hallo, ben redelijk nieuw hier zal me ff voorstellen
Kevin Holsteyns, 24
Ik ben in het bezit van een Hitachi HA-2 versterker van 1983.
fijn toestel, hij heeft een mooie VU meter en digitale knoppen voor de inputs en volume wat wel fijn is voor die tijd en dus geen vuile potmeters maar tot hij 2 weken geleden zoineens wanneer de bass begon (hij stond ook niet luid) gekraak gaf en gedaan.
Nu zit er ook een beveiligings circuit in met een relais die na 5 seconden inschakeld, dat deed hij dus ook nietmeer.
Nu had ik een vermoeden dat de STK-4191II dood was, dus heb ik deze besteld en gisteren vervangen en de 2 grote condensators dan ook maar eens doorgemeten, 6800µF van waarde en bij ene meten ik ongeveer 7200µf vind ik wel vreemd maar niet zeker of het meettoestel wel goed werkte want de andere wijkte ook wat uit.
Het leuke is wel dat hij het gisteren terug prima deed en heeft zo een 4 uur gewerkt en nu vandaag zet ik hem op en nog geen 5 min later gekraak en weer gedaan, niks meer..
nu was ik zo aant denken dat er dus iets meer is en wss die STK ook na de haaien is en dat hij mss teveel spanning krijgt ofzoiets,
maar ik vind geen duidelijke schema's van die STK en heb dus geen idee waar ik moet meten of wat er ook maar zou schelen, ik vond wel dat die andere eindtrap voor de koelblok wel behoorlijk heet wordt, wat is hier de functie van? heeft iemand mss een oplossing?
zie link voor fotos
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7IGDPQLK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CZMYAJPT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EMM6GRLI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q7W7NALI.jpg
Ik zou 'm eerst maar eens eventjes stofvrij maken, en dan verder kijken. Wie weet wat voor een leuke verbindingen die stofhaartjes leggen.
Print even goed bekijken, grote kans op slechte solderingen.
(Hij is niet echt stofvrij).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meet de spanning op die grote elco's maar eens , deze mag niet boven de 56 volt uitkomen voor de elco's zelf al niet. de stk chip zelf kan maar max 53 volt hebben , staat die spanning al op de stk zit je al te hoog.
meet ook eens je boxen na , als er 1 half in sluiting ligt kan de stk icm de hoge spanning weleens snel nekken. de woofer van 1 speaker kan stuk zijn of de kabel zit ergens klem miss.
de versterker trafo zelf kan vaker van 220v naar 240v gezet worden , dit verlaagt de symetrische voedingspanning van de stk unit.
Nu de fotos zijn genomen wannneer hem de geest gaf dus toen was het ook wel een jaar geleden
op moment is hij weer proper.
Maar kan ik bij die elcos parallel op de condensator meten en is dat dan de spanning die naar de stk vertrekt?
1 voor elk kanaal veronderstel ik.
En hoe bedoelt ge met de trafo omzetten naar 240v? Er staat geen regelswitch ofzo tussen of herwikkelen?
testman
de elco's vormen een symetrische spanning , waarvan 1 plus en 1 min van de elco's de massa van de versterker vormen .het zijn dus geen 2 aparte spanningen .
als je meet op de uitgang van de stk unit en er komt dc spanning uit , dan is er een uitgang uitgeklapt. vaak hangt een defecte uitgang van de stk aan 1 kant van de voedingsspanning wat ook een speaker genekt kan hebben als de beveiliging niet snel zat was ..
kijk even of de trafo van de versterker aan de primaire kant 2 of drie draden heeft die naar een printje of schakelaar lopen. 2 draden is niet ombouwbaar , maar 3 draden is vaak een extra tab van 17 volt zodat de trafo 240v wordt.
hij heeft primair weg degelijk 3 draden die vertrekken van het printje van de schakelaar, hoe kan ik die nu aanpassen? wilt dit zeggen dat secundair de spanning zal zakken aangezien die toestellen nog gemaakt waren voor 220v ?
kan iemand me dan eens zeggen hoe ik nu moet meten over de elco's en wat ik juist moet meten?
