Hallo,

Is de maximum wattage van een amp (in mijn geval 550 watt) dan per speaker of van alle speakers (in mijn geval 4) opgeteld?

Ik zit namelijk al heel lang met die vraag dus nu stel ik ze.

Zonder meer gegevens over de versterker is de beste gok dat 550W ruwweg 10 tot 50 keer het maximaal door de voeding opgenomen vermogen is. Dat staat ook wel bekend als PMPO-vermogen en heeft niets te maken met wat de versterker aan de luidsprekers kan leveren.

Aan de andere kant zijn er ook bijvoorbeeld PA-versterkers die echt continu 550W RMS per kanaal af kunnen geven. Als je dan 4 kanalen hebt, kan je die al nauwelijks meer op een normaal stopcontact aansluiten zonder de zekeringen eruit te blazen (behoudens duurdere klasse D versterkers die een rendement richting 80% kunnen hebben).

De gemiddelde versterker zit daar - je raad het al - ergens tussenin.

Als je het merk en type geeft van het apparaat, dan kunnen we er meer over zeggen.

Onafhankelijk of het PMPO, RMS, muziek, piek, sinus of continuvermogen betreft, het is het vermogen verdeeld over alle aangesloten speakers.

Op 9 juli 2012 22:06:11 schreef Fuzzbass:
Als je het merk en type geeft van het apparaat, dan kunnen we er meer over zeggen.

Of nog minder :+, zeker bij versterkers van vaag 'caliber'.

Leuke woordspeling Henry!
Bestaat dat merk nog?
Groeten,
Mac.

Helaas wel, die meuk is niet uit te roeien, en er komen steeds weer nieuwe bij. Zoek maar eens op Cougar C5002... 1000W, maar niet heus.

Henry: die laatste drie woorden van de laatste zin is alleen voor ingewijden.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Mac.

Mijn amp is een Pioneer A 605R

1e hit google : http://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-605_R

Leistungsaufnahme: max. 550 W
[...]
Technische Daten

Dauerleistung (bei Klirrfaktor)
4 Ohm: 2x 90 W (0,09%)
4 Ohm: 2x 120 W (1,0%) nach DIN
8 Ohm: 2x 60 W (0,06%)
8 Ohm: 2x 75 W (1,0%) nach DIN
Dynamikleistung
4 Ohm: 140 W
2 Ohm: 190 W
Gesamtklirrfaktor: 0,05% (20 - 20.000 Hz, 30 W, 8 Ohm)
Dämpfungsfaktor: ?
Eingang (Empfindlichkeit/Impedanz)
?
Ausgang (Pegel/Impedanz)
?
Frequenzgang: 20 - 100.000 Hz
Klangregelung: analog
Bass: +/- 8 dB (100 Hz)
Höhen: +/- 8 dB (10 kHz)
Loudness: ja, Taste
Subsonic: nein
Mute: ja, Taste (-20 dB)
Direct/Line-Straight: ja, Taste
Brummspannungsabstand (kurzgeschlossen): ?
Stereokanaltrennung: ?
Signalrauschabstand: 95 dB (DIN)

Mod-edit: Mega opsomming ingekort tot er toedoende specs

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

550W??? |:-(

2x60W continu bij 8Ω en 2x90W bij 4Ω ja... (2x75W en 2x120W als je 1% vervorming tolereert)

Dat is de Leistungsaufnahme, dus het absolute maximum dat er uit de netaansluiting getrokken wordt, vermoedelijk alleen bij het inschakelen.

Weet ik wel ;) maar ik doelde op de bewering van de TS.