Stabiliteit omgebouwde VFO van 100MHz naar 3900kHz

Op 15 mei 2012 18:30:25 schreef Henry S.:
Een vuistregel is het 1-2 aantal pF keer de golflengte in meters, 3.9MHz (77m) is dan 77-154pF. Het komt niet zo nauw maar is een stuk hoger dan wat je gebruikt hebt, en in een oscillator wil je een hoge Q-factor hebben.

Op 3m zou je trimmers van 3...6 pF gebruiken, toch zie je meestal 22pF????

Op 19 mei 2012 02:37:48 schreef (Z)weetvoetje: Uiteindelijk heb ik misschien een stuk of 5 verbindingen gemaakt (niet eens alle banden uitgeprobeerd), maar de technische kant spreekt me veel meer aan...

Je hebt alleen de trafo en de gelijkrichter aangesloten? :-)

In een oscillator juist graag wat hoger, tot 4x aan toe. Dat levert dan 12pF op - netjes de 22pF trimmer op de helft. :)

Maar bovendien kun je het, vooral in een bug, niet altijd krijgen zoals je 't hebben wilt. En niemand gelooft in een spoeltje met 2 windingen. Sinds de oerknal moeten bugjes spoelen van 4 windingen hebben. ;)

Ervarist, ik hoor wel dat jij de transceiver van Z nooit gezien hebt.

Vandaag weer even aan het spelen geweest met de oscillator.
De spoel heb ik verkleind naar 14µH, 38 windingen op een stukje PVC pijp van 16mm, aftakking op 12 windingen vanaf de massa en een vieze keramische condensator van 68 pF parallel gezet aan de twee trimmterjes. Het werkt een stuk rustiger nu.
Blazen naar de schakeling geeft wel meer effect, net als voorbij lopen dus afkoeling door de luchtstroom.
Kastje dichtgemaakt, handdoek eroverheen gelegd en een oude trafo op het kastje gezet om het te verzwaren bleken goed te werken!
(Weet ik nu dus dat ik voor een super stevig kastje moet gaan en evt. isolatiemateriaal zoals glaswol op de wanden van de kast moet lijmen).
Of toch maar DDS :P

Even wat testjes met de voedingsspanning gedaan, steeds bij verloop de spanning over de gehele schakeling iets laten dalen om de oscillator weer op frequentie te zetten. Ik ben begonnen om 23:00u.

9 Volt - Onwerkbaar instabiel.
8 Volt - Idem.
7 Volt - Rustiger, maar nog te driftig.
6 Volt - Redelijk rustig
5 Volt - Langzaam kruipen > verloop pas na 20 minuten hoorbaar op de BFO.
4,7 Volt - Langzaam kruipen > verloop pas na 20 minuten hoorbaar op de BFO.
4,4 Volt - Langzaam kruipen > verloop pas na 30 minuten hoorbaar op de BFO.
4,1 Volt - Idem.
3,8 Volt - Idem.
3,5 Volt - Verloop begint iets toe te nemen.
3,2 Volt - Verloop neemt nog meer toe. (2:28u is het nu)

Morgen ga ik een varicap parallel aan de afstem C's zetten, schakeling op 4 Volt, en kijken hoelang ik de oscillator binnen het bereik van de varicap kan houden. Dat zal beter gaan denk ik.
Daarna ga ik de spoel nog kleiner maken en de capaciteit groter en weer dezelfde testen doen met temperatuur en spanning en dan zullen we wel zien in de praktijk waar het "kantelpunt" ligt.

EDIT> Ik haal net de spanning van de voeding, de elco's lopen leeg en de frequentie neemt toe en weer af bij 2 Volt!
Ik de voeding weer aangezet en ingesteld op 2V en heb nu dezelfde frequentie als bij 3,2 Volt... Raar.
Ik denk dat ik 'm de rest van de nacht (wat daar helaas nog van over is) maar aan laat staan bij 2 volt en dan straks als de wekker gaat wel zie wat er is gebeurd. :P

EDIT 2> Vrijdag 25-5-12 (Een beetje laat, maar het was dan ook weer een druk weekje met iets te weinig tijd voor de hobby).

