Hallo mensen

ik heb een Pa versterker in een box
nu is het zo dat als ik de schakelaar uitzet de speaker dan een 20 seconden gaat zoemen
als ik echter gelijk de stekker uit de 220 volt haal dan gebeurd dat niet dan hoor je dus niets
nu is mijn vraag hoe kan dat ?
iemand ervaring mee of een idee.

Schakelaar is mogelijk enkelpolig en niet direct achter de 230V voeding waardoor iets langzaam uit gaat.
Lijkt wel op een elco of iets die niet helemaal lekker is.

Niks defect, lijkt me. Of je nu de stekker eruit trekt of de schakelaar omzet maakt voor de elco die er 20 seconden over doet om leeg te lopen niet uit (een elco die stuk is zou juist meteen leeg zijn). Echter door de schakelaar om te zetten blijft er een circuit in stand dat verbroken word als je de stekker eruit trekt. Zo'n circuit kan bijvoorbeeld via een snubber over de schakelaar of via een Y-condensatortje lopen en dient dan als signaalbron.

Is het een schakelaar die de netspanning onderbreekt of zo'n lullig on/off knopje? In dat laaste geval kan het bes wel eens een standby voedinkje zijn wat overeind blijft en een voortrap op spanning blijft houden ofzo. Zolang je hoofdvoeding (elco's) niet weg is blijft je eindtrap nog door rommepen, waarschijnlijk hoor je dan zoeits.

Zit er een apart mute circuitje in ue versterker?

Draai de stekker eens om voordat je de schakelaar omgooit...

oke ik er achter het hoort inderdaad zo
bedankt voor al de info