout:
Hier is alleen zinnig antwoord op te geven als de temperatuur gemeten wordt en te luisteren of compressor draait of niet.
Op stand 2 zet je de koeltemperatuur lager en het is dan best mogelijk dat hij dit niet meer haalt door te weinig koelgas.
Compressor blijft maar doordraaien met ijsvorming als gevolg.
Als er te weinig koelgas in het systeem zou zitten, zou de achterwand überhaupt niet zo koud kunnen worden dat er ijs vormt. Bij te weinig koelgas kan er nauwelijks koeling plaatsvinden. De compressor blijft dan inderdaad wel door draaien, maar dat resulteert dan niet in koude.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
MNM: Fout!
Een lek in het koelsysteem is nooit abrupt maar geleidelijk (of je moet een koelleiding gebroken/afgerukt hebben tijdens het verplaatsen/verhuizen) waardoor de koeling ook geleidelijk afneemt (in afstand gezien vanaf ingang evaporator naar uitgang evaporator).
Moet het nou juist lukken dat de sonde van thermostaten altijd op het uiteinde van de evaporator bevestigd is.
Als door een gebrek aan koelgas (of een gebrek aan compressie van de compressor of zelfs een obstructie in het koelcircuit) het laatste deel van de evaporator niet diep genoeg meer koelt geraakt de thermostaat niet meer aan zijn uitschakeltemperatuur waardoor de compressor eindeloos blijft draaien en de omgevingstemperatuur binnenin de koelkast gemakkelijk onder het vriespunt daalt.
Ik was koeltechnicus bij Bosch tussen 1976 en 1979.
Als op de werkfiche van een klant stond dat de etenswaren in de koelkast bevroren was de diagnose (ongeveer):
- 60% door gebrek aan compressie van de compressor (defecte kleppen).
- 35% door lek (soms slechte soldeerlas van fabriekswege uit, meestal door perforatie van de alumunium evaporator met een scherp voorwerp tijdens het ontijzen van het vriesgedeelte of de evaporator).
- 4% door obstructie (meestal aan het einde van de deshydrator, net voor het begin van de capillaire buis).
- 1% door defecte thermostaat, op 3.5 jaar bij Bosch heb ik misschien 5 thermostaten vervangen (maar wel vele compressoren).
Edit: Bij de obstructie vergeet ik de (toen) regelmatig voorkomende olieverstopping in het capillair door het liggend verhuizen van vertikale koelkasten/vrieskasten zonder daarna de aangeraden rustperiode (24uur) in acht te nemen vòòr het inschakelen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 20 april 2012 15:13:50 schreef Turbokeu:
MNM: Fout!
Een lek in het koelsysteem is nooit abrupt maar geleidelijk (of je moet een koelleiding gebroken/afgerukt hebben tijdens het verplaatsen/verhuizen) waardoor de koeling ook geleidelijk afneemt (in afstand gezien vanaf ingang evaporator naar uitgang evaporator).
Moet het nou juist lukken dat de sonde van thermostaten altijd op het uiteinde van de evaporator bevestigd is.
Als door een gebrek aan koelgas (of een gebrek aan compressie van de compressor of zelfs een obstructie in het koelcircuit) het laatste deel van de evaporator niet diep genoeg meer koelt geraakt de thermostaat niet meer aan zijn uitschakeltemperatuur waardoor de compressor eindeloos blijft draaien en de omgevingstemperatuur binnenin de koelkast gemakkelijk onder het vriespunt daalt.
nou da's simpel de voeler verplaatsen naar het begin vd verdamper of op een kwart vanaf het begin
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 20 april 2012 16:14:33 schreef Franssel:
nou da's simpel de voeler verplaatsen naar het begin vd verdamper of op een kwart vanaf het begin
De gemiddelde binnentemperatuur/luchttemperatuur (ca. +2 à +6°C) van een doorsnee huishoudelijke koelkast wordt geregeld op basis van een 'zwaar' negatieve uitschakeltemperatuur (ca. -12 tot dik -25°C volgens de stand van de thermostaat) op het einde van de evaporator (*) ter hoogte van de temperatuursensor.
De inschakeltemperatuur bedraagt altijd ca. +4 à +5°C om cyclische ontdooing van het op de evaporator gevormde ijs mogelijk te maken.
De oppervlakte van de evaporator, het vermogen van de compressor, de hoeveelheid koelgas en de uitschakeltemperatuur van de thermostaat zijn zodanig berekend/gekozen dat de compressor lang genoeg draait om de gewenste binnentemperatuur en een optimaal aantal in/uitschakelcycli/dag (hysteresis!) te kunnen behalen (**).
