Hoi hoi CO,

Ik ben een tijdje (of naja een paar jaartjes) niet meer op CO geweest, maar nu heb ik toch weer hulp nodig :).

*Info*
Het betreft een PA versterker te zijn van Reloop, type nummer AMPIRE D2100. Het probleem heb ik onder sinds al doorzocht en het bleek dat 1 mosfet defect was (Drain en Source 0 ohm). Ik kan hem vervangen, maar deze versterker is maar slechts 1 week oud en heeft een paar dure speaker sets meegenomen naar zijn graf.

*Technische inhoud*
Het is een Klasse D versterker met de eindtorren IXTQ52N30P per kanaal gebruiken ze er 2, voor het negatieve en positieve voeding, Op de eindtorren staan totaal ongeveer 248 volt overheen, dus 122V DC +/- symmetrisch. Dit heb ik onbelast gemeten en zou eventueel wel zakken wanneer er een luidpsreker aan zit + signaal.

*Specs*
Volgens de doos kan de versterker 2x800 Watt op 8ohm leveren, en 2x1300Watt op 4ohm. en brug 2600Watt. Tot zover hebben we PA speakers van 8ohm gebruikt. eerste keer ging dus goed, maar toen we dus op de klus waren deedtie het niet meer. grof geweld 110volt op de uitgang. Protectie schijnt niet te werken, aangezien volgens de print de mosfets direct naar de uitgang zijn aangesloten, voeding schakelt ook niet uit want de andere kanaal werkt wel. de zekeringen zijn ook niet door gegaan wat vreemd is.

*Vraag*
Nou is de vraag, als ik de defecte mosfet vervang, kan ik deze probleem later weer krijgen? Want ik heb de datasheet gelezen en de SOA grafiek door gekeken en het zit toch echt wel over de grafiek heen. ik weet niet hoe het zit met klasse D versterkers, want bij Klasse A/B heb ik daar altijd uitgekeken naar bij zelfbouw versterkers, maar dit komt uit een winkel.

Dus wie o wie kan mij helpen of dit een fabriekant fout is of niet, en eventueel als Reloop niet reageerd kwa garantie zelf iets aan te doen. (bv. voltage van de voeding omlaag schroeven als de spanning te hoog is voor de fets?)

*fotos*
http://nyaruko.dnstje.nl/Photoblog/AMPIRED2100/Kanaal2(defectegedeelte)%20-%20Copy.jpg
Meer staan op http://nyaruko.dnstje.nl/Photoblog/index.php?folder=QU1QSVJFRDIxMDA=

ik weet dat allemaal niet echt maar valt me 1 ding op,
Dat is je blauwe weerstand naast de chips lijkt lichtelijk verbrandt te zijn.
Maby gewoon tip als andere mensen je kunnen helpen dat je die ook maar vervangt

mvg bram.

@Bram, Ja deze viel ook op dat hij overbelast is geweest. 15K weerstand als ik het zo zie.

Als die versterker werkelijk één week oud is, dan breng je dat ding toch terug?
Zou zowiezo het geld terugvragen. Uitfikkende MOSFETS na een week zou me niet gerust stellen betreffende het ontwerp.
Reloop is nu ook niet direct een betrouwbaar merk als het om versterkers gaat. Gezien de prijs van het apparaat, heb je voor hetzelfde bedrag ook iets van Crown of QSC en dat is WEL betrouwbaar.

Ik ben ook niet zo kapot van de 1U versterkers met een schakelende voeding.
Ben er heel veel tegengekomen met problemen.
Is het niet de voeding dan wel de koeling.
Advies van Roy B opvolgen is een slimme zet. ;-)

Na veel ellende hebben we toch de versterker terug kunnen sturen, nogmaals bedankt!
En ik zal de advies van Roy B volgen.