2 Volt op de oscillator werkte goed op de vroege maandagmorgen!
De BFO van de ontvanger begon pas na dik een uur een beetje te "snurken". Ik verdenk de spanning op de Drain. Dus ik ga eerst eens meten wat daar van overblijft op 2 volt en dan de weerstand van de voeding naar de drain (is nu 330Ω ) aanpassen. Of zou het aan de spanningsdeler op GATE2 liggen (R6+R7)? Die zitten daar toch alleen maar om de MOSFET open te sturen?
Of zit ik ernaast?

Fijn Pinksterweekend iedereen! ;)

[Bericht gewijzigd door HarrieNak op (13%)]

Op 21 mei 2012 02:29:18 schreef HarrieNak:
Kastje dichtgemaakt, handdoek eroverheen gelegd en een oude trafo op het kastje gezet om het te verzwaren bleken goed te werken!
(Weet ik nu dus dat ik voor een super stevig kastje moet gaan en evt. isolatiemateriaal zoals glaswol op de wanden van de kast moet lijmen).
Of toch maar DDS :P

De boel inbouwen in piepschuim.

DDS of PLL, of een bijsloffer van Spaargaren - PA0KSB.

@Voeding, zo laag mogelike spanning gebruiken ivm de temperatuurtoename. Maar ik denk ook dat, ivm de instabiliteit, de oscillator nog te wild is.

Je kan ook de oscillator met de BF900 in zijn oorspronkelijke uitvoering gebruiken (bijvoorbeeld) op 128MHz en dan delen door 16.
Na de 16 deler heb je weer 4MHz.
Voordeel is dat je een betere stabiliteit hebt en een kleinere spoel/varco of varicap nodig heb.

Voordeel is dat je een betere stabiliteit hebt

Grappig genoeg wordt hetzelfde gezegd van een oscillator op een lágere frequentie en dan vermenigvuldigen.

(Natuurlijk, als een 2MHz oscillator drift, zal de drift van de 4MHz uitgangsfrequentie het dubbele daarvan zijn.
Maar wat er bedoeld werd is dat de procentuele drift van een oscillator op een lagere frequentie minder zou kunnen zijn, zodat de uiteindelijke drift op 4MHz van een 2MHz-plus-verdubbelaar minder zou zijn dan die van een 4MHz oscillator.)

Nog even een update (kon het niet laten)...

In een ander draadje hier hadden we het over het vast lijmen van printvlakjes op de "massa" plaat en daar de schakeling tussen bouwen.
Ik had er geen vertrouwen in, was te vaak mislukt etc...

Vanavond even aan de gang geweest en dit is het resultaat (je hebt me toch weer overgehaald FET :P):

(De twee weerstanden helemaal onderaan, voor de keramische C worden nog niet gebruikt, daar moet nog een potmeter voor en een varicap achter komen).

Ik heb de tip van FET (Golflengte X3= Capaciteit, en daar je spoel naar berekenen) even in het achterhoofd gehouden en het werkt verbazingwekkend goed! (Ondanks de "vlakjes" methode, het gaat prima). Ik kwam uit op: 76 Meter X 3 = 228 pF.
De twee styroflex C's in de LC kring zijn 470pF en 360pF in serie dus goed voor zo'n 204 pF, en de trimmer geeft daar nog de nodige 5 - 40pF bij. De spoel is zo'n 7µH, het zit qua frequentie bijna goed! (Moet nog een paar PF parallel op de LC kring om de 3900kHz te halen, maar dat fixen we wel). ;)

Het was klaar om 23:20u (bouwtijd was nog geen anderhalf uur), het oscilleerde direct en ik heb deze keer niets gemeten maar alleen geluisterd naar de BFO van de ontvanger:

23:20 > Zeer instabiel.
23:40 > Voedingsspanning terug geregeld van 10 naar 8 Volt.
00:10 > Oscillator is rustig wat betreft drift, voedingsspanning iets bijgesteld tot het weer op de gewenste frequentie stond en de rust kwam.
01:50 > BFO van de ontvanger laat nu af en toe wat gerommel horen.

Ben erg tevreden over de stabiliteit.
Er zit geen buffertrapje achter, er zitten nog steeds keramische C's in en het is niet afgeschermd. Het lag erbij zoals op de foto, open en bloot.
Gaat de goede kant op! :D

En als het toch niks wordt kun je het altijd nog aan de muur hangen! Ziet er mooi uit.
Met 'af en toe wat gerommel' bedoel je dat hij een klein beetje loskomt van zero beat; dat hij dus een paar Hz verloopt?

