Elektrische Fiets

Beste,
ik ben momenteel bezig met een projectje in mijn vrije tijd
namelijk een elektrische fiets maken ik moet hier geen 100de km's mee kunnen doen maar dat is even niet belangerijk
ik heb een startmotor van een porsche gekregen van een garagist die wel geintresseerd was om het resultaat te zien
de motor 12V 700W
als ik dan de berekening maak I = P/U dus 700/12 = 58.33... A
60 A dus
als ik nu een accu van 80AH neem, een autoaccu dus
dan zou ik een uur moeten kunnen rijden ?
nu kan ik niet gewoon zeggen ik doe de schakelaar om en ik vertrek
de snelheid zou eigenlijk met een "Gashendel" geregeld moeten worden
nu heb ik toevallig een elektrische step en deze regel je met een hendel aan het stuur en deze kan je dus traag laten vertrekken
ik was even aan het denken om deze te gebruiken maar ik denk niet dat dit 60A gaat aankunnen
ik ben aan het denken voor een thyristor sturing te gebruiken zou dit lukken?
Alvast bedankt

een start motor is niet gemaakt om lang te draaien en gaat kapot dus ik zou al beginnen met een andere motor te gaan zoeken.

bram

Die motor is inderdaad niet bruikbaar hiervoor.

een startmotor is gemaakt voor heel kort lopen, daarom is er ook geen goede koeling aanwezig. na een korte tijd draaien moet hij nodig afkoelen.

in continugebruik zal hij heel snel doorbranden.

misschien kun je hem op een laag vermogen gebruiken, maar dat is misschien veel te laag om nuttig te zijn.

wat betreft de 'gashendel' is deze schakeling wel geschikt:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Daar geef ik jullie 100% gelijk in
ik wou net zeggen dat ik hem niet altijd volle toeren zou laten draaien maar toen Timberleek over de koeling iets zei was het idd onmogelijk daar had ik persoonlijk niet aan gedacht
zou ik mss een ruitenwisser motor kunnen gebruiken?
of heb ik dan hetzelfde probleem met koeling?
mvg

Denk even aan de kracht en de overbrenging. Voordat je op het asje van een ruitenwissermotor je wiel aan de gang hebt, heb je waarschijnlijk ook twee kleine stukjes as.

Er was laatst iemand hier die een compleet motortje in een naaf ervoor zou kopen in een ebay shop. Misschien even zoeken. Mogelijk heb je in dit geval met een ruitenwissermotor meer aan het principe van een solex. Dan wordt je overbrenging in iedergeval al heel anders.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

een ruitenwissermotor kan wel continu draaien, maar deze is denk ik ook niet echt geschikt.

als hij al genoeg koppel levert draait hij maar heel langzaam. dat is niet echt handig denk ik.

Het schijnt dat een wasmachinemotor het ook doet op gelijkspanning, maar dan heb je wel iets van 40-50v nodig. en ik heb geen idee hoeveel vermogen hij dan levert. dus dat is ook niet echt handig.

ik zou eigenlijk geen motor weten die je even ergens vandaan kan halen

ik ga toch proberen het dan tedoen met mijn startmotor tesnoods maak ik er koelvinnen rond (proberen kan nooit kwaad je kan er enkel dingen mee leren)
nu als ik dit http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.h… dan zou gebruiken hoe moet ik het dan aanpassen zodat het 60A aankan? gewoon de buz vervangen door een vermogen thyristor? lijkt me niet echt logisch
mvg

Zo'n zware motor kan je niet met die schakeling aansturen, ook niet met een zwaardere mosfet.

Het schijnt dat een wasmachinemotor het ook doet op gelijkspanning, maar dan heb je wel iets van 40-50v nodig. en ik heb geen idee hoeveel vermogen hij dan levert.

