Hallo!
Ten eerste: ik ben nieuw met elektronica, dus er zullen wat domme vragen bij zitten 
Ik had laatst een mooi plan om mijn boxen van de pc in een tas te zetten. Zodat ik een draagbaar geluidsstation zou krijgen.
De boxjes die ik heb zijn 7 watt, maar de voorversterker die er al bij zat werkte op wisselstroom, en aangezien dat niet uit een batterij te halen is heb ik hier niks aan.
Maar de vraag is dus. Wat voor een voorversterker moet ik hiervoor hebben?
De boxjes komen uit een Trust SP-2370.
Het signaal wat ik ga gebruiken komt via een 3.5mm jack vanuit mijn mobiel. En het liefst gebruik ik een 9v batterij.
Is dit mogelijk?
Alvast bedankt 
En, als het verhaal onduidelijk was, vraag maar raak!
iFabber
Ik denk dat jij met 'voorversterker' de eindversterker bedoelt. De versterker die de luidsprekertjes voedt.
Die werkt eigenlijk op gelijkspanning, maar die gelijkspanning komt uit een netvoedinkje.
Als dat een losse voeding is, is het duidelijk waarop je de batterijen kunt aansluiten om de boxjes draagbaar te maken.
Maar als de netvoeding ingebouwd zit, zul je de boel open moeten maken en kijken of je er wijs uit kunt worden.
Mocht je het toch over een echte voorversterker hebben, dan snap ik de vraag niet. 
een 9v batterij gaat niet lukken, die kunnen het vermogen niet leveren en als ze dat konden hielden ze het maar heel kort vol.
Als je de losse speakers in de tas bouwt kan je er gewoon een ander versterkertje bij bouwen of kopen.
je kan bijvoorbeeld deze maken:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…
of zoiets kopen:
http://www.kistradio.nl/winkel/ta2024-versterker-2x15watt4ohm-standard…
de meestgebruikte optie voor een accu is een 7Ah loodaccu zoals deze:
http://www.kistradio.nl/winkel/12volt-72ah-gelaccu-loodaccu-p-6.html
afhankelijk van het geluidniveau en de gekozen versterker kan hij daarmee wel een uur of 5 draaien.
edit:
met de originele versterker kan het misschien ook, maar dan moet je de originele versterker uit elkaar halen en kijken of je het versterker gedeelte kan voeden met die lage spanning
[Bericht gewijzigd door timberleek op (12%)]
Wow. Wat is er al snel reactie 
Ja. Inderdaad de versterker die de boxjes voedt.
Bij de originele verster kwam er er gewoon netspanning in.
Dat werd omgezet naar 9v en 0.15a AC.
Volgens mij is het dus niet mogelijk om daar een batterij op te zetten.
Ik heb zelf een beetje gezocht. En kwam een versterkertje tegen van 7watt.
Die zet ik dan toch tussen de boxjes en de jack in? En hoe wordt deze gevoed?
De versterker zit al in de boxjes. Je hoeft alleen de aansluitingen te vinden waar je 9 (of 12) VDC op kunt zetten van je batterij.
Een nieuwe versterker kan ook wel, maar is dus niet nodig. Als je dat toch doet dan moet je alle electronica uit de boxjes verwijderen en de nieuwe versterker direct op de luidsprekertjes aansluiten.
De boxjes liggen al uit elkaar.
Ik had een batterij aangesloten op de contactpunten, maar er gebeurde niks.
Ik heb dus alleen de kale speakertjes.
Het versterktje van de boxen zelf gebruikt wisselstroom.
nee de voeding van de versterker is wisselspanning, maar die wordt eerst omgezet in laag- en gelijkspanning. Bij de juiste spanningen zou je het omzet gedeelte achterwege kunnen laten en zelf die lage gelijkspanning toevoegen aan het begin van de versterker.
zo niet, zie mijn vorige post
Met 'batterij' bedoel ik niet zo'n 9V-blokje, maar iets stevigers. Een accubatterij is ook een batterij.
Oke. Volgens mij wordt het er allemaal niet echt duidelijker op ^^
Ik heb even een paar foto's gemaakt.
Dit is waar als eerste de stekker heengaat.
Ik hoop dat je het kan lezen, maar er staat op:
JUSP-30411U-1
INPUT-AC 230V/50Hz
OUTPUT-AC 9V/0.15A
TEMP FUSE 125'C
Klik
Daarna volgt dit systeem.
Klik
Hierin zit dus ook de versterker?
Ik zou niet weten waar die zit. Maar als ik het goed begrijp, dan zou ik dus alleen het versterker gedeelte uit dit plaatje kunnen halen en die op een gelijkstroom kunnen zetten? En vanuit daar dus een kabeltje naar de speakers.
Zo komen ze in de tas te zitten.
Klik
Klik
Ohja, de jack die naar het systeempje ging is los..
Ik weet niet meer zo op welke punten deze was gemonteerd.