Ziet er inderdaad goed uit.
Hoe stabiel is de frequentie?

@ FET en rbeckers

Nou niet overdrijven hoor, zo mooi is het nou ook weer niet hoor! :o

Afgelopen nacht heb ik de schakeling aan laten staan en (wat ik er in alle haast van heb kunnen maken vanmorgen vroeg) was het ongeveer 1,5kHz verlopen in 4,5 uur.
Vanavond de schakeling weer aangezet en getest zoals gisteravond en het lijkt erop dat de frequentie steeds in een cyclus iets naar beneden verloopt om vervolgens weer omhoog te gaan.
Bijvoorbeeld (getals matig klopt het niet maar even om duidelijk te maken wat ik bedoel):

Als ik het afregel op 4000kHz rond, dan stijgt het in een minuut of 10 naar bijvoorbeeld 4000,10kHz om dan vervolgens in de volgende 10 minuten te dalen naar 3999,98kHz en in de volgende 10 minuten op te klimmen naar 4000,08kHz dan te dalen naar 3999,96kHz, weer klimmen naar 4000,06kHz dalen naar 3999,94 enz. En dat net zo lang tot het inderdaad loskomt van de zero beat, en dan gaat het frequentie verschil tussen het signaal van deze oscillator en dat van de BFO korte, puls achtige plopjes veroorzaken, die weer uitsterven en dan vervolgens iets sneller na elkaar terug komen, net zo lang tot er sprake is van een lage pieptoon (en die hoor je, als je goed luistert ook iets op en neer gaan), maar dat duurt dus wel een paar uur.
Wat ook wel leuk is om te vermelden; het signaal is (gelukkig) lang niet meer zo fel. Ik hoef geen moeite te doen om het te ontvangen hoor maar het komt een stuk zachter en rustiger de ontvanger binnen, twee meter verdop. Het klinkt en "voelt" goed aan zeg maar.

Morgen ga ik het printje afschermen en dan eens kijken wat dat voor invloed heeft op de stabiliteit. Trouwens, ik hoop dat het signaal dan nog een beetje uit het kastje komt (denk het niet), dus moet er een buffertje achter en dan via een BNC naar buiten...

Bij 1.5kHz verloop in 4.5 uur zit je op ongeveer 100Hz verloop per minuut. (uitgaande van Brownse beweging)

Dat is redelijk, maar voor het luisteren/zenden van SSB is het nog een tikje veel.

Probeer eens de truc met de oven. (meerdere keren opwarmen/afkoelen)

Hoe groot is het effect van de ingangsspanning op de frequentie? Hoeveel is de frequentie veranderd als de ingangsspanning 1V oploopt?

Ik heb een paar keer een effect gemeten bij condensators wat hel misschien gerelateerd zou kunnen zijn. Ik weet ook niet wat het veroorzaakt maar heb het een paar keer gezien. Dat waren wel condensators in het nF bereik. Je meet de capaciteit maar de meter blijft verlopen, een richting op. Dat lijkt niet te stoppen, tenminste niet binnen 5 minuten ofzo. Als ik de meter afkoppel en weer aankoppel begint het weer opnieuw in de buurt van het oude startpunt.
Ook bij de femtofarad meter. Een C parallel erbij, de meter begint te zakken, dus niet gelijk de nieuwe frequentie maar het vreemde was ook dat de meter na het verwijderen van de extra C niet terug gaat naar de oude frequentie.

Ik heb zelf en beetje het idee dat de drift van een oscillator minder te maken heeft met de opwarming van de gebruikte tor maar vooral met de condenstor. Alleen is dat moeilijk te meten. Je hebt nu eenmaal heel veel verschillende factoren. De halfgeleider warmt op en daarmee dingen als Vbe en dus Ic wat weer Vbe beinvloedt ect. Bij spoelen zou ik het niet weten, tenminste niet bij luchtspoelen.

