Wat is de functie van deze motorspoel

Hallo, Ik heb een (12 volt dc compoundmotor ??)
Die wil ik gebruiken voor een elektrisch aangedreven bootje.
Deze motor is volgens de fabrikant gegevens een compoundmotor van, oorsprong gebruikt voor de aandrijving van een hydrauliekpomp.
De motor heeft twee zware seriewikkelingen , en twee lichte wikkelingen.
Om deze lichte wikkelingen gaat het .De weerstand daarvan is +/- 1.5 Ohm en de draaddikte schat ik op 0,75 mm².
Het vreemde vind ik dat deze wikkelingen (elk op een poolschoen gewikkeld alleen aan de koolborstels zijn aangesloten, en die koolbostels liggen aan het motorhuis .Waar dienen die wikkelingen voor ,en is deze motor ook van draairichting om te keren?
Een schets heb ik als foto

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hesselman%20motor.…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 juli 2012 17:58:35 (5%)

Uw tekening is niet juist, controleer dat nog eens.

LDmicro user.

MGP,
Dat is juist het vreemde bij deze motor.
Ik heb alles meerdere keren gecontroleerd en doorgemeten.
De dikke A wikkelingen liggen op twee tegenover elkaar staande poolschoenen en zijn aangesloten op de van het motorhuis geisoleerde koolborstels ,die via de collector het anker in gaan.
En naar mijn idee Min maken door de twee B koolbostels
De twee dunne B wikkelingen liggen op de twee andere poolschoenen en zijn aangesloten op de andere twee NIET geisoleerde koolborstelshouders.
Dus dat geeft een kringetje zonder ergens aan de + vast te zitten.
Er is niet te zien ,dat er met de motorbedrading is gerommeld, alles ligt er zo te zien orgineel in.
Zelf begrijp ik er ook niets van,daarom mijn topic.
De motor draait zoals een seriemotor draait.
Wie weet het raadsel op te lossen.

Merk van de motor is Hesselman (Zweden) type 12MB11TWA
12Volt 2Kw

Blijkbaar is het toch juist, oude Delco-Remy startmotoren (auto) waren ook zo gewikkeld.
Iets voor garagisten onder ons ;)

LDmicro user.

Ik zou ook niet precies weten hoe het zit, maar misschien dat het een beveiliging is om te voorkomen dat het ding op hol slaat als de belasting weg zou vallen? Een dergelijke, kortgesloten wikkeling zou een tegen-EMK veroorzaken in het anker, en daarmee het vrijloop toerental beperken tot een veilige waarde, denk ik.

Nogmaals, ik ken de constructie niet, dus dit is weinig meer dan een gok wat het zou kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken