greatings
hoe kan het zijn dat B&O (Bang and Olufsen) zo'n compacte speakers kan maken.
maar toch heerlijke bass creëren.
als ik namelijk zelf een speaker wil maken van ± 4" dan kom ik rond de 10 liter uit (bij iedere speaker verschillent) om de zelfde frequenties te behalen als b&o bij zo'n compacte speakers
maar bij b&o gaan ze met zo'n 4 " bij 2,5 liter zitten als ik dat dan invoer bij WINisd dan krijg ik zo'n onvolmaakte grafiek
komt dat vanwege de elektronica die er in zit
of heeft dit een anderen reden achter zich
ik ben benieuwt
grtz Jimmy
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Het laag wordt bij veel moderne B&O luidsprekers vanaf het punt waar de natuurlijke afval van het laag (door de kast inhoud en de bas-unit) begint zodanig opgevoerd dat het laagbereik verder doorloopt. Als dit technisch netjes gedaan wordt, kan het heel goed zijn.
Er zijn wel beperkingen ingebouwd om overbelasting tegen te gaan, zo wordt het frequentiebereik beperkt tot wat voor de muziek nodig is, zodat rumble en erg lage en zelden voorkomende muzieknoten niet meer op volle sterkte worden weergegeven. B&O heeft veel informatieve info op de website staan.
Wie wel de allerlaagste geluiden goed weergegeven wil horen, zal in een alleenstaande woning met een huiskamer zo groot al een concertzaal met bijpassende apparatuur en een hoge energienota in hoge mate de lage lusten kunnen bevredigen.
Oke dus als ik het goed begrijp worden de lage tonen gewoon beperkt verhoogt dus de schadelijke tonen die schade brengen aan de drivers worden weer verzwakt.
maar dan denk ik dat grote speakers met een inhoud van 10 liter betere baas hebben dan speakers van 2,5 liter toch?
bedankt voor de snelle reactie
grtz.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Zeker, er hoeft minder extra versterkt te worden.
Voor zelfbouw kan je ook die weg bewandelen, maar het is niet heel erg simpel en zeker niet goedkoop. Je hebt veel vermogen nodig, dat kost tegenwoordig niet zo veel meer, maar ook bas-units die het vermogen aan kunnen en gezien de relatief kleine afmetingen van de kast grote uitslagen kunnen maken. Verder een juist berekend actief filter en een aparte versterker voor het laag.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Lijkt wel een soort Dolby voor de lage kant van het spectrum...
Toch denk ik dat dit door de mand valt als je bijvoorbeeld werk als 'Also Sprach Zaratustra' van Richard Strauss (populair als leader van Space 2001) of de orgelsymphonie van Saint Saëns (ook in een bekede SF-film ge(mis)bruikt) draait.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
B&O stopt de versterker ook graag in de box, zodat ze de aansturing volledig op maat kunnen maken. Dat scheelt ook. Bovendien werken ze graag met DSP's.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb in onze home theater setup twee 8 cm breedbandertjes (Monacor SPH-30X in een 1,7 liter BR kastje) zitten, en dat klinkt toch echt niet verkeerd op full range. Zet je de nieuwe subwoofer erbij (SPH-300KE in 70 liter CB) dan is er natuurlijk een wereld die voor je open gaat, maar die 8 centimetertjes hebben toch 2 jaar full range gespeeld en kwa muziekbeleving mis je niets.
MFB systemen kunnen ook helpen om het frequentiebereik op een relatief rechte manier naar onder uit te breiden, maar je loopt bij minispeakers gauw tegen de beperkingen van de speaker aan.
Er is ergens online een artikel te vinden voor het aanpassen van passieve speakers naar MFB.
Gerard*
MFB doet met de afval van het laag ongeveer hetzelfde als een actief filter maar kan tevens andere ongerechtigheden compenseren.
dus eigenlijk door middel van DSP komen ze tot die frequenties maar op de website staat ook nog eens gemeten op -10 DB en die hoge vermogens vind ik ook zo raar want als ik drivers zoek met de zelfde vermogens op dat formaat dat is bijna niet te vinden of ik zoek verkeerd.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 juni 2012 11:58:49 schreef Ledlover:
[....], maar je loopt bij minispeakers gauw tegen de beperkingen van de speaker aan. [....]
Je zult in iedergeval zéér grote conusuitslagen moeten toestaan om voldoende geluidsdruk te krijgen. Dat resulteert sowieso in dopplervervorming.