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/108398/ETC/STK4191II.h…
heb hier een datasheet maar zelf word ik er niet wijzer uit, zou eigelijk de pinout eens willen weten ook voor uitgang te weten
kijk dat relay maar eens na,het kan goed zijn dat de aansluitingen op de print loss zitten.
overigens die data sheed is slecht leesbaar,je kunt beter de servicemanual downloaden,dan weet je hopelijk wat je moet meten.
zomaar in het wilde weg gaan ligen klooien heeft geen zin,die 220 of 230 maakt bijna niets uit .
[Bericht gewijzigd door columbo op (55%)]
testman
voor de stk units maakt het wel degelijk uit , de max waarde is 53 volt wat er best op kan komen staan . onder last mag de spanning afhankelijk van 4 ohm boxen of 8 ohm boxen maar een 35 volt zijn , teveel spanning nekt de stk. lang niet overal is de netspanning 230v , er zijn ook plekken zat waar 240v normaal is.
meet eerst de spanning over elke grote elco maar eens. die moet onder de 53 volt liggen. de uitgang meet je tov de massa van de versterker en de lijn vanuit de stk die door het relais loopt. komt er dc spanning op 1 uitgang te staan is de stk unit stuk.
het relais of de aansturing van het relais kan ook wel stuk zijn gegaan. als dat zo is staat er voor het relais uit de stk gewoon de bronkeuze en werkt de stk nog..
Op 24 mei 2012 15:36:06 schreef testman:
voor de stk units maakt het wel degelijk uit , de max waarde is 53 volt wat er best op kan komen staan . onder last mag de spanning afhankelijk van 4 ohm boxen of 8 ohm boxen maar een 35 volt zijn , teveel spanning nekt de stk. lang niet overal is de netspanning 230v , er zijn ook plekken zat waar 240v normaal is.
Ja, en? Dat is jaren zo, ook toen het net nog 220V was.
STK's gaan vooral kapot door thermische stress.
testman
heb dat zelf ook al eens gehad , een vervangen stk die na een paar keer aan en uitzetten weer stuk ging. een 2e stk bleef met dezelfde componenten eromheen wel heel. alleen de versterker van 220v naar 240v zetten was genoeg hier.
veel fabrikanten van versterkers hebben de voeding al op bijna max draaien voor de stk units , deze versterker draait op 46,6 volt volgens het schema http://elektrotanya.com/hitachi_ha-2.pdf/download.html
even een testje gedaan :
symetrische voeding , gevoed met 220v met afvlak elco's en 10k weerstanden als last , de spanning over de elco's is nu 48 volt .
dezelfde voeding maar dan op 240v netspanning , zie dat de absolute max van dit type stk ( en de elco's ) wel erg dichtbij ligt alleen door de verhoging van de netspanning.
In dit specifieke geval kan het helpen, maar dan heb je al op een ontwerpfout: 220V plus 10% is 242V.
testman
daar heb ik wel op getest , maar rond etenstijd is het niet makkelijk om de variac op 243 v te kunnen houden en een foto maken ervan 
dit was de voeding voor de test ..
Heb nu de spanning gemeten over de 2 dikke elco's, deze is 49,4 en 49,7 VDC
De spoel van relais krijgt geen spanning, dus het beveiligingscircuit werkt ook niet.
Heb wel de service manual gedownload, ga me daar eens in bekijken, hulp is altijd handig
testman
dat is prima , de relais kunnen best niet inkomen omdat de stk dc spanning uitstuurt. dan werkt het relais juist wel...
je zult even moeten meten of de uitgangen vanaf de stk naar het relais toe dc spanning geven . meten tussen de trafo middentab ( massa )
testman
met een symetrische voeding is de trafo middentab hetzelfde als de massa van de versterker. ( het punt waar de 2 grote elco's met de plus van de 1 aan de min van de andere elco liggen )
Ik meet een 46v naar de relais toe en van daar uit vertrekt die dus naar de luidsprekers, STK dood?