Ongeveer 250 a 300w op 50Vdc

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat is nog wel interessant voor een elektrische fiets. Daar kun je nog wel wat mee proberen. Die kan dat ook voor lange tijd leveren

als je perse de startmotor wilt gebruiken zou ik het vermogen in elk geval wel beperken. met 700w gaat hij sowieso binnen no time kapot daar gaan koelvinnen niet tegen helpen, de hitte zit in de wikkeling, niet de behuizing. voor die startmotor zou ik ook kijken voor iets van 200w. kijken hoe warm hij dan wordt.

dat is zeker intressant maar je moet ook zien dat je een accu kunt vinden die "redelijk" goedkoop blijft en tegelijk genoeg amperes levert voor te kunnen rijden
en het moet draagbaar zijn voor de fiets een autoaccu is al op het nippertje
ik heb wel het motortje staan van 200 W 12V maar dat is van een elektrische step zou dit voldoende zijn?
+ ik heb nog steeds een goede sturing nodig zodat ik de snelheid kan regelen
mvg

Het toerental van de startmotor is niet het probleem; de motor wordt heet van stroom, niet van spanning, en de stroom is recht evenredig met het koppel. Het is dus beter om de motor op een hoog toerental te laten draaien, waarbij hij weinig koppel hoeft te leveren, dan op een laag toerental met een hoog koppel.

Zoals gezegd kan een startmotor niet voor lange tijd zijn maximale koppel leveren zonder veel te warm te worden, maar als je de stroom (en daarmee het koppel) beperkt, en de motor extra koelt, bijvoorbeeld door er met een ventilator lucht doorheen te blazen, zou het misschien wel kunnen werken.

De motorregeling die bij de schakelingen staat, is eigenlijk niet geschikt, omdat er daarmee een forse stroom gaat lopen als je bij stilstand het gas maximaal open trekt. Aangezien je met een 12V motor en 12V accu zou gaan werken, zou dat niet direct grote problemen moeten geven, als je de motorregelaar zo lomp kunt maken dat hij heel blijft.

Mechanisch vermogen is niet hetzelfde als elektrisch vermogen! Nog afgezien van de verliezen in de motor, kun je er niet zomaar op rekenen dat de motor niet meer dan 60A zal trekken. Als de motor stilstaat, en je er de volle accuspanning op zet, wordt de stroom alleen beperkt door de weerstand van de motor. De stroom zal dan veel groter worden dan 60A (eerder richting 200-300A), en het ontwerpen en bouwen van een motorregeling die daar tegen bestand is, is vrijwel onmogelijk als je niet al een behoorlijke ervaring hebt met vermogenselektronica. Aangezien je het over tryristors hebt (die onbruikbaar zijn voor DC, of in ieder geval uitermate onpraktisch en inefficiënt), krijg ik niet de indruk dat je die kennis en ervaring hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

met die motor kun je het zeker proberen, die is ook gemaakt om die 200w langere tijd te leveren.

SparkyGSX ik dacht ook dat dat niet mogelijk was maar ik las er tegenwoordig zoveel over , dus ik dacht dat het mss wel mogelijk was al wist ik dat bij een thyristor de spanning altijd terug 0 moet worden
maar bon ik ben geen kenner van die zaken zal ik het zo zeggen
ik was ook al vanplan zoals u zei er een ventilator voor te plaatsen die het ook nog koelt

Timberleek oke maar zou deze wel genoeg kracht hebben? hij rijd amper 10 Km/h met het stepje

het zal niet razendsnel gaan denk ik dan zul je wel een stuk meer vermogen nodig hebben.

Je kan het proberen met de startmotor, maar ik blijf denken dat hem geen lang leven beschoren is.

op hoge toeren is het inderdaad wel beter, je kan het op de solex manier proberen, dan kan hij hogere toeren draaien (als je hem een klein genoeg wiel geeft)

@Timberleek
ik ga het eerst proberen met de startmotor
moest deze niet lang leven ga ik het proberen met de 200W motor van de step
en als dat niet lukt ga ik proberen aan een wasmachine motor te raken
en dan zal ik wel al een tijdje voort zitten ;)

@ MegaSchuit
dat is inderdaad een optie maar het is mijn bedoeling om hem volledig zelf te maken dus zonder hubmotor enzo
het is eigenlijk gewoon puur voor het plezier
toch bedankt voor de site deze heeft zeer goedkope prijze voor motoren :)

aan iedereen bedankt om een paar ideetjes te geven
het koeling systeem had ik zelf nog niet aan gedacht dus dat zal toch al veel veranderen en hopen dat dit project ooit zal werken he ;)

