Hallo,
Ik heb een versterkertje gebouwd met een LM4766.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4766.pdf
Helemaal zo als in de datasheet op P7 onderaan. Het enige verschil is dat Rf bij mij 10Kohm bedraagt zodat hij maar 2x versterkt.
Het versterkertje speelt prima, maar als ik mijn scoop op de uitgang hang (met probe op x10) meet ik een sinusodiaal signaal van 2,5MHz van 1Vrms.
Om dit weg te werken heb ik over de terugkoppelingsweerstand Rf een condensator van 47pF geplaatst als low pass filter maar dit geeft geen verschil.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt
Staat de versterker niet te oscilleren dan?
Ik ben niet zeker, maar kijk eventueel eens kritisch naar je voeding en de ontkoppeling van de voeding.
Bedoel je niet een versterking van tien maal? A ≈ Rf/Ri.
e: ach nee, hier natuurlijk 1+Rf/Ri, dus elf maal.
Ontkoppelcondensatoren juist gemonteerd?
However, to improve system performance as well as eliminate possible oscillations, the LM4766 should have its supply leads bypassed with lowinductance capacitors having short leads that are located close to the package terminals.
Als een lapmiddel kun je eens een C tussen de + en - ingangen proberen.
Dit soort IC's heeft, door zijn grote gain-bandwidth product, wel de naam gemakkelijk aan de haal te gaan als je layout niet goed is.
De minimale gain van een 20 tot 30dB is een vrij hard minimum bij dit soort IC's, daaronder oscilleren ze en er is bij mijn weten niet zo veel aan te doen.
Het staat overigens zo te zien niet in deze datasheet.
Oplossing is een hogere gain en een verzwakker aan de ingang. Dit geeft uiteraard wel meer ruis, als de gewenste ingangsimp. hoog is kan een extra buffer en een laagomige verzakker wel wat schelen.
[Bericht gewijzigd door Aart op (46%)]
De versterker versterkt 2maal, 1+Rf/R=2. ik versterk het signaal 11x met een opamp die ervoor staat op een andere print.
op de uitgang van die opamp meet ik niets met mijn scoop, dus vermoed ik dat het daarvan niet afkomstig is.
alles is goed ontkoppeld, 100nF's (smd) +4700µF's op versterkerprint, samen met 100nf's (smd) zo dicht mogelijk bij de voedingspinnen van de versterker IC.
Ik vergiste me met de formule, hier inderdaad 1+Rf/Ri.
Maar Ri in het schema is 1k. Heb jij 10k gebruikt?
Met teveel tegenkoppeling kan een versterker ook (in de hogere regionen) aan de haal gaan. Probeer eens de originele waarden voor Rf en Ri?
e: Wat Aart zegt dus. 
Lijkt mij een erg hoge frequentie voor een audioversterker om te oscilleren.
Luister eens met een kortegolgontvanger op die frequentie.
Hoor je daar een draaggolf waar je ook zo'n beetje je geluid op hoort, dan staat hij inderdaad te oscilleren.
Hoor je andere muziek of spraak dan "zie" je met de scoop een sterke kortegolfzender.
In de gevoeligste stand van mijn scoop zie ik soms ook een soort sinus op apparaten staat.
Bij nader inzien blijkt mijn scoop gewoon via het apparaat en de probe als antenne een kortegolfzender zichtbaar te kunnen maken.
De scoop gaat tot 50 MHz en is erg gevoelig.
Op een draadje en via een klein condensatortje zie ik doodleuk de sterkste zenders in de buurt.
Een andere indicatie is dat er in rust veel meer stroom getrokken wordt (en warmte geproduceerd) als dat je zou verwachten.
Op basis van deze informatie zou ik de opamp er voor weglaten of een gain van 1x geven (de meeste opamps zijn wel unity gain stable, maar bij b.v. de NE5534 is wel een extra c'tje nodig), en zo veel mogelijk gain naar de eindtrap verschuiven.
oei ja, ik heb voor Ri en Rf 10k gebruikt omdat hij maar 2x moet versterken. Alletwee vervangen door 1k zodat er meer stroom vloeit in de tegenkoppeling?
Zo'n ontvanger heb ik niet. en kan dat dus ook niet beluisteren.
de opamp in de voorgaande trap is een LM4562.
Nee, je moet de versterking van de eindtrap zelf omhoog gooien, dus b.v. de waarden uit de datasheet aanhouden.
Misschien zijn er andere mogelijkheden, maar test dat eerst eens dan weten we zeker dat het geen layoutprobleem of nog wat anders is.
De LM4562 is unity gain stable, maar is een ordinaire 5532 op deze plaats niet wat kosteneffectiever ? Of doet de andere helft iets 'spannends' ? De opamp wordt hier voor de eindtrap nauwelijks belast.
aangezien ik in eerste instantie wou kijken of het niet weg te werken was zonder aan de voorliggende schakeling te komen heb ik Ri en Rf van 10k naar 1k gereduceerd. Hierdoor is er een reductie gebeurt van 1Vrms naar 1,4mVrms wat hopelijk aanvaardbaar is.
voor mij is het opgelost,
iedereen bedankt voor de hulp!
Dat is verrassend. Als het naar volle tevredenheid werkt is het natuurlijk goed, maar het verbaasd mij wel.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit
.
Ik zal in het vervolg er wel rekening houden dat chipamps liefs een grotere versterkingsfactor wensen.
bedankt