Die 1 mV wordt niet voor niets opgegeven.
Natuurlijk kun je 'm "opvoeren" maar waarom zou je?

Betekent het dat je het inschakelprobleem gevonden hebt?

Helaas nog niet, maar wilde dit even nalopen om zeker te zijn dat dat allemaal goed is.

Ik zit helaas nog steeds op twee thyristoren te wachten. Echter de afgelopen drie weken heeft hij iedere dag gespeeld en geen enkel probleem gehad met inschakelen. Echter steeds vanuit stand-by.

Zodra ik hem helemaal uitzet (met de knop aan de voorkant en/of stekker eruit), weer op stand-by zet en vervolgens direct weer aan krijg ik geen geluid. Laat ik hem eerst een aantal minuten op stand-by staan en zet hem vervolgens aan en alles werkt 100%.

ps. hij staat op 1mv, alleen het centerkanaal had een afwijken en stond op 0mv. Dus dit is nu allemaal goed.

Zo vandaag de 2 thyristors (A1016) op de secondary power PCB vervangen, echter het probleem is nog steeds aanwezig. :(

Soms direct geluid en soms pas na een paar keer uit/aan zetten. Zo af en toe alleen het linker kanaal en na een paar keer uit en aanzette weer alles.

beats me, op het moment.

Arco

Zonde dat je er uiteindelijk niet achter bent gekomen wat de fout veroorzaakte.

Ga je er nog mee verder?

Ik ken deze versterker in het geheel niet, maar...
Zet een toonfiets op een ingang en ga aan de hand van de service manual met een scoop na waar je het signaal kwijt raakt.

Ik gok toch op een digitaal iets wat niet correct reset - reset niet correct of voedingsspanningen komen 'beroerd' op...

Het lijkt er op of je maar in het wilde weg aan het vervangen bent. Zonder dat je weet of die onderdelen echt defect zijn . Dat werkt als je geluk hebt maar vaak werkt het niet en soms zelfs averechts. Ik vervang alleen dingen die defect ziijn en ik vind ze door zoals EricP zegt te meten.

1) altijd de voeding doormeten, met een scoop ! Die moet perfect zijn, eerder ga ik niet verder.
2) als de voeding goed is, signal er op met een generator en volgen met je scoop.
3) defect onderdeel gevonden, of verdacht dan pas uitsolderen, testen of het echt defect is en zo nodig vevangen.

Heb hier ook een NAD, was van mijn ouders, ook een probleem in het digitale deel. De tuner doet het niet meer maar als ik mijn ipod ansluit gaat het prima. Deze heeft wel de vervelende fout af en toe spontaan in standby te vallen. Toch eens de tip van Testman opvolgen ( als ik er een keer zin in heb)
Gaan die NADs zo vaak defect ? Ik heb er ook al twee gesloopt voor onderdeken, kreeg ik voor onderdelen. Deden het ook niet meer en ik had geen zin in reparatie, vond ze nogal knullig in elkaar zitten en wist toen nog niet dat het wel goed spul schijnt te zijn. Ik kende het merk toen niet eens. Ik wil nog eens een mooie oude buizenversterker ( jeugd sentiment) verder interesseerd audio me niet zo,

Ik ben niet volledig willekeurig (wellicht wel overbodig) aan het vervangen. Echter meer als een multimeter (Fluke 179) en een beetje verstand heb ik niet. Hobby blijft een uitdaging, en de versterker is voor mijzelf :)

De elko's heb ik vervangen omdat er een aantal na meten buiten de waarden liepen. Vervolgens uit voorzorg alles vervangen door Panasonic's (op moederbord en op de versterker prints). Daarnaast een elko vervangen op het powerboard omdat dit in het servicemanuel aangeschreven stond (This capacitor value may be too small causing the T752 not to turn on or act erratically.)

Een 0.22ohm weerstand op de voedingsprint vervangen omdat deze defect was. Hierna werkte alle digitale in/uitgangen weer.

Het probleem zit hem ergens in het voorversterking deel verwacht ik. Op het moment dat ik geen geluid hoor, en een bron direct op de pre-in aansluit krijg ik wel geluid. Eindversterkers lijk mij daarom goed.

Het vreemde is dat als hij een tijdje stand-by gestaan heeft, en vervolgens inschakel alles 100% werkt er er totaal geen problemen zijn. Net alsof er iets "opgeladen" moet worden of er toch een component is wat een beetje op "temperatuur" moet komen. Zodra hij stroomloos is geweest doet hij het niet direct.

Ik blijf het proberen met deze versterker. Helaas geen scoop in mijn bezit...

Yep, de fout ligt dan inderdaad in het voorversterkergedeelte.
Ik zal als ik tijd heb het schema er nog 's bijnemen.

Dat "inschakelprobleem" kan ook veroorzaakt worden door een lekke elco lijkt me. Als de RC-tijd flink vergroot wordt door een lek (of whatever) dan kan het zijn dat een protectiecircuit niet of veel later actief wordt, in dit geval het speakerrelais activeert.

Maar zoals altijd: meten is weten.

Tip: zet je woonplaats in je profiel.

Ik heb mijn profiel even aangepast, mocht je nog suggesties hebben hoor ik het graag.

kijk eens goed naar alle solderingen van de ic's op digitale gedeelte/main board. misschien maakt er 1 slecht contact o.i.d. ?

heb een keer meegemaakt met een NAD dat er een pin van een ic contact maakte met naast gelegen pin (soldeer 'bruggetje') , bijna niet te zien. Had toen soortgelijke problemen!

EDIT : oh laat maar die problemen zijn al opgelost lees ik

Ja die heb ik :-)

Kijk 's op blz 27 van het manual (eerste link).
Bij C752 staat een opmerking (aanklikken). Heb je daar wat aan?

Die is vervangen door een Panasonic FC 470/25v

En de componenten rond Q751 zijn allemaal oke?

Hoe lang duurt het ongeveer voordat het apparaat inschakelt vanuit koude start?

Ik volg nu gewoon even de touwtjes:
Op blz 34 staat het circuitje dat het power-on-signaaltje maakt.
Alles rond Q201 in orde? Spanningen kloppen?

Meet 's op pen 43 van IC U201?
Dan kun je uitsluiten of het stuursignaaltje wel op tijd komt of niet.
Zo ja, dan ligt je probleem in het power-on-circuit, zo nee, dan moet je dieper de microcontroller in + aansturing daarvan.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (60%)]

Q751 (C1815) is vervangen volgens mij (moet ik ff nakijken), de componenten eromheen zijn doorgemeten. Rest van de bord is doorgesoldeerd. Q201 ga ik straks even nakijken.

De volledige keyboard print is vervangen, ook meteen de nieuwste software versie (2.15) Hiermee ga ik er vanuit dat U201 goed is, maar ik zal dit straks even nameten.

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op (42%)]

Zet 's een voltmeter op pen 43?
Wordt het pennetje op de juiste tijd geactiveerd?

Q201 is goed. Pin 43 heb ik nog niet kunnen meten. Is even lastig alle kabels aan te sluiten zonder het front waar de print aan hangt.

Inschakeltijd voordat hij het doet is een kleine minuut. Temperatuur is hierop niet van invloed.

Pin 43 staat voor morgen even op de planning.

Je kan natuurlijk ook op bijv. de basis van de stuurtransistor meten.

/Edit. Je kan ook een draadje aan de pen solderen, als je wilt weten wat er op de microcontrollerpen gebeurt.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (45%)]

Solderen was inderdaad even de makkelijkste optie.

Op de pin staat zowel in stand-by als bij ingeschakeld 5.25 volt. (gemeten aan de basis van de 2SA1015 Q201)
Op het moment dat er geen geluid uitkomt, staat hier nog steeds 5.25 volt op.

Meestal kan ik na 1 a 2 minuten in stand-by gestaan hebben inschakelen en heb ik wel geluid.

Als hij met de Stand-by schakelaar ongeveer minumaal een minuut helemaal uitgestaan heeft doet het fenomeen zich voor. Is de tijd korter is er niets aan de hand.

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op (20%)]

Blijft de spanning op de basis van Q201 5V ook als er wel geluid uitkomt? Die transistor zal toch een keer moeten schakelen. En dat moet meetbaar zijn.

Ja...

Zodra ik hem uitschakel staat er 0.05 volt op.
Zodra ik hem in standby zet staat er direct 5.25 volt op.
Zodra ik hem inschakel loopt hij kort naar 5.35 volt en zakt vervolgens terug naar rond de 5.25 volt. (wel of geen geluid maakt in deze niet uit).

Ja oke,

Uitschakelen -> 0V is logisch. Alle spanningen in je versterker zullen 0V zijn. De standby-voeding houdt bepaalde delen van de versterker onder spanning.

Standby -> 5V, Q201 zal niet geleiden, Power-on = 0V
Basis Q751 = 0V Tor geleid niet.
Wat doet deze tor eigenlijk? Ik snap dat circuitje niet. Is die thermische zekering wel in orde?

Het blijft dus vreemd dat er geen verschil is in basisspanning van die Q201 in Standby en ingeschakeld.

NAD is hoop geld voor hetgeen je krijgt. 't Gaat vaak kapot en zoals Fred al schreef is de bouwkwaliteit. eehhm Matig.

ik snap derhalve niet dat je er zo'n hoop geld, tijd en moeite van maakt, voor dit geld had je een prachtige mooie stereo amp kunnen kopen schat ik die het dan ook altijd doet.

Ik zal straks D751 ~ D755, R751 ~ R753 nog eens doormeten.
De thermische zekering op J754B zit in de trafo, wat voor waarden zou ik terug moeten krijgen als ik deze doormeet?

Op 13 juli 2012 10:47:23 schreef High met Henk:
NAD is hoop geld voor hetgeen je krijgt. 't Gaat vaak kapot en zoals Fred al schreef is de bouwkwaliteit. eehhm Matig.

ik snap derhalve niet dat je er zo'n hoop geld, tijd en moeite van maakt, voor dit geld had je een prachtige mooie stereo amp kunnen kopen schat ik die het dan ook altijd doet.

Dit is zeker waar en zal de volgende keer ook het verhaal worden, nu ben ik echter zo ver (van een reciever die niets meer deed tot aan nu) dat ik het wil afmaken ook. Voor dezelfde prijsheb je een Musical Fidelity A200, maar daarmee kan ik geen surround produceren en dat is zo af en toe toch wel een meerwaarde.

Daarnaast is NAD uit deze prijscatagorie een van de weinige die op stereo vlak ook best goed presteerd.

Op 13 juli 2012 10:48:35 schreef Arcoruig:
Ik zal straks D751 ~ D755, R751 ~ R753 nog eens doormeten.
De thermische zekering op J754B zit in de trafo, wat voor waarden zou ik terug moeten krijgen als ik deze doormeet?

Die zal laagohmig zijn als hij niet warm is.

Ik snap het punt van HmH ook wel.
Ik heb zelf ook altijd sterk de houding van: als ik aan een amp begin, zal die weer draaien ook. Het is hobby, dus dat mag tijd kosten :-)