Als jij nu, wegens een tekort aan koelgas of een onvoldoend drukopbouwende compressor, bij een niet meer volledig aanvriezende evaporator het meetpunt van de thermostaatsensor gaat verplaatsen om toch maar de uitschakeltemperatuur van de thermostaat te kunnen behalen zal/zullen:
- De benodigde minimum aan- en uit-tijden van de compressor om de gewenste luchttemperatuur binnenin de koelkast te behalen/behouden niet meer kloppen.
Bij het inschakelen van de compressor begint de koudeproduktie reeds na een paar 10-tallen seconden bij de ingang van de evaporator (waar de capillaire buis eindigt). Naarmate de compressor langer draait gebeurt de expansie van het vloeibare koelgas steeds verder vanaf de ingang van de evaporator.
De thermostaat zal derhalve de compressor te vroeg afschakelen (te korte aan-tijd).
- I.i.g. de totale koelcapaciteit niet meer behaald worden.
M.a.w.: Slecht idee.
In dit specifieke geval zou je de originele thermostaat desnoods kunnen vervangen door een (vochtbestendige) ruimtethermostaat met een temperatuurbereik van ca. 0 tot 10°C zodat de compressor blijft lopen totdat de gewenste ruimtetemperatuur in de koelkast bereikt is.
Je originele A-klasse koelkast zal dan ook nog degraderen naar een D-of E-energieklasse.
De plaats van de ruimtethermostaat (of zijn sensor) is ook belangrijk omdat de ruimtetemperatuur in een koelkast gemakkelijk 2 à 3°C kan verschillen tussen boven en onder.
Mijn actuele Bosch koelkast heeft trouwens een ventilator bovenin de koelkastruimte om de luchttemperatuur tijdens het draaien van de compressor egaal te verdelen.
(*) Bij moderne/actuele koelkasten is de evaporator niet meer zoals vroeger apparant opgebouwd maar verborgen/ingebouwd achter de kunststoffen binnenachterwand.
(**) (huishoudelijke) Koelkasten waar echt geregeld/gemeten wordt op basis van de luchttemperatuur in de koelkastruimte ken ik persoonlijk niet.
Ik heb wel eind jaren '70 een (grote) Bosch koelkast/vrieskastcombinatie met enkele compressor gekend waar de temperatuur van het vrieskastgedeelte (en in-uitschakelen van de compressor) op basis van een thermostaatsensor op de evaporator in het vrieskastgedeelte geregeld werdt, de koelkasttemperatuur werdt apart geregeld met een instelbare thermostatisch geschakelde ventilator met aanvoer van ijskoude lucht vanuit het vrieskastgedeelte.
Bij de doorsnee koelkast/vrieskastcombinatie met enkele compressor is de evaporator van het vrieskastgedeelte altijd het primaire deel (eerstkomend in het koelcircuit), de koelkastevaporator het secundaire deel.
De koelkasttemperatuur wordt geregeld met een thermostaatsensor op het einde van de koelkastevaporator (laatste koude punt in het koelend circuit) zodat de temperatuur in het vrieskastgedeelte gegarandeerd altijd minimum -18°C bedraagt.
Geert111
Golden Member
bedankt mensen voor de tips! Na iets meer dan een maand doet ie het voorlopig nog prima op stand 1. Als het probleem zich herhaalt weet ik wat te doen of toch te proberen.
Leg eens een zaklantaarn in de koelkast en kijk in het donker of er ergens licht bij de deurrand schijnt.
Op 1 juni 2012 13:28:04 schreef DE OLDE:
Leg eens een zaklantaarn in de koelkast en kijk in het donker of er ergens licht bij de deurrand schijnt.
Waarom er zit toch een lampje in? (sorry ik kon het niet laten)
ha, maar mooi dat het probleem juist dat lampje kan zijn, heb ik al meerdere keren meegemaakt;
als het lampje warm is, meteen nadat je de deur open gedaan hebt, brandde het dus nog terwijl de deur dicht was. De thermostaat zal dan de koelkast nooit meer af laten slaan, met IJsvorming tot gevolg, en in de omgeving van het lampje is het niet koud.
Ontdekte het bij eigen scholtes koelkast aan een 'warm bierblikje' dat tegen het lampje aan gestaan had. Doordat de indeling van de bakjes in de deur gewijzigd was - zoals mogelijk gemaakt - duwde er niets meer tegen het deurcontact. Probleem eenvoudig verholpen!
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Toch lijkt het mij niet logisch dat als de deur lekt de temperatuur binnenin zo koud wordt dat het etenswaar bevriest. De temperatuur in de kast is dan immers te hoog waardoor de kast aanslaat.