Hallo,

Ik ben bezig met de sturing voor een 2 assige CNC machine.
Nu zoek ik eigenlijk een stukje software die een ultiboard bestand (of monochrome bitmap) naar een lijst met coordinaten waar hij moet gaan frezen.
Dus de software moet elk stuk koper omzetten in coordinaten waar hij moet gaan frezen.

Ja kopere stukken moeten weg en de rest moet blijven. Heeft te maken met mijn manier van printen maken. :P

Vervolgens kan ik dan met VB dat bestand uitlezen en via de seriele poort aansturen wat de CNC moet doen.

Dus heeft iemand zoon programma?

Ik moet dus ook de frees dikte in kunnen stellen.

Euhm Ultiboard kan dat zelf (dat omzetten) en een cnc programma is bvb Mach3 ofzo is gewoon daar in laden en frezen.

Hier een opensource programma via de parallel poort.
Misschien kan je er ideeen opdoen.
http://www.luberth.com/cstep/

Wat de dikte kan je kiezen om met de hand te verstellen.
Of een Z-as (3de as) te installeren.

Heb zelf allerlei programma's bekeken. Ben op het laatst via deze site op onderstaande link gewezen.
http://www.planet-cnc.com/

Voor zo'n 80 euro koop je een licensie. Ben er zelf erg tevreden over.
De controller print en stepper-printen heb ik zelf ontwikkeld.
Voordeel is dat je zo ongeveer alles kan inlezen in de software en dat deze via USB het controller bord aanstuurd.

Hallo,

Ik wist niet dat ultiboard dat kon.
Nu alleen nog eventjes uitvogelen als wat ik hem moet exporteren om een lijst met coordinaten te krijgen.

Het moet wel via de seriele poort werken omdat min pc geen LPT heeft, en USB is geen optie omdat ik geen ondersteunende PIC heb.

Ik heb nu al een printje ontwikkeld wat voor de aansturing gaat zorgen van de stappenmotoren. Ik wil dus omstebeurt de coordinaten sturen, en als hij van A naar B beweegt gaat hij bewerken.

Bedankt voor de hulp zover, ik denk dat ik wel weer eventjes vooruit kan. Ik neem aan dat op internet wel te vinden is hoe die geexporteerde files van ultiboard in elkaar steken.

Bekijk Mach 3 eens weet niet of ie via com werkt maar zal normaal gen probleem zijn.

Bestanden exporteren om te laten etsen of frezen doen ze via een CAM processor. worden dan tekst bestanden aangemaakt met de coördinaten in (dacht ik).

[Bericht gewijzigd door Damic op (48%)]

Hallo,

Mach 3 had ik zelf ook al gevonden, maar ik ga het nu helemaal zelf maken.
Ik heb een VB scriptje gemaakt die van een geexporteerde ultiboard coordinaten kan uitlezen en weer een tekening van kan maken.

Het volgende deel wordt het maken van de print en de software voor de PIC.

Straks zend mijn pc (VB.net) via RS232 de coordinaten van de eerste lijn met lijndikte ect. Als de PIC dan klaar is met frezen stuurt hij weer een signaal dat hij de volgende wilt ontvangen.

Zoals het er nu uitziet gaat het wel werken.