Hallo allemaal,
Ik heb rondom de lm1875 een versterktje op mijn breadboard gemaakt.
Deze is volgens het voorbeeld uit de datasheet single-supply versie gemaakt.
De versterker speelt prima, zolang ik de zobel-circuit niet aansluit.
Doe ik dat wel dan trekt de versterker gelijk 2 ampere (meer levert mijn labvoeding niet) en wordt de weerstand ook gelijk goed heet. (blijft overigens wel spelen)
De weerstand is 1 ohm 3watt, de condensator 220nF 63v (dick best)
de condensator gewisseld, probleem is er nog steeds, amperemeter in serie geschakeld, probleem opgelost; mijn idee: met een iets hogere weerstand is het probleem opgelost.
Nu weet ik (hopelijk nog
)niet zoveel van oscilaties enzo, maar volgens mij is dat wel hier het geval....
Kan iemand mij wellicht uitleggen wat hier ongeveer aan de hand zou kunnen zijn?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
de condensator gewisseld, probleem is er nog steeds, amperemeter in serie geschakeld, probleem opgelost; mijn idee: met een iets hogere weerstand is het probleem opgelost.
Hoe had je de amperemeter eerst geschakeld ?
hmm, was niet helemaal duidelijk,
Amperemeter zat er eerst niet tussen, die heb ik er tijdelijk even tussen de weerstand en condensator gezet om te meten.
Vervolgens meette ik niets(Meter en meetsnoeren zijn in orde) (en labvoeding gaf ook aan dat er geen abnormale stroom meer liep)
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De enige manier waarom die zobel stroom kan trekken is als de versterker oscilleert op een paar honderd kHz.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Aha, duidelijk nu 
Was ff bang dat je je amperemeter parallel over je schakeling gezet had, dat zou het e.e.a. verklaren.
De opstelling op is op een breadboard met losse draadjes enz, verre van ideaal, zou dat de een factor kunnen zijn dat oscilatie optreed?
En kan het dan ook zoveel (2A) stroom trekken?
moet toch maar snel een scoop aanschaffen....
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Ja, ja, en ja 
Kijk eens of de weerstand warm wordt, als dat zo is dan weet je zeker dat de versterker aan het oscilleren is.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (78%)]
De weerstand wer inderdaad goed heet.
eerlijk gezegd is dit weer een typische R.T.F.M....
Datasheet nog eens goed gelezen, ster-grond principe toegepast, probleem opgelost!
Dank voor de reacties!
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com