(Ik weet het, waarschijnlijk stom ): )
linksonder op het printje zitten 4 diodes (de zwarte dingen) bij de aansluiting van de 2 witte draden. Die maken gelijkspanning van de wisselspanning uit de transformator.
Bij het gelijkrichten wordt de spanning ongeveer 12v gelijkspanning (een factor 1.41 groter).
Je kan ook ongeveer 12v gelijkspanning op de witte draden zetten, dan doet hij het ook.
Ik heb er 12v op gezet. Gebeurde niks.
Het LEDje moet toch gewoon gaan branden ondanks dat de speakers niet zijn aangesloten?
Ik denk dat ik zelf te enthousiast was en toen het systeempje heb vernield..
geen idee hoe het systeem zich normaal gedraagt, maar als hij het met de trafo doet, doet hij het ook met 12v dc.
even voor de zekerheid, heb je de aan/uit schakelaar wel geprobeerd?
Haha ja dat heb ik gedaan 
Ik ga morgen langs onze onderdelen super. Kijken of daar een 7watt versterker te halen is.
Ik ga ervanuit dat die sowieso werkt?
Met 12V op de draden die naar 'AC' gaan moet het gewoon werken.
Dat de gelijkspanning nog een keer wordt gelijkgericht geeft niks.
Misschien is het printje inderdaad stukgegaan bij het experimenteren.
Of je precies een 7W versterker vind is de vraag. Maar dat komt toch niet zo nauw?
De onderdelen had geen versterkertjes. Ik bestel hem dus op internet.
Deze lijkt mij prima.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/063443/7-W-versterker
De speakers zijn 7 watt. Dus volgens mij moet dit goed komen.
Bij voeding staat 8v tot en met 18v. Wat houd dit in? Zit er dan een verschil tussen een 8v batterij of een 18v batterij?
Of is het puur het uithoudingsvermogen?
Het vermogen staat op de Conrad site vermeld:
Muziekvermogen: 7W / 4 ohm
RMS vermogen: 3.5W / 4 ohm of 2W / 8 ohm
Het echte vermogen is dus volgens Conrad 3,5 watt.
De fabrikant geeft een nette grafiek. Daarin kun je zien dat het afgegeven vermogen afhangt van de voedingsspanning en van de luidsprekerimpedantie: 
We kunnen dus zien dat die 3,5 watt in 4 ohm bereikt worden bij een voedingsspanning van 12V.
Zet je er 18V voeding op, dan kun je tot wel 8 watt gaan (wel koelen!), en als je met 8V moet werken, dan houdt het met 1,5 watt op.
Gebruik je 8 ohms-speakers, dan moet je de getallen nog door twee delen; je krijgt dan dus maar de helft.
Oke! Dus als ik 12v ga gebruiken dan is het resultaat prima.
En als ik dan een 14 watt versterker gebruik? (Misschien stomme vraag) Maar is het vermogen dan ook het dubbele?
Hoe kom ik erachter wat de weerstand van de boxjes is?
Ik heb helaas geen multimeter, anders kan je daar zo achter komen toch?
dat staat over het algemeen wel op de achterkant.
maar je zit ook aan limieten van je voeding.
tenzij de versterker een step up converter heeft om een hogere voedingsspanning te maken kun je uit een 9v voeding in een 8 ohm speaker niet meer halen als 10w halen. en dat is bij 100% rendement
Oke, De speakers zijn 8 ohm..
Op het bestellijstje staan nu dus 12v batterij en het versterkertje.
Daarmee is het klaar toch?
Ik dacht er zelf aan om nog een schakelaar en een LEDje tussen de batterij en de versterker te zetten.
Met 12V voeding en een 8Ω luidspreker krijg je dus 2W.
Dat kan prima zijn, maar dat je niet later denkt 'waarom heb ik geen 7W'.
Ja oke.
Maar opzich zou er niet veel veranderen toch?
Dezelfde speakers, dezelfde voeding.
Of ligt dat heel erg aan de versterker. Want het rms vermogen was 7 watt.
Of is dat niet hetzelfde als de 7 watt waar wij het over hebben?
Bij Conrad héét hij alleen '7W versterker', maar bij 12V voeding en aan een acht ohm luidspreker levert hij dat niet.
Hij kan, bij 12V voeding, 2W 'rms' leveren aan een 8Ω luidspreker. Dat staat op de site, in de documentatie, en in de datasheet van de fabrikant van het IC. En op CO. 
e: Het kan trouwens ook helemaal niet, meer vermogen. Je oude versterker leverde ook geen 7W, want dat kan helemaal niet in jouw situatie.
Tenzij het een gebrugde versterker was. Maar dan zouden we even op het printje moeten kijken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In de oude versterker zit een TEA2025. Deze geeft 3,5W bij 12V maar bij 8 ohm en stereo zal dat minder per box zijn. Voor 9V wordt het wel opgegeven 1,3W per kanaal in 8 ohm. Zal dus wel iets van 1,6W zijn bij 12V
Versterker werkt al vanaf ongeveer 3V.