Bij een keramische of kunstof condensator opwarming van het dielectrium tgv de PF en DF van de condensator ( polarisatie/dipool effect ?) bij Mica neemt de DF sterk toe met lage frequenties ( onder 100Hz) waarschijnlijk door de gelaagde structuur die een soort restpolaraisatie houdt, tenminste volgens lectuur uit de jaren 60 maar ik denk niet dat je er op 4 MHz last van hebt) DF en PF ( en dus ESR neemt af met het stijgen van de frequentie. Een goede 100 pF condensator kan bij 1KHz een ESR van 20-100 ohm hebben. Een 10 pF meer dan 1K. Veel ? Ja maar vergeleken bij de Xl is het nog steeds niks. Maar bij power oscillators op lage frequenties kan ik me voortellen dat het wat met het tempco doet ( dus opwarming van binnen uit)

Bij een luchtcondensator en trimmer komt daar de kracht bij die onder invloed van het electrich veld de platen naar elkaar worden trekt. Wat dat betreft is een toltrimmer misschien een van de beter constructies.

Dat tien-minutenritme, is dat soms je verwarming? Het weer was koel genoeg om de ketel werkend te hebben.

Verouderen (de oventruc) kan helpen tegen springerigheid in frequentieverloop. De mechanische spanningen zijn er dan een beetje uit, alles wat een keer wilde springen heeft dat dan gedaan.

De gewone temperatuurafhankelijkheid is er dan nog wel. Je kunt proberen op te sporen welke component de ergste boosdoener is, en kijken of je dat kunt verbeteren.
Soms is het mogelijk te compenseren, maar dat is lastig goed te krijgen over een bruikbaar temperatuurbereik.
Je kunt ook gewoon proberen de temperatuur redelijk stabiel te houden. En dat het dan de ene keer 20 en de andere keer 26 graden is, is ook niet erg: het gaat om het verloop per minuut, niet om het verschil de ene dag of de andere dag.

De grootste uitdaging is als je de oscillator gaat belasten om er een zender mee te sturen. Scherm de oscillator alvast maar heel goed af, en maak de moeder aller buffers. :)

@ (Z)weetvoetje

Hoe kom je eigenlijk aan 100 Hz per minuut als het verloop ongeveer 1500Hz in 4,5 uur is? (Wat ik hier schreef trouwens was een voorbeeld om uit te leggen op welke manier het verloopt, gemeten heb ik het niet hoor).

Je hebt het over "Brownse beweging" (ik had er nog nooit van mijn leven van gehoord, wel leuk om erover te lezen). Heb ik het nu goed begrepen dat je hiermee bedoeld dat er elektronen uit de oscillator (de LC kring in het bijzonder) in botsing komen met moleculen uit de lucht om ons heen en dat daardoor afwijkingen ontstaan met als gevolg daarvan frequentie verloop? :D
Bedankt, weer nieuwe stof tot nadenken, en verbeter me alsjeblieft als ik het helemaal fout heb. ;) Ik ben wel benieuwd naar wat je bedoeld!

Als ik de spanning 1 Volt opschroef scheelt het net genoeg om de BFO aan het pruttelen te krijgen.
Ga ik echter dalen in spanning (uitgaande van 8 Volt) dan moet ik echt naar een Volt of 5,5 gaan wil er iets gebeuren op de BFO.
En dat vind ik ook nog best vreemd eigenlijk.

@fred101

Dat verschijnsel heb ik ook wel eens gezien bij condensatoren.
Bijvoorbeeld 8p2 in de meter prikken, uitlezen zodra de meter stabiel is en dan er nóg eens 8p2 parallel overheen zetten.
Haal je er één weg dan duurt het best een tijdje voordat de meter weer de oude waarde aangeeft.
Zet je de meter uit, 10 seconden wachten en weer aanzetten dan zit 'ie vrijwel direct weer op de juiste waarde.
Sterker nog, ik meet hetzelfde effect soms op werk wel eens met de spanning (!!????) van accu's!
Accu lijkt slecht maar geeft een mooie 12,4V, en na kortstondig flink belasten zakt het naar 9V. Als ik de belasting eraf haal gaat de spanning langzaam maar zeker weer stijgen.
Haal ik tezamen met de belasting ook de meter eraf en zet na 5 seconde de meter zónder belasting weer op de accu, dan meet ik heel vaak gewoon weer 12,4V. Vreemd is het hè?