Met vriendelijke groeten
Kjell

Met zo'n hubmotor kun je een oude solex ombouwen tot elektrische solex. Accu kan dan ook op het stuur. Wedden dat je er de blits mee maakt? :-)

jerome

Golden Member

Vergeet vlug die startmotor. Zal wel een stuk meer zijn dan 700W. Een startstroom bij een wagen zit gauw over de 120A bij een benzinemotor. De uitgaande as is ook niet koppelbaar aan de rest van de overbrenging. Auto's met electrisch servostuur zijn nog iets te jong om al op de schroothoop te staan. Dergelijk motor ware idiaal voor die toepassing, temeer de drive electronica erbij kan blijven.

Jerome op de motor staat dat het 700 W is dus ik denk dan wel dat het 700W is het zal wss wel iets meer zijn maarja das normaal he
en wat bedoel je nu met de motor van auto's met elektrisch servostuur?

die 700w zal wel kloppen inderdaad, die enorme stroom van een startmotor is de opstartstroom. zodra hij opgestart is draait de benzinemotor ook en kan de startmotor weer uit.

Waarom kan een startmotor niet?
De motor kost niks.
Natuurlijk zet je geen 12V op de motor. Dat gaat niet goed.
Je kan het altijd proberen met 2V, 4V, 6V oid.
Als de startmotor lekker op toeren is, dan zal de stroom sterk afnemen en dus zal de motor niet al te heet worden.
Een snorfiets neemt ook maar zo'n 200W vermogen.
Een beetje hobbyen kan geen kwaad.

Maar een accu is in staat zeer sterke stromen te leveren (bij kortsluiting oid). Daardoor kan brand ontstaan of de accu kan zelfs geheel of gedeeltelijk exploderen. Het zuur is bij explosie zeer gevaarlijk.

Ohm Pi dat is een zeer goed idee maar heeft de motor dan wel genoeg kracht om de fiets voort te trekken?
de accu dat is idd het gevaar maar daar bestaan beveiligingen voor nietwaar ?
zou er dan een mogelijkheid zijn om de spanning te regelen via een hendel aan het stuur? een spanningsregeling of iets gelijkaardigs
dan kan ik zien wanneer de motor Warm wordt en wanneer hij "Overhit"

Ik denk dat de startmotor wel genoeg kracht heeft.
Maar dat wordt wel veel uitproberen. Ik heb er geen ervaring mee.
Ik ken maar één soort beveiliging en dat is een zekering.
Die zal je eigenlijk wel er tussen moeten zetten en zo dicht mogelijk bij de accu. Of ze verkrijgbaar zijn weet ik niet en welke waarde ze moeten hebben weet ik ook niet.
60A? 80A? Een goed sturing bij lage spanning zal ook lastig worden.
Je kan eerst proberen met een aan/uit schakelaar en een zwaar relais.
Na een tijdje rijden moet je maar aan de wikkelingen voelen of de motor heet is. Een minuutje rijden moet toch wel lukken schat ik in.

Zorg er wel voor dat je de motor ten alle tijden kunt uitschakelen.
Rondtoeren op een op hol geslagen fiets is niet leuk.

Iedere motor heeft een maximale stroom. Ga je er overheen, dan wordt ie te heet en gaat ie kapot.

Maar daar kan een fabrikant wat mee sjoemelen: Als ie weet dat ie maar kort hoeft te draaien, kan ie een grotere stroom toestaan dan wanneer ie weet dat ie continue zal moeten draaien.

Een startmotor wordt dus gespecificeerd op een grotere stroom dan ie continue aan zou kunnen.

Ik ga uit van zo'n 1kW op een normale benzine startmotor. Dus 100A. Dat kan ie dus maar kort volhouden, maar ik denk dat 500W niet zo'n probleem is om een hele tijd vol te houden. En dat is zat om behoorlijk hard te fietsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/