Philips AZ1022/12, is de CD speler nog te redden?

Heren!

Voor een vriendin haar kids kochten we een AZ1022/12 van Philips. De allochtone meneer bezwoer dat hij nog werkte maar helaas. De CD speler speelt een paar seconden en dan ploep, de CD draait als een bezetene en geen geluid meer.
Met mijn bepertke verstand denk ik dan dat de axiale/laser motor niet werkt, ik heb echter de laser unit in het midden gezet en bemerkte, dat de laser wel naar het midden wordt getransporteerd.
Wat is wijsheid volgens jullie? Heeft het zin een laser unit te kopen? Het is de Sanyo SFP101N. Het bevrteemd mij dus dat hij het 5 seconden doet en daarna niet meer.
Schemas of datasheets van het apparaat of de laser unit worden op prijs gesteld. Het opdraaien van de laser power zou ook nog kunnen, maar ik weet niet welke kant de potmeter op moet. Of het zijn heeft is vers 2.

Een nieuwe laser is vaak duurder dan een nieuwe speler.
Als de laser unit defekt is moet hij in zijn geheel vervangen worden,het kan zijn dat de lens vuil is,dus even schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol,doe dit zeer voorzichtig!.
Als je aan de potm.gaat draaien weet je zeker dat hij zo overleden is,dus afblijven.

Oudere spelers hebben soms moeite met zelf gebrande cd's. Dit soort spelers koop je nieuw voor een paar tientjes bij kruidvat, blokker enz. Niet teveel geld insteken dus.

Niet aan beginnen.
Fijn op het werk neerzetten zodat je een radio hebt ;-) en voor 40 euris een nieuwe kopen.