Hallo mensen,
Ik ben van plan een kratradio te maken. Ik heb een autoradio gekocht namelijk de Marquant MCR-1254.
voor de voeding zijn er meerdere pinnen, het is mij niet duidelijk waar ze voor dienen en wat ik erop aan moet sluiten.
Dit zijn de pinnen:
Voeding antenne
Ontsteking
Geheugen
Aarde
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten Tom
Je hebt er dus geen kabeltje bij met 2 iso stekkers?
Dan zou ik die even kopen bij de autoradio winkel
zoiets http://www.bluespot.co.uk/car-audio.aspx/iso-connector
dit zou normaal aangesloten worden met een standaard iso stekker, ofwel rechtstreeks op de radio of via een tussenverbinding.
ontsteking is normaal 12v van het contact
geheugen is de permanente 12v
aarde is massa ofwel de min
voeding antenne is een draad waar 12v op komt wanneer de radio wordt aangezet voor de versterker te doen inschakelen, een stuurspanning eigenlijk maar die heb je voor dit niet nodig.
dus ontsteking en geheugen hang je gewoon samen op de + 12v van de voeding en aarde op de min van de voeding en dan zou alles werken
het kan wel zijn als je daarna de spanning weghaalt dat alle settings verloren gaan en de radio dus een permanente 12v nodig heeft, sommige radios onthouden hun settings wel sommige niet, maar dit kan opgelost worden door een 12v batterij in te bouwen eventueel met een relais
[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (20%)]
Bedankt voor de info. De radio werkt.
Ik wil er ook nog een voeding in bouwen zodat hij op 230V werkt. Moet ik deze hebben of de negatieve variant?
Weet iemand hoe ik mijn link inkort?
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Die voeding kun je gebruiken.
Waarom zou je de negatieve variant willen gebruiken als je +12V nodig hebt?
Als je een verkorte link wilt gebruiken, typ je een woord, daarna selecteer je dat woord, je klikt de link-button aan, en vervolgens kopieer je je link hierin. De link zit nu verborgen onder het woord dat je net selecteerde.
hallo tommie14.
Ja er moet een transfo ervoor.
En neem er eentje met een uitgangspaning van 15 volt.
Maar meet ook eens hoeveel je radio nodig heeft.
Zal 5 amperes genoeg zijn.
MvgDanny
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 23 juni 2012 17:25:15 schreef tommie14:
Is dit een goede trafo
Nee veel te weinig vermogen , neem een trafo 12V en een gelijkrichter met afvlakelco
ik denk dat ge rap een transfo van rond de 60 watt zal nodig hebben wil je er 5 ampere uit je schakeling krijgen.
Danny
@Franssel.
Ik zeg 15 volt omdat er bij het schema staat dat het aangeraden is om de uitgangspaning 5 procent hoger te nemen voor de transfo of de uitgangspaning van je schakeling.
Maar 12 volt zou ook wel lukken denk ik.
[Bericht gewijzigd door danny1 op (48%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ja maar danny als je 12Vac gelijkricht kom je in de buurt van 14Vdc hetgeen ook voor 99% vd auto's geld en dus ook de autoradio's
Edit klopt danny als je er een onnodige "voeding" tussen zet
ik bedoel dus een trafo 12Vac dan een gelijkrichter met afvlakelco.
Maak het nog iets eenvoudiger en neem een gewone pc voeding, een oude at of atx voeding voldoet prima, ik gebruik het al jaren, ze geven 8 tot 10A, pak de gele draden samen (12v) en hetzelfde met de zwarte (massa) om een dikkere draad te maken of soldeer op de print 2 dikke draden op de 12v uitgang
Ik heb er al jaren een autoversterker op hangen en een autoradio, ideaal voor in de garage met een sub van 300w
Bij een atx voeding of de 20 pin stekker (meestal de groene draad, pin 4 Ps-ON) verbinden met de massa om hem te laten inschakelen.