@ FET

Mijn verwarming is het niet FET, ik heb niet eens een thermostaatregeling (helaas). De warmte van het water in de CV wordt algemeen geregeld via een sensor buiten op de flat.
Binnen zit gewoon een kraantje aan de radiator en daar moeten we het mee doen. De kachel is al een maand koud, de verhuurder/beheerder heeft het systeem uitgezet om het in oktober weer aan te zetten. Ik heb het "geluk" dat ik altijd buiten werk, ook als het -12C is, dus ik ben eraan gewend en heb het niet meer zo snel koud. :P

Het in de oven leggen van de C's en spoelen die erg kritiek zijn zou kunnen, maar ik verwacht niet dat het daar echt beter van gaat worden.
Als ik een flinke afstand van de schakeling houd dan gaat het goed, kom ik binnen een meter dan begint 'ie al sneller te driften.
Wapperen met een kussen op de bank, 4 meter van de schakeling geeft ook een heel klein beetje effect (niet zo gek bij een open printje).
De keramische C's geef ik de schuld. Als ik zulke dingen op de meter aansluit en ik blaas er alleen maar naar dan zakken ze al gemakkelijk 10pF.

Ik zat er trouwens serieus over na te denken om een oscillator in een (dikwandig) aluminium kastje te bouwen, af te schermen met thermisch isolatie materiaal en een oude, half opgestookte buis in het kastje te zetten waarvan ik alleen de gloeidraad spanning geef.
Om een constante temperatuur te bewerkstelligen.
Dan moet het voor optimaal gebruik wel een uurtje opwarmen, maar dat is niet erg.
Komt bij mij meteen weer de vraag: Waarom was eigenlijk de oscillator rondom een buis stabieler dan de mosfet variant? Zou dat ook komen doordat een buis alle onderdelen heel snel lekker warm maakt door thermische invloeden? Het kreng bleef gewoon een nacht van 13 uur lang, binnen de piepjes of vreemde geluiden van de BFO.

FET, hoe werkt/ziet de schakeling voor een goede buffer, zoals jij dat noemt "moeder aller buffers" eruit? :D
Je maakt me wel weer lekker nieuwsgierig hoor! :P

Die 100 Hz gaat ervan uit dat er een vrij groot aantal factoren zijn die willekeurig de frequentie omhoog of omlaag beinvloeden.

Op korte termijn heb je dan een veel grotere drift dan je zou verwachten.
Als je na 1 minuut gemmiddeld 100Hz drift een willekeurige kant op hebt, heb je na 2 minten niet gemmiddeld 200Hz drift. Er is namelijk ook kans dat je de eerste minuut omhoog drift en de tweede minuut omlaag. Als je het dan goed uitrekend heb je op 2 minuten gemmiddeld zo'n 141Hz drift.

De spanningsafhankelijkheid is dus bijna afwezig. (je hebt toch geen spanningsregelaar in de schakeling zitten?) Ik vind een paar Hz verlopen met zulke grote verschillen in voedingsspanning erg netjes.

Ik zou C5 en C7 wat groter nemen. Of heb je dat al gedaan? Het kan dat de oscillator dan instabiel wordt. Maar waarschijnlijk valt dat wel mee.
Bij grotere waarden maakt het minder uit voor de resonantiekring of deze condensatoren verlopen. Wat mij betreft probeer je gewoon eens wat er gebeurt als je er 10nF neerzet.

Heel even kort!

Waar sommige topic starters mee aan kommen of waar het verhaal op eindelijk op uit draait.
Ik ben word en leesblind en moet zelfs hier met dit topic goed mijn best doem om het allemaal -
Snappend/begrijpend te lezen.
(ik bedoel dat wat ik lees niet altijd direct in een keer opgenomen word en het een tweede of derde keer(soms meer) moet lezen)
En dus met heel veel *respect* een bedankje naar de mensen die dan de poging doen om het
besnappelijk over te brengen naar de mensen met ietsjes minder kennis van zaken.
Ik vind dit een interessant en leuk onderwerp!

Ik lees weer mee.
VrGr Rob.

@HaryNak ik ben ook een tijdje bezig geweest om de meest gunstige capaciteiten te bepalen in een Clapp oscillator.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Clapp-oscillator

In het boek 'ontvangers' van F.A.S sterrenburg staan vele voorbeelden van oscillator schakelingen en ook in het boek 'zenders' van Bron (als ik het goed heb want die heb ik even niet bij de hand).
In het boek ontvangers wordt een Seiler oscillator besproken die lijkt erg veel op de Clapp. Een Seiler heeft een parallelkring en een Clapp heeft een seriekring.

