Onvervangbare koolborstels?

Het is het motortje van een toestel om tracties op nek en lage rug toe te passen (ben kinesitherapeut). Vandaar dat het zo traag gaat. Ik ben wel een volledige leek op dit gebied, maar een koolborstel vervangen leek me nog wel te doen. Het tandwiel vooraan is wel noodzakelijk, anders zal er niet veel beweging in de zaak komen.

Ik zal morgen als ik tijd heb de print eens los solderen, en kijken wat er onder zit.

Ruimte voor een andere motor is er wel voldoende denk ik, maar het moet dan wel een passend model zijn natuurlijk. Is het nuttig als ik een foto maak van het hele toestel?

Jammer dat je niet in de buurt van een van ons woont om ff te kijken
mijn vorige (veel geldbewarende klus was die turbo) ff motortje demonteren en gangbaar maken http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf1507a.jpg

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

als je de print eraf soldeert kun je miss wel verder komen. de borstels zitten in het zwarte deel aan de lipjes. als deze op zijn kan een aangepaste borstel uit een oude kruimeldief of accuboor al als vervanger dienen.

dit kwam ook wel eens voor bij pedicure apparatuur , daar gingen de borstels vast zitten of de draden in de kop braken af. in bijde gevallen kon dan de kop vervangen worden wat bijna net zo duur ws als een nieuwe machine. heb dat vaker gemaakt gehad voor de pedicure van de zaak :)

is het motortje van bouwjaar 2000 ? anders kun je eens 12volrt op de draden zetten en kijken of de motor gaat lopen , is dat zo en is de motor ook sterk dan , kan het probleem in de bekabeling zitten miss. of de borstels zaten vast en die zijn losgekomen door het demonteren van de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de print er af gehaald, en de koolborstel zijn idd te zien!

http://img18.imageshack.us/img18/1280/img7170800.jpg

Kan ik ze er zo uit halen? Zouden jullie kunnen zien of ze aan vervanging toe zijn?

Zo te zien zit er nog genoeg "vlees" op, maar soms zegt dat niets, het ligt eraan tot hoever de koper draadjes er in zitten. Het kan ook vervuiling zijn, kijk eens naar het koper waar de borstels tegenaan drukken? Zitten daar putten in / zwarte of paarse plekken op? Ook kan een veertje slapper zijn geworden door bijvoorbeeld de hitte.

Als je er niet uitkomt wil ik best eens kijken als je in de buurt van Leidschendam zit.

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 22 april 2012 11:32:43 (12%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Shiptronic

Overleden

Ik zie een torx schroefje, los draaien open maken en schoon maken, dan kan je vaaak wel zien wat het problem is.

ziet er uit als goed te repareren.

Haal ook de stikker eraf, daaronder staan waarschijnlijk de gegevens van de motor fabrikant.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 22 april 2012 11:33:39 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zo te zien zijn de borstels door het koolstof vastgelopen , even de compressor erover halen en een keer kloppen op tafel , en testen met een adaptertje , kans is groot dat het ding dan weer werkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijkt me idd gewoon een kwestie van de boel een keer goed schoonspuiten en eventueel met wasbenzine of alcohol goed poetsen.

De veertjes lijken me niet heel ver ontspannen, dus waarschijnlijk is er nog maar weinig echte slijtage aan de borstels.

Ik zou ook na het reinigen iets van teflonspray o.i.d. gebruiken om het wat te smeren. Baat het niet, schaadt het ook niet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Euhm, heb het motortje even open gemaakt ...

http://img855.imageshack.us/img855/509/img7246800.jpg

Is dit normaal??

Dat is vuil en koolstof. Dat is normaal je koolstof van je koolborstels kan nergens heen behalve in de motor.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Lijkt me wel veel vuil voor enkel de koolborstels. Wees voorzichtig met het deel waar de koolborstels tegen aan zitten, altijd lastig om die opzij te drukken de de as er weer in te schuiven zonder iets te beschadigen. Mogelijk komt de melding van het feit dat de koolborstels geen goed contact meer maken. Dit zou hetzelfde gezien kunnen worden als dat de borstels 'op' zijn.
Voorzichtig schoonmaken, geen vet of olie toedienen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

wat in de motor zit is teveel zooi om van de borstels af te komen , de wikkelingen zijn nog mooi rood van kleur dus die zijn er ook niet verantwoordelijk voor. het kan rommel zijn van de omgeving van de motor , bijv stof uit de lucht wat door een koelingsfan wordt aangezogen.

ik heb dit onlangs ook gezien bij een schroefboormachine. daar was die zwarte rommel zo aanwezig dat het anker bijna klem in de magneten was komen te zitten , en trok de accu snel leeg. het leek op poeder van metaal afkomstig , want het bleef aan de motor hangen door de magneten. een poetsbeurt van de motor en het probleem was weer weg maar toch wel apart...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Die koolborstels zitten op een soort koperen klont, de commutator. Deze bestaat uit segmenten en die zijn geisoleerd tov elkaar. Koolstof is geleidend en die troep gaat in die gleufjes zitten. Dan loopt de motor op een gegeven moment niet meer. Met een tandestoker voorzichtig uitkrabben.
Vind het wel veel troep wat er uit komt.

