Ja, weer iemand de draden door een pijpje wil trekken, maar het lukt niet...

diameter pijp is 70 mm. Diemeter draad is 1 cm, moet makkelijk kunnen.

krijg hem echter de pijp niet door. En hij ligt onder mijn terassen dor door, dus opgraven doe ik lieer niet.

ook de nylon trekveer komt er niet door.

lengte is maar metertje of 7 maximaal. Er is 1 lengte bbij die langer is, die is een metertje of 15, maar die kan ik halverwege wel opgraven.

iemand ENIG idee of tips???

Zitten er scherpe bochten in?
Ik zou in ieder geval een 'echte' (stalen) trekveer proberen, die zijn een stuk steviger...

Zitten er veel (scherpe) bochten in of randen die in de weg kunnen zitten?
Stalen veer gebruiken, eventueel het begin dubbelvouwen.

Die nylon veer is veel te slap, die stroopt ook op waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op (21%)]

Een beproefde methode:

neem een cassettebandje, en rol dat spul een flink stuk af.
Aan de ene kant van je buis een stofzuiger (met wat tape oid om de stofzuiger in je buisje te laten zuigen). Dit zorgt ervoor dat je cassettetape door de buis gezogen wordt.
Nu kun je daar een dun koperdraadje aan binden, daarna kun je verder met een wat dikkere draad etc.

Maar een stalen veer zou makkelijk moeten werken in een buisconstructie zonder al te scherpe bochten.

als ik me goed herrinner zijn het allemaal 45 graden bochten, het is normale riool aansluiting..

dubbeltjes zitten er wel in bij de aansluitingen.

maar heb helaas zelf geen stalen trekveer...

De methode met cassettebandje (of een gewoon draadje garen met een pingpongballetje eraan) moet met een stofzuigen ook goed lukken. Wel stofzuiger goed luchtdicht aan de buis verbinden...

Wij zijn ook wel eens met 2 man een uur bezig geweest om een paar kabeltjes door een 100mm buis te krijgen met een paar 45 graden bochten.

Bij ons bleek het probleem uiteindelijk in de scherpe overgangen van de bochtstukken te zitten.

Met veel moeite kregen we uiteindelijk de trekveer er wel door, maar de boel liep helemaal vast met de kabels.

[Bericht gewijzigd door bjokal op (19%)]

Daarom de veer aan het begin dubbelvouwen.
Ik heb een tijdje terug nog een tros kabels door een 80 dikke pijp getrokken, ook met een paar bochten erin. Waaronder een paar hele stugge YMVK-as kabels, over een lengte van 20 meter.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op (69%)]

Als je het toch met de nylon veer wilt proberen, steek daar dan een klein balletje voorop. Dan kan het trekoog niet achter alle lijmnaden blijven steken...

als je een stalen veer dubbel vouwt is hij wss kapot omdat de elastiek die er in zit er niet tegen kan ( vandaar dat je het royaal op moet rollen bij het opbergen )

als het echt niet lukt zou ik het idd proberen met een stofzuiger maar dat hoeft echt maar enkele seconden anders zit het touw in je stofzuiger zelf! ( gewoon doen met een metsel touw of zo )

een stalen veer moet het wel lukken anders moet je kijken of je bij de plaatselijke elektricien even een trekveer en een veer pomp kan lenen de pomp kan echter de veer ver door duwen !

succes !

Een stalen trekveer met elastiek er in??? :)
De kern is een staaldraad, die inderdaad wel beschadigt als je 'm dubbelvouwt.

Neem een ontstopper veer die je erin kan draaien.

stofzuiger eraan aan de ene kant, dan wat wollen koord erdoor laten gaan.
Aan de wollen koord VOB vastmaken, wederom doortrekken

aan VOB de kabels vastmaken
(VOB strippen, 1 ader van de kabel strippen en in de VOB een kleine O maken, dan de kabelader half erin en naar achter plooien zodat deze niet meer loskan. Alles met tape inpakken)

zorg dat je knoop kleiner is dan de kabel, anders blijft hij steken.

iemand duwt de kabel erin en de andere trekt aan de VOB.

Zo kan je redelijk scherpe bochten pakken als je het geduld ervoor hebt.

Stofzuiger op het ene einde en aan de andere kant een touw met een prop aan het einde. Daarna aan het touw een trekveer maken en daarmee dan de kabels door de buis trekken.
Eventueel een extra stuk touw meetrekken met de kabel voor nog te trekken kabels.

Er is voor dit probleem ook speciaal glijmiddel hiervoor in de handel, maar met flink wat vaatwasmiddel wil het ook weleens lukken

Nadeel aan normaal zeepsop is dat het na verloop van tijd gaat uitharden en dus bij eventueel vervangen problemen op gaat leveren.

Dan vind ik mijn eigen idee zo gek nog niet om tijdens het buizen leggen er al touw in te doen. Met die diekke buizen wil je trekveer nogal snel allemaal S-en maken zodra je hem er stevig in begint te drukken.

Wat je ook kan doen als de bochten ver weg zitten eerst een stuk dunner pvc buis er en daar je trekveer in duwen.

Waarom heet het eigenlijk een trekveer terwijl het er eigenlijk voor bedoelt is om hem erin te duwen??????

Omdat je nu eenmaal geen trekveer een pijp in kan trekken, wel eruit, met de kabel eraanvast.

:)

Met dubbelvouwen bedoel ik niet knikken, eigenlijk meer een grote lus. beetje dit idee:
[color=grey]wel een beetje slecht getekend[/color]

________
                 /        \
-----------------         |
                 \________/

Op die manier kan de veer nergens achter blijven haken.

Er zijn mogelijkheden zat. Zelfs de tuinslang kan in aanmerking komen, of een konijntje met een visdraad aan de staart:-).

ik deed het ook met een stofzuiger, een balletje en en visdraad.
ping pong balletje ?
Het balletje mag niet veel kleiner zijn dan de diameter van de buis

Voordat je met een normale stofzuiger aan de gang gaat; je weet zeker dat de boel droog is binnen?

Henk, ik heb wel een stalen trekveer ter beschikking, maar liever niet dubbelvouwen, je kunt er ook op een andere manier een lus aan maken. I zou er allen voor kiezen on een balletje op z'n 'kop' te zetten. dat lijkt mij veel makkelijker werken; die lus werlt maar in één vlak en voor het vlak loodrecht daarop blijf je met het euvel van haken zitten....

Stofzuiger truuk werkt perfect, eigenlijk voor alle buizen waar je moeilijk een veer doorheen krijgt, zelfs flex werkt prima ( maar maakt wel HERRIE ! )