Hallo,
even een misschien wel dom vraagje, maar met hoeveel wat versterkt de 20W versterker?
Hoe moet ik dit zien, tel ik gewoon 20W bij het vermogen van mijn radio op, of is hier een andere manier voor.
Ik wil namelijk zelf een versterker maken, mijn radio levert 45W, maar mijn boxen kunnen 120W aan. Hoe kan ik dit het beste doen? (het is een autoradio)
Alvast bedankt!
Niks optellen; het maximum is gewoon 20W.
Dus als je al meer dan 20W hebt, heeft de 20W versterker geen zin.
In het geval van jouw autoradio zou ik eerst de boel aansluiten en kijken hoe hard dat is. Daarna kun je dan altijd nog zien wat je doet.
Gesteld dat zowel die 45W als die 120W eerlijke waarden zijn, is er op het gehoor niet genoeg verschil tussen die twee vermogens om veel moeite met een extra versterker te doen.
Anders gezegd, als 45W niet genoeg is, en je wilt duidelijk harder, dan is 120W ook niet genoeg en moet je dus ook aan andere luidsprekers.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je radio levert waarschijnlijk maar een Watt of 12 zonder vervorming. Met vreselijke vervorming kan dat wel 45 Watt zijn.
Zoals Frederick al zegt: eindversterkers kunnen niet samenwerken. Je kunt er hooguit 2 bruggen als ze volledig identiek aan elkaar zijn, maar een autoradio heeft al gebrugde versterkers, en dubbel bruggen kan weer niet.
Je kunt je bestaande radio wel op een grotere versterker aansluiten, maar de radio zelf levert dan geen "Watts" meer aan de speakers.
rbeckers
Overleden
Ten eerste zijn er geen, of bijna geen, domme vragen. 
Ten tweede zoals FET al heeft opgemerkt is de moeite niet waard.
Ten derde is het niet erg dat de luidsprekers een groter vermogen hebben dan de radio.
Iedereen bedankt!
Ik wilde het even zeker weten, en dus maar goed ook. ik dacht namelijk dat je er dan gewoon 20 watt bij moest optellen.
rbeckers: ik wist wel dat het niet erg is als de speakers een groter vermogen hebben, maar dacht eigenlijk dat 45watt niet hard genoeg is.
Ik ga hem vanavond proberen.
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Voor op gesteld dat de versterker een ingangspanning versterkt tot een uitgangsspanning kun je niet uitgaan van een aantal watts. 40 watt is heel relatief. Vermogens in watts worden vaak opgepimd door de fabrikant, Bij boxen wordt vaak het totale vermogen van de speakers bij elkaar op geteld en voor versterkers zijn ook kreten verzonnen. Rms en pmpo allemaal loze kreten maar verkoopt wel. Een versterker die 40 watt levert met een stel goede luidsprekers er aan gaat hard echt hard. Als je die open zet heb je zo de buren op de stoep.