Ik heb een Studiomaster Logic 12 mengpaneel. Die is aangesloten op een eindversterker waaraan ik onlangs een luidspreker relais met inschakelvertraging heb toegevoegd. Bij het uitschakelen van mengpaneel en versterker met 1 schakelaar hoor ik nog een harde plop voordat het relais na een halve seconde afvalt. Die plop komt uit het mengpaneel. Omdat de uitgangs-volumepotmeter niet direkt bij de uitgangsplug zit, helpt het niet om het volume eerst dicht te draaien.
Ik wil graag die plop weghebben niet door een work around (bijv. eerst versterker uit en dan mengpaneel) maar door een aanpassing in dat mengpaneel.

Ik heb de schema's. Dat mengpaneel zit vol met 4560 opamps die met + / - 17 volt gevoed worden. De voeding is met een 7815 en 7915 uitgevoerd. Na de gelijkrichter zijn er 2200 uF elco gebruikt, maar na de 7815/7915 alleen een 100 nF condensator.
De 4560 opamps zijn bijna allemaal met 100 uF elco's aan de output uitgevoerd dwz naar de volgende versterkertrap.

Mijn vraag is (ja, het duurde even): Zou die plop veroorzaakt worden doordat de voedingsspanning snel verdwijnt, dwz voordat dat relais afvalt? En zou het helpen door een flinke elco na die 7815/7915 te zetten?
Of moet ik de oorzaak elders zoeken?

Ik wil graag die plop weghebben niet door een work around (bijv. eerst versterker uit en dan mengpaneel) maar door een aanpassing in dat mengpaneel.

Eerst versterker uit, dan mengpaneel. Heeft niks te doen met een workaround. Vertel me welk merk mengpaneel geen plop geeft als je 'm uitzet. Geldt nog voor de duurste Midas van 150.000 euro......
Niks aanpassen, juiste volgorde aanhouden!!

die uitschakelvertraging in de versterker, beschermd die ook niet tegen DC? die zou dan ook moeten afspringen als je dc binnenkrijgt.

ik vermoed dat er één en ander niet goed zit tussen mengpaneel en versterker aansluiting. dat er langsdaar DC doorkan de versterker in.

misschien een condensator in de audiolijn te steken? op die manier kan er enkel signaal door naar de versterker en geen DC afkomstig van het mengpaneel die afschakeld

Zoals ik al net zeg, dit is normaal.
Zo goed als al die mengtafels doen dit, volstrekt normaal.

Eerst versterker uit, dan mengtafel. Alles met één knop uitschakelen is zowiezo niet verstandig.
Aanpassingen maken = zoeken naar ellende, zeker in low budget apparatuur.

Een 'gracious shutdown' van audioapparatuur vind ik persoonlijk erg wenselijk, maar je mag er inderdaad nooit op rekenen. Voor de actieve PA hier gebruiken we vier groepen (Dj sets en andere bronnen, randapparatuur (limiter, eq etc), L en R), met vier genummerde 'hoofdschakelaars' naast elkaar, dat werkt in de paktijk prima en voorkomt ook te grote inschakelstromen.

De weg om er te komen is een snelle detectie als de netspanning wegvalt, b.v. binnen een tiental perioden, te snel geeft andere problemen, in combinatie met een snel aangestuurd uitgangsrelais dat de uitgang kortsluit naar gnd. Er moet ook een kleine inschakelvertraging zijn als de spanning terugkeert.
DC ontkoppeling en bijbehorende laadweerstanden moeten na het relais, om DC sprongen bij het schakelen te voorkomen.

Voordeeel van een relais boven andere muting is dat het apparaat zich ook voorspelbaar gedraagd als er geen netspanning is, wat fijn is in grotere setups. Een apparaat als een EQ zal soms de in- en uitgangen hard doorverbinden als er geen spanning op staat.
Uiteraard moet het relais geschikt voor de toepassing en van onbesproken kwaliteit zijn.

Merk ook op dat de verbindingen foutloos moeten zijn, uitschakelen van de netspanning geeft vaak flink wat elektromagnetische troep door inductie van voedingstrafo's, als dat in de audioverbindingen terecht komt ben je met muting altijd te laat.

Je versterker schakelt na 1/2 seconde de speakers af. Je bent dus van de plop af, als je het mengpaneel minstens een halve seconde langer ingeschakeld weet te laten dan de versterker.

Komt de plop trouwens van het mengpaneel zelf? Of is deze via de inputs afkomstig van andere apparatuur?
Dan zou je de uitgang van het mengpaneel moeten muten tijdens de power-down.

Die plop komt echt uit dat mengpaneel.
'gracious shutdown' is een mooi woord, dat zoek ik dus.
De eindversterker is een Quad 405 en die heeft ontkoppelcondensatoren aan de ingang. En die houden DC spanning tegen.

Een plop is geen DC. Een plop is een snelle spanningsverandering en die komt dus gewoon door die ontkoppel-condensatoren heen.

Wat je kunt doen is de fysieke aan/uit schakelaar van het mengpaneel vervangen door een elektronische variant: een relais dat pas afvalt nadat een circuitje eerst de audio-aansluitingen losgekoppelt heeft van de audio uitgangen van de interne (voor)versterker en (via een lage weerstand) aan massa heeft gelegd. (Of, bij differential out, de + en - lijn van het audio-kanaal aan elkaar met een lage weerstand).

De schakeling kun je meteen ook voor inschakelvolgorde gebruiken/geschikt maken: eerst het mengpaneel inschakelen en daarna pas de audio aansluitingen koppelen aan de interne versterker uitgangen.