Die veer moet je huren, een stofzuiger heeft zo ongeveer iedereen.

En het werkt verbazend goed, touwtje, iets van er aan wat wind vangt ( balletje, schijfje spons, whatever. En het vliegt door de buis.

Zo'n simpele onstopper veer is vanaf 15Eur bij de bouwmarkt te koop.
Had er laatst 1 nodig voor een hardnekkige verstopping en werkt boven verwachting.

1 kabel door een buis van 70 mm? Dit zou normaal geen probleem moeten zijn, tenzij er een verstopping zit.
Ik heb ooit 2 coaxkabels door een pvc buis getrokken van 40 mm over een lengte van bijna 10 meter, waarvan 1 coax van 10mm
Het idee van een ontstopperveer lijkt mij dan ook de beste oplossing.
Het stofzuiger idee kun je natuurlijk eerst proberen, kost inderdaad niets.

daarom leggen ze tegenwoordig van die rode flexslang door de tuin heen , die is al voorzien van een trekdraad en komt in 50 en 70mm . kost in verhouding ook niks tov rioolbuis.

heb je trouwens dikwandige buis gebruikt ? het klinkt als dunwandige regenbuis , die zakt door als deze diep ligt door het gewicht van het zand erop.

OT
Lijkt me geen mooie sinus die er uitkomt, meer een warbletoen :D
/OT

@Testman :
Èn wordt dichtgedrukt door boomwortels :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (28%)]

boomwortels die dikker worden zijn erg sterk . de dikwandige buis wordt ook stuk gewrongen door die wortels als deze ongunstig ligt . ik heb dat ook meegemaakt met een gplk 5x25mm2 .

Henk heeft blijkbaar een streepje voor bij de mods.
Dat dit non-elektronicatopic nog openstaat....

:-)

@HmH: Zitten de draadjes er al in?

Hij heeft geen tijd, hij is druk aan het graven :o

ik heb tijd te kort, overigens er stat water in de buizen, want de trekveer is nat...

dus methode ping pong bal / casettebanje i.c.m. stofzuiger is vrijwel uitgesloten...

Dan eerst even de alles zuiger erop, wel even de stofzak / filter eruit als je er eentje in hebt zitten, en bij de karcher even dat water druppel filter plaatsen.

KAn ook condens zijn.

Heb je de naden verlijmd ? Anders kan er inderdaad grondwater in komen en kan je beter een gat in de bodem boren op het laagste punt.

Die draad/kabel die je er doorheen wil hebben is tamelijk dik. Is het niet mogelijk om hem er gewoon doorheen te duwen?

als je de punt van de kabel niet recht maakt maar bol dan gaat het makkelijker , zeker als je de eerste bocht in de buis licht in de kabel buigt . zorgen dat de kabel niet achter de lijmverbindingen blijft hangen is belangrijk. bijv een aantal wikkels tape om het einde doen zodat de voorkant niet recht is.

neem gewoon een hogedrukreiniger met een rioolrat en die zoekt zijn weg zelf wel, al regelmatig gedaan.
Nadien je buis droog maken met een stofzuiger.
Als er eventueel een verstoping in de buizen zit door ingelopen aarde of iets dergelijks dan lost die het probleem wel op.
Per slot van rekening een rioolrat dient ervoor om buizen vrij te maken.
Mvg Danny

Op 17 juni 2012 15:15:59 schreef danny1:
Nadien je buis droog maken met een stofzuiger.

Dan kun je net zogoed eerst de buis droogmaken. Dat biedt dan weer mogelijkheden met de tape en de stofzuiger :-)

doe een 3 lengtes pvc buis met moffen aan elkaar maken en dan invoeren.heb dat regelmaat gedaan op me werk als er geen trektouw in zat.

hij heeft 1 ingang, maar 3 uitgangen..

de ene uitgang krijgt 2x 3 aderig 1 RG58 en een CAT 6
de volgende uitgang heeft 2x 3 aderig
de andere uitgang heeft 1x 5 aderig, 2x 3 aderig en 1 x coax en 1x cat 6.

alle 3 aderigekabels zijn 1.5 mm2
de 5 aderige is 2,5 mm2.

ik kan voor het trekken natuurlijk wel de uitgangen als ingangen gebruiken.

maar leegzuigen, dat gaat mijn stofzuiger niet leuk vinden...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (21%)]

@michel.
Ga ik mee akoord dat het met u idee ook wel kan.
Maar een rioolrat die maakt(als er een verstoping is)deze los en reinigd de buis en met u tape komt er van verstopingen losmaken niet veel in huis denk ik.
En een rioolrat heeft dat als voordeel dat hij zichzelf centreerd in de middel van de buis en dat hij zeker niet aan de randen zal vast blijven zitten.
Zal niet zeggen dat ik dagelijks buizen ontstop maar toch wel enkele op een maand.
En dat gaat van buizen van diameter 50 tot 250 en soms meer ook.
En wat ik bedoel met nadien je buis droog maken wil ik zeggen het water er terug uitzuigen voor ge je kabel erin trekt.
Is niet noodzakelijk maar toch heel wat netter.
Mvg Danny

Al eens geprobeerd met een "riet"?

ga eerst die stalen trekveer eens proberen...

Zelf ook regelmatig wat gekloot gehad met dit soort buizen. Tegenwoordig bij aanleg gewoon altijd een trekdraad erin. Ook een stalen trekveer blijft vaak haken

TIP: Als je met de trekdraad de kabel erin trekt, trek er dan ook meteen een nieuwe trekdraad in.

Met een stalen trekveer en een accuboor heb ik heel wat moeilijke buizen overwonnen. Houdt de veer recht (alle 10 meters dus), laat hem langzaam draaien en blijf duwen. Lukt dus niet zonder extra handen.

Zelfs de tuinslang kan in aanmerking komen, of een konijntje met een visdraad aan de staart:-).

Wat dacht je van flinke rat of de cavia van de buren ?

Als je mijn buurman zou zijn, zou je snel ruzie krijgen met mij

Je kunt ook zo'n geval voor het doorsteken van afvoerleidingen nemen (noemen ze geloof ik een "rioolroede") en het varkensstaartje aan het einde vervangen door een tigerplastic dopje. Neem er wel een met zo'n plastic houder net een slinger en handvat er aan, dan loop je niet zo te knoeien met een spartelened trekveer.
Kost geen drol en je kunt hem ook nog eens voor het eigenlijke doel gebruiken.