Aan de heren professoren...

Dit topic is gesloten

Op 13 juni 2012 13:30:49 schreef nurky:

In het betreffende topic is aan de vraagstellers geen enkele ter zake doende hulp geboden. Zij wisten blijkbaar niet wat een zener is en hadden geen idee van haar eigenschappen. Waarom geeft niemand hier enige uitleg over???

Als iemand niet weet wat een zener is terwijl dat wel als onderdeel van de lesstof wordt beschouwd, is het de taak van de vraagstellers om daar meer info over te vinden... Google leverde mij in elk geval al een aantal sites met duidelijke voorbeelden op.

In het schoolvragen topic mag ik in mijn reactie (volgens de forumregels) niet eens met hapklare antwoorden komen. Natuurlijk wil ik graag goedwillende scholieren en studenten helpen als ze vastlopen. Maar als ze zelf al aangeven dat ze het niet willen begrijpen en alleen antwoorden en formules willen, wordt het voor mij wel lastig.

Overigens ligt het voor een deel natuurlijk ook aan mijn eigen overtuiging dat je op school zit om kennis en ervaring op te doen en niet alleen om je examens te halen.

In het betreffende topic is aan de vraagstellers geen enkele ter zake doende hulp geboden. Zij wisten blijkbaar niet wat een zener is en hadden geen idee van haar eigenschappen. Waarom geeft niemand hier enige uitleg over???

Tsja als de TS te beroert is om de door mij gegegeven link naar Wikipedia te volgen... Waar naast uitleg wat een zener is ook al een berekening staat.

In de plaats van al de betweter opmerkingen had twee zinnetjes zinnig antwoord deze mensen uit de nood kunnen helpen.

Topic nog maar een keer lezen dan ? Zie ondermeer de reactie van M-i-c-h-e-l welke praktisch de oplossing bevatte.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Ik denk dat het belangrijk is dat een TS zijn vraag goed formuleert, en vooral zijn achtergrond laat weten.
Stel er wordt een vraag gesteld over een diode. Dan heb je meerdre mogelijkheden. Het kan een kind van 10 zijn voor een schoolwerkstukje een kristal ontvangertje probeert te maken. Dan is het een beetje flauw naar google te verwijzen en het feit dat hij dit gekozen heeft en hier de vraag stelt, is feitelijk al inzet genoeg. Ik heb zo voor iemand een keer een schema overgezet in en gaatjes print layout met onderdeel lijstje en conrad bestelnummers. Het betrof een middelbare schoolopdracht maar niet voor een electronica opleiding waar ze zelf bedacht hadden dat dit een mooie uitbreiding zou zijn. Door de werking van de schakeling leerde ze wat, daarvoor was het niet nodig te weten hoe de schakeling werkt ( zoals je niet hoeft te weten hoe je een multimeter moet bouwen als je hem alleen wil gebruiken)
Het kan ook een student van het LBO 1e jaar zijn met een niet te hoog IQ of wat dan ook voor leerprobemen ie voor zijn nivo eigenlijk zijn stinkende best doet. Maar waardoor het er wat rottig uitkomt. Die moet anders begeleid worden dan iemand die op het HBO zit. Daarvan mag ( moet) je veel meer verwachten.

Ik heb over het aangehaalde topic en beetje een dubbel gevoel. Als het hem echt niks intresseerde had hij niet nog 2 topics geopend en ik kan me ook voorstellen dat de examen stress een rol speelt. Voor het zelfde geld worstelt hij al een week met dit probleem. Je weet ook niet altijd de achtergrond, ik heb tijdens mijn studie 4 maanden op bed gelegen na een ongeluk, toen had je geen internet, dus kwamen er iedere dag klasgenootjes aantekeningen brengen. Als er toen internet was geweest had ik ook zo'n vraag op het laatste moment kunnen stellen.

Als het een soort avond hbo naast je volle baan is, is het ook wat anders dan dat je bijbaantjes hebt die je belangrijker vindt dan je studie. Maar als er gewoon klassiekaal les gegeven wordt krijg ik de neiging te denken aan het tweede ( zeker als er ich klasgenoten melden) ik heb ook HBO gedaan, ik reed iedere dag 80 km op de brommer, ik ging ook als ik maar twee uur les had en het sneeuwde maar dan zaten we soms met maar 3 man in de klas. Dus die instelling is niet nieuw. Ik ben ook niet heilig, ik maakte bijna nooit huiswerk.

Ik ben het met GD eens, ik zorgde altijd dat ik het tijdens het jaar goed snapte, en leren vlak voor het examen deed ik niet, dat af alleen stress. Het is de bedoeling dat je tegen de tijd dat je examen doet weet wat de stof is, dar heb je een jaar voor geleerd, niet dat je het dan de laatste dag nog moet leren. ( hooguit even de laatste week wat kennis opfrissen)

Maar ook hier : hulde voor FET, de über-leraar, onverstoorbaar, geduldig en vakkundig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Juist, mijn eerdere opmerkingen gingen over niemand in het bijzonder, lijkt me prima want dat zijn maar details.

Het grotere plaatje is gewoon een TS met [weinig informatie/te lui om wat zelf te doen/echt dom] (kies maar wat) en wat opmerkingen van anderen die er misschien wat minder toe doen of niet gepast zijn ("ruis", bedankt voor de juiste term Jochem) met als gevolg irritaties, frustratie enz enz.

Het lijkt me juist in het schoolvragen topic verstandig als er wat duidelijker gemodereerd word, ook naar diegenen die de regels graag nog even uitleggen. Dat voorkomt die ruis en irritaties.

Daarmee wou ik eigenlijk ook dit topic afsluiten.

Dit topic is gesloten