Op sommige pinouts van de stk meet ik bv 48v terwijl in de service manual 46v staat?
testman
48v komt door de hogere netspanning. valt nog net in de marges . je zou tussen 1 van de 2 relaiscontacten aan de stk kant en de massa geen dc spanning mogen meten , zeker als deze spanning aan 1 kant van de voeding hangt ( plus of min ) dan is het over en uit voor de stk. meet ook of de kleine elco's voor de stk misschien doormeten , deze klappen er nogweleens uit als de stk stukgaat , dat is vaak te zien maar soms ook niet. die kleine elco's zorgen voor de dc ontkoppeling van de ingang van de stk.
als er 1 uitgang stuk is gegaan , meet de componenten in die uitgang na op defecten . de speakers zelf en de componenten in de ingang van de stk unit.
je kunt de stk zo aanpassen dat er miss nog 1 uitgang werkt . door de uitgang los te koppelen van het relais ( weerstand los bijv ) kan de andere uitgang miss weer gaan spelen , dan kun je verder zoeken naar het probleem.
Ok, maar als ik nu aan ene kant van een condensator bv 20v heb, wat meet ik dan aan de andere kant van de condensator? Geen 20v want dan zou hem doorslaan?
testman
condensatoren voor de stk , kun je beter los doormeten of deze nog goed zijn. was het kraken voor overlijden van de stk hetzelfde als bij het overlijden van de originele stk ? als dat hetzelfde klonk heb je wrs te maken met een extern prbleem in losse componenten.
kan ook een hulpspanning zijn voor de voorversterker die te hoog is of afwezig is.
Ben er toch uitgeraakt aan de hand van het schema, heb de versterker laten inschakelen met 1 kanaal, doordat ik het doorgelagen kanaal aan de stk op de print heb doorgesneden.
En het is toevallig het linker kanaal wat dus uitligt en heb zo een vermoeden dat de luidspreker of bekabeling slecht is, ik hoorde ook gekraak in de linker speaker toen hij het begaf,hetzelfde geluid als bij de nieuwe stk, de weerstand is wel nog goed bij de speakers.
Er zijn ook maar enkele condensators voor de stk, ik kan ze eventueel gewoon vervangen voor wat het kost samen met de nieuwe stk.
[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (17%)]
testman
heb je de waarden vergeleken met de andere box ? het is niet altijd zo te meten met een dmm of een speaker wel helemaal fris is.
je kunt de speakers in serie op de goede uitgang aansluiten , door de goede box zal de uitgang niet in sluiting getrokken worden en zo kun je de boxen mooi vergelijken of de geluidssterkte nog gelijk is. wel de plus van de ene box pakken en de min van de andere box om in serie te zetten.
Ik heb beide luidsprekers gecontroleerd op de weerstand en ze zijn nog beide ok, het zijn oude speakers met bi wiriring van technics, de woofer meet 11ohm maar de middel en tweater zitten samen en meten niks, wss met het printje of iets in de speaker, vind het vreemd is mss wel een hoge weerstand voor de versterker. Niet dat het zoveel maakt, ze komen van een technics set waar de woofers op een aparte uitgang hingen, ik heb ze nu samen hangen
Wel denk dat er iets mis kan zijn met de bekabeling of de speakers, ze hebben bij de vorige eigenaar al wat stoten meegemaakt en heb ze ook gekocht voor bij niks 2 jaar geleden, ook vreemd dat het opblazen van de stk 2x door de linker speaker hoorbaar is.
Heb de speakers intussen tijd op een autoversterker gehangen en deden ze het prima, ook de 4uur dat ze op de nieuwe stk gespeeld hebben.
Zou het nuttig zijn als ik de condensators vervang voor de stk? ze kosten bijna niks, alleen zijn er groene en zwarte condensator, zit er verschil in voor audio ofzo?
En wat is het nut van die kleine eindtrap met koelblokje die achter de grote koelblok staat? Zie foto 1, deze wordt behoorlijk heet, mss de moeitje om ook eens mee te vervangen na 30 jaar aan hitte..