Hallo,
Vandaag nam ik tijdens het muziek luisteren plots rook en de herkenbare geur van een verbrande condensator waar. Heb men versterker (een technics SU-V5) dan maar eens opengegooit en inderdaad; onderstaande component heeft de geest gegeven.
blijkbaar 0.047µF/10ohm
Volgens het schema zit deze condensator (Z303) over de eindtrap. Wat is zijn functie in dit schema? wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit defect? Kan ik hem vervangen door een wima van 0.47µF of is de waarde echt kritiek.
Alvast bedankt
Johan
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dat is een condensator met een serieweerstand erin ingebakken (is ook aan het schemasymbool te zien, duurde even voor de download binnen was en nog langer voor ik 'm gevonden had)
Dus als je zelf 10 Ohm in serie zet met een 47nF condensator zou goed moeten gaan. (Dus die wima en 10 Ohm in serie)
(blijft nog de vraag waarom dat ding uitgerookt is, misschien condensator kortgesloten en vervolgens weerstand oververhit geraakt?)
Het zal wel een filtertje zijn, denk ik.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Is inderdaad zo'n typisch RC-filtertje dat over de speaker staat.
Heeft onder andere als functie om oscillatie-neiging tegen te gaan.
Draaide je versterker wel verder toen het component in rook opging?
de coorinaten van de component op het schema zijn (12,c).
Op 23 april 2012 22:29:08 schreef M-i-c-h-e-l:
Draaide je versterker wel verder toen het component in rook opging?
Denk dat men versterker het even niet deed, maar daarna dan weer wel.(Er zit blijkbaar een overloadbeveiliging in, misschien heeft die even gewerkt.)
Btw, hints om die geur uit mijn kamer te krijgen zijn ook altijd welkom.
Die scherpe geur blijft echt hardnekkig hangen!)
Blijkbaar heeft je versterker ineens uitzonderlijk veel HF uitgestuurd.
Onderdeel kun je rustig vervangen door 2 losse componenten in serie. Meteen even checken of de versterker oscileert.
Heb er 2 weken geleden via een simulatortje op men pc audiosignalen tot 20 Khz doorgejaagd om zo een schakeling met electretmicrofoontje te testen. Het defect zal daar waarschijnlijk wel iets mee te maken hebben, al zou een versterker dat toch moeten kunnen verdragen.
Bedoel je niet kHz? 20MHz kun je echt al lang niet meer horen, en kan de gemiddelde audioversterker ook echt niet aan.
Patrick de Zeester
Golden Member
20kHz is niet genoeg om die condensator te laten ontsteken.
Versterker niet zonder deze condensator laten spelen, kan je luidsprekers kosten. En na vervanging goed opletten, de weerstand begint eerst te roken.
Eigenlijk alleen goed te repareren mbv een scoop, of breedbandige AC mV-meter.
Heb nog een oude lampenscoop staan. Zal hem er na de reparatie eens aanhangen. zijn er buiten extreem hoge HF-signalen nog zaken waar ik zou moeten op letten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Als de versterker toch open ligt kan je even kijken of de koelpasta niet uitgedroogd is.
En een tip mbt het forum, misbruik de quote button niet voor direkte antwoorden.
ok, bedankt voor de hulp alvast iedereen. Ik laat nog weten hoe het afloopt. Excuses voor het quoteknop misbruik, ik dacht dat het zo hoorde.