Het ging mij om de deel capciteiten te bepalen tussen bassis en emitter (of tussen gate en source bij een Fet).
Voor die capaciteiten C1 en C2 zijn ze gelijk aan elkaar, ik kwam uit op een Xc tussen de 50 en 100 ohm.
In datzelfde boek word de condensator van bassis naar spoel door de auteur bepaald op 1/10 van C1=C2.
Het beste kan je die kiezen op een zo klein mogelijke waarde, zodat de oscillator nog (net)goed opstart.
De schakeling staat dan rustig te oscilleren met minder kans op belastingvariaties 'achter de kring'.
En voor de rest worden er goede NPO condensators gebruikt of styroflex typen.
Op google vond ik nog een artikel over diverse soorten van oscillators;

http://www.alumne.dtu.dk/upload/institutter/_oersted/uddannelse/emi_ku…
http://www.agder.net/la8ak/12345/n18.htm

Een Seiler heeft een parallelkring en een Clapp heeft een seriekring.

Een Clapp heeft ook een parallelkring. Je moet alleen even goed kijken hoe het werkt.
Een tip: de kring die jij voor de seriekring aanziet staat niet (precies) afgestemd op de werkfrequentie. Want zeg nu zelf, als dat wel zo was zou er juist op de werkfrequentie geen spanning op de basis/gate/rooster kunnen staan. ;)

@Martin V:
Volgens mij moet zich daar op die site een complete radiotechniek cursus bevinden. Haal ik in de adresbalk het PDF-bestand weg en ik kom op http://www.alumne.dtu.dk/upload/institutter/_oersted/uddannelse/emi_ku… krijg ik de foutmelding

"Directory Listing Denied

This Virtual Directory does not allow contents to be listed."

Waar kan ik dan wel de andere onderdelen van deze cursus vinden?

Ven FET, ingen Dansk i dag, venligst! :'(
Over een ruime week zitten onze tamme welpjes (de jongste was net 18!!) weer in het vliegtuig richting schiphol. Kan bijna niet anders, en ik vind het wel prima. HF is leuker dan voetbal en met HF ben je altijd bezig. Mijn streit ist eine stabilen oszillator, en dat is ook best pittig. :D Læring, som er vigtigt!

(Z)weetvoetje

Dat klopt, ik kan de spanning flink veranderen en het effect is in verhouding niet zo groot. Vanavond heb ik ook het punt opgezocht waar de oscillator nog nét wil starten. Dat is 3 Volt rond. Daaronder kun je best komen als de trein eenmaal rolt (met minder dan 1 Volt blijft het gewoon oscilleren), maar starten doet 'ie gewoon niet op die spanning.
Ik heb geen spanningsregelaar gebruikt in de schakeling, maar wel een regelbare voeding, en wat dáár dan weer in zit? Dat weet ik niet. Het is een oude West Duitser uit 1988 ofzo, geloof ik.
Maar het is een goede voeding, enorm stabiel. Ik zie ook geen spannings varatie op de multimeter in elk geval.
C7 Zit niet in de schakeling, C5 is nu inderdaad het vieze keramische type, een andere waarde dan in dit schema (56pF is het nu) en daar komt uiteindelijk ook wel een C met een veel betere tempco te staan.

@Rob007
Leuk dat je weer meeleest!
Dit is echt een super interessant draadje waar ik al enorm veel van heb geleerd! :D (En we gaan het na vanavond niet meer over voetbal hebben.)

Oh sorry, als je voor veel geld ter plekke gaat kijken is het niet leuk als je ploeg de eerste pot gelijk verliest.
Maar ik had eerlijk aan die hele voetbalwedstrijd niet gedacht. Het is gewoon een Deense site, zodoende.

Een goede buffer is een 'versterker' (hij hoeft niet echt veel te versterken) achter de VFO, die zorgt dat de VFO de boze buitenwereld niet te zien krijgt.
Veranderingen in de belasting die je aan de buffer hangt moeten dus aan zijn ingang (voor de VFO dus) onzichtbaar blijven. (1)

En, maar dat gaat meestal samen, eventuele HF die op de uitgang van de buffer naar binnen komt, mag er op zijn ingang niet uitkomen. Hij mag dus achterstevoren niets doorgeven; zijn 'reverse amplfication' moet praktisch nul zijn, ofwel minus een heleboel dB. (2)
Dat mag logisch lijken, maar een hoop versterkertrapjes voldoen hier niet aan. Een emittervolger bijvoorbeeld voldoet aan beide eisen niet.

Als je nu de buffer zijn eigen 78L08'tje of iets dergelijks geeft (de VFO heeft er natuurlijk ook een), en je blikt de zaak goed in, dan heb je alvast één oorzaak van instabiliteit weggenomen.
Via de voeding mag ook niets naar buiten of juist naar binnen waaien, liefts via doorvoercondensatortjes dus.

Als je nu toch de zaak dicht timmert (stel), dan kun je ook wat piepschuim plakken en de boel met een thermostaatje op constant 30 of 40 graden stoken. Constant 20 mag natuurlijk ook, als je ook een koeler hebt... ;)

@ FET

Hahaha! Mag ik even lachen om deze mooie verwarring!
Ik dacht écht dat je die wedstrijd bedoelde, maar ik kwam dan ook net uit het café toen ik die post plaatste vannacht, en toen waren er geen 15 glazen cola in het spel. (Ik post en lees hier trouwens meestal 's nachts, om de één of andere vage reden kom ik dan pas tot rust in mijn hoofd en worden dingen mij dán pas vaak echt duidelijk). En "sorry" hoefde je echt niet te zeggen hoor.
Ik zag het meer als een grap, een post van FET in het Deens. :D

Maar, back on track.

Wat de constructie betreft:

Dacht ik aan een erg dikwandig aluminium kastje, is lekker zwaar en inderdaad (zoals Henry S. ook al eerder zei) isoleren met piepschuim. Is het thermisch zoveel mogelijk afgeschermd.
Zit er ook aan te denken om de spoel in een blok kunsthars te gieten. Maar eerst eens kijken hoe het gaat met een spoel die helemaal in de lijm zit.
Daarnaast een printje etsen (ik weet nu hoe het eruit moet gaan zien) en met veel kit en 4 stuks M5 boutjes het printje vastzetten aan het aluminium kastje.
Binnen in het kastje op één plaats een stukje flink kaal schuren en daar een soldeerlip bevestigen, vlak naast de uitgang van de massa van de BNC connector en daar ook direct een centrale massa van maken, waar ook de - uit de voeding direct binnen komt.

Elektrisch:

De oscillator krijgt niet alleen een eigen spanningsregelaar maar een complete trafo, gelijkrichter, hele dikke elco en een spanningsregelaar op 3 Volt voor zich alleen.

De buffer en de tussentrapjes krijgen ook een aparte voeding en de laatste, gemoduleerde eindtrap komt ook in een aparte kast en krijgt ook zijn compleet eigen voeding. En dan heb ik het over een zendertje van maximaal 20 Watt. Het moet nu gewoon goed worden. :p
Ik heb gemerkt hoe erg het frequentie verloop aan de hand van de modulatie kan zijn met die buizenzender een paar maanden geleden, zelfs een zener @ 49 Volt voor de oscillator was niet genoeg om het stabiel te krijgen, en jij was het die mij wees op te terugwerking uit de tankspoel van de eindtrap. Dat is een irritant probleem dus wil ik het ver weg houden van de rest. Ik heb het projectje afgemaakt, maar het heeft nog geen seconde on air gestaan, en dat gaat het nooit doen ook. Ik heb er wel veel van geleerd, en ik ben van mijn "buizenangst" af, het zijn prima, solide componenten, en dat is ook wat waard. :P

En die buffer dat komt met jouw info wel goed denk ik. ;)
Dankjewel! :D

@Frederick E. Terman:

En, maar dat gaat meestal samen, eventuele HF die op de uitgang van de buffer naar binnen komt, mag er op zijn ingang niet uitkomen. Hij mag dus achterstevoren niets doorgeven; zijn 'reverse amplfication' moet praktisch nul zijn, ofwel minus een heleboel dB. (2)
Dat mag logisch lijken, maar een hoop versterkertrapjes voldoen hier niet aan. Een emittervolger bijvoorbeeld voldoet aan beide eisen niet.

En hoe goed voldoet hier een sourcevolger als buffer qua terugwerking dan?