Hallo,

Ik ben met een HTPC projectje bezig en zit met een probleem. Aangezien ik geen losse versterker had heb ik een 12v autoversterker (McFun CPA-101) in mijn kast ingebouwd en daar twee losse speakers op aangesloten. Voor een autoversterker heb je buiten de voeding ook nog een 'remote on/off'aansluiting welke je normaliter aan je autoradio aansluit zodat je versterker niet constant aanstaat.
In mijn HTPC heb ik die remote on/off niet, dus heb ik de 12v aansluiting doorgelust naar de remote (verwacht ook gewoon 12v). Dat werkt opzich prima, behalve dan de welbekende 'plop' bij het aanzetten van de HTPC. Nou heb ik op deze site wel een schema gevonden van een inschakelvertraging, maar volgens mij is deze veel te complex voor wat ik nodig heb. Aan de andere kant kon ik ook nergens het antwoord op mijn vraag vinden, dus vandaar deze post.

Kan ik tussen de 'remote on/off' en de 12v aansluitingen een brug maken van een dikke weerstand en een condensator, om zo te zorgen dat de versterker ongeveer een seconde of twee later inschakelt dan dat er spanning op wordt gezet? Volgens mijn simpele middelbare school natuurkunde logica zou dit moeten werken, maar zou het graag van jullie horen :)

Alvast bedankt!

Het zou idd kunnen werken na wat experimenteren met R- en C-waardes, maar echt charmant is deze oplossing niet.
Ik zou voor een paar euro een 12V tijdrelais'tje ervoor hangen.

Op 22 april 2012 14:59:23 schreef ton2303:
Het zou idd kunnen werken na wat experimenteren met R- en C-waardes, maar echt charmant is deze oplossing niet.
Ik zou voor een paar euro een 12V tijdrelais'tje ervoor hangen.

Volgens mij is het een prima oplossing, deze meeste inschakel vertragingen werken gewoon met een RC tijd.

Meestal gaat het in deze versterkers via een tor of direct op de TDA chip, het heeft geen volle 12VDC nodig maar meestal veel lager afhankelijk van de weerstands deler.

Meet gewoon eerst welke stroom er getrokken wordt, dan kun je daarmee aan de slag.

Na mijn voeding te hebben kortgesloten heb ik besloten dat een relais wellicht toch een mooiere oplossing is :)

Geen idee wat er precies fout ging, iets lichtere weerstand gebruikt (22KOhm) waarna de magische rook uit de voeding kwam. Met een 470KOhm ging het wel goed, maar duurde het veel te lang.

Nu heb ik de volgende vraag, de inschakel vertraging zoals die op de site staat is veel te complex voor wat ik nodig heb, maar ik durf er zelf niet in te gaan zitten rommelen. Heeft iemand toevallig een schemaatje liggen?

Ik denk dat je voor het aansluiten van alleen een tijdrelais geen schema nodig hebt. Gewoon de bekrachtiging op je 12V aansluiten en dan met het schakelcontact de 12V doorschakelen naar je autoradio.

Let wel op dat je een tijdrelais neemt welk voldoende kort (1-2sec) in te stellen is en waarvan de spoelspanning uiteraard ook 12Vdc is.

Voor het aansluiten niet nee, maar voor het bouwen wel? :)

Omron H3DK-M1A is wat je zoekt.

12V Opkom en af-val vertragend. 12 V

Om het even netjes af te sluiten ook nog mijn uiteindelijke oplossing :)

Heb gekozen voor een USB gestuurd Relais (http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_rly02tech.htm) welke ik via een script kan aansturen vanuit mijn HTPC. Dus ik schakel de versterker nu gewoon pas veel later in en kan de versterker op deze manier dus ook uitschakelen voordat ik de server uitzet.

Dank voor jullie hulp en ideeen :)