Je kan de motor ook testen. Hij is gewoon 12VDC. Dus bv op een autoaccu. Als hij dan wel draait maar je apparaat geeft nog steeds een foutmelding dan ligt het niet aan de motor. Je kan ook met een multimeter meten of er verbinding is . De koolborstels verbinden de toevoerdraden met de commutator en de commutator segmenten zitten aan de wikkelingen.

Veel geld voor zo'n motortje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Jongens, wat een antwoorden en kennis hier ... alvast aan iedereen van harte bedankt voor de reacties totnogtoe! Ik ga alles voorzichtig proper maken (met alcohol mag dus? of beter zonder producten?), en dan de motor terug installeren. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

ps. Het lijkt me wel allemaal koolstof te zijn hoor - allemaal zwarte harde brokjes, die vegen maken op het blad papier.

Nog een fotootje genomen van de segmenten (vermoed ik) - hier zit op het eerste zicht niets (meer) tussen. Er is nog wel een hoop koolstof uitgevallen als ik het motortje uitklopte op tafel. Kan ik het niet proper maken zonder meer uit elkaar te halen? De koolborstels zitten nu nog altijd op hun plaats - moeten die er uit gehaald worden? Of kan ik nu aan alles aan?

http://img208.imageshack.us/img208/7674/img7254800.jpg

Uitblazen met een samengeperste lucht en een stofzuiger.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Nou dat zwarte spul is opgedroogd VET , kontroleer het lager of vervang het door een passend gesloten lager (prijs val wel mee) voor een langere tijd functioneren .
ik zou de bostels voorzichtig demonteren en de gelijding schoonmaken , gewoon droog kwastje en controleer het achterste lager , eventueel nieuw vet

Ja F_S ik geloof het ook zeker niet , kwestie van een stikkertje of krijgt 3 puljes per minuut haha Nee het motortje komt op een vertragingskast waarvan de uitgaande aandrijving 3RPM is

Het is zeker een dure motor van hoge kwaliteit met degelijke lagers , meestal zie je gewone bronze glijlagers

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Nu ik het motortje open zie vraag ik me af hoe dat ding 3 RPM kan draaien er zit toch zo te zien geen vertraging tussen (as loopt helemaal door)

Gr.F_S

Nu je het zegt, zie wel dat het tand wiel een blauwe schijn heeft, een beetje warm gelopen denk ik zo.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Waarom zit er eigenlijk een printplaat op dit motortje?

Op de eerste foto staat als laatste woord " filter" :)

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

Ik heb vandaag de motor uitgeblazen met een compressor, tot die op zicht helemaal schoon was. Terug gemonteerd, en helaas nog steeds dezelfde reactie (motor slaat zelfs niet aan, terwijl ie dat vroeger wel af en toe deed: je hoort bliepjes van de electronica, maar de motor slaat niet aan - vroeger sloeg ie soms niet aan, soms wel, maar sloeg dan na korte tijd af met de bij het begin van deze post vermelde foutmelding). Ik heb dus wel de koolborstels zelf niet verwijderd of nagekeken. Dat kan ik nu misschien beter wel eens doen.

Interessant om te weten: ik had nog een identiek toestel liggen (ook stuk en niet te repareren wegens "computer stuk"), en ik heb zijn motor in de plaats geïnstalleerd. Op het eerste zicht lijkt dit prima te werken (heb nog geen tijd gehad om dit uitgebreid te testen). Het ziet er dus naar uit dat het probleem wel degelijk bij de motor ligt, en dus misschien bij de koolborstels zelf.

Ik ga 'm eens terug ontmantelen - als er nog tips zijn hoor ik ze graag!

ps. Waarom er een print op de motor zit kan ik (kinesist zijnde) helaas niet zeggen

Arco

Special Member

Op de foto lijkt het of de koolborstels ook flink vuil zijn en vastzitten. Even er uit halen en goed schoonmaken. Ze moeten soepel kunnen bewegen en goed aangedrukt worden door de veertjes.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga het proberen. Gewoon met een kwastje? En er was eerder ook sprake van eventueel nieuwe lagers te plaatsen. Is dat nodig? En wat zijn dat juist, die lagers?

De koolborstels duwen tegen stukken koper die op de rotor zitten. Op 1 van de fotos zie ik wat groeven. Wat meer dan ik zou denken dat normaal is. Anderzijds, bij nader inzien kan het ook zijn dat het een wat ongelukkige lichtval is. Dus kijk er eens naar. Zijn het hele dunne groefjes, of zijn ze wat dieper?

Verder: hoe soepel draait de motor? Kan je dat vergelijken met de andere? Heb je een multimeter? Kan je de weerstand over de contacten meten? En dan de as langzaam ronddraaien? naar mijn idee hoort de weerstand dan minder dan 10% te schommelen. Laat maar eens weten wat je als minimum en als maximum meet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 april 2012 21:15:30 schreef Franssel:
Nou dat zwarte spul is opgedroogd VET , kontroleer het lager of vervang het door een passend gesloten lager (prijs val wel mee) voor een langere tijd functioneren .
ik zou de bostels voorzichtig demonteren en de gelijding schoonmaken , gewoon droog kwastje en controleer het achterste lager , eventueel nieuw vet

dat zwarte spul is opgedroogd vet uit de kogellager , dus als de motor weer draaid heeft dat lager weinig smering als je dat niet smeert

koolborstels raken de lammelen (kollector) van het anker waarschijnlijk niet , zie boven

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer