JohanK
Proud 2B technicus! B)
Goedenavond,
Ik ben al enkele dagen intensief aan het worstelen met mijn Harman/Kardon sub-ts7 actieve subwoofer. Ik ben al een tijd lang tevreden gebruiker van het apparaat. Helaas werkte het apparaat na transport niet meer, en heb ik na hier op het forum het een en ander gelezen te hebben D214, R263 en D101 verwijderd, waarna de sub weer werkte, met uitzondering van het automatisch aan/uit circuit. Dit zou wellicht de oorzaak van mijn volgende probleem kunnen zijn.(..?)
Na ongeveer een week of twee (opnieuw tevreden gebruik van de sub) vergat ik op een dag het apparaat uit te schakelen. Na circa 12 uur stilstand begon het apparaat op vol vermogen als het ware te oscilleren en te zoemen. Hierna is het apparaat uitgeschakeld, waarbij een dag later bij inschakelen niets meer dan een luide 50Hz-brom te horen was. Na demonteren van de versterker bleek dat er een condensator slecht was. Deze is vervangen, en de brom is weg. Alsmede de rest van het geluid..! De subwoofer is helemaal stil nu en geeft, met uitzondering van een plopje bij het uitzetten, geen teken van leven meer.
In eerste instantie vreesde ik voor de eindtrappen van de versterker, door de voeding die wellicht raar was gaan doen. Alle torren en condensatoren van de eindtrappen zijn los genomen en doorgemeten; deze bleken allemaal nog goed. Voor test heb ik een functiegenerator aangesloten op de ingang van de eindtrappen: er volgde geluid! Hieruit blijkt dat de eindtrappen alsmede de luidspreker zelf in orde zijn.
Het probleem zou dus in de voorversterker moeten zitten. Op de koppeling tussen de voorversterker en de eindversterker heb ik een oscilloscoop geplaatst. Hierop is te zien dat de audio zeer mooi uit de voorversterker komt, met ongeveer 200mV top-top waarde. Na meting bleek dat er pas geluid uit de woofer kwam bij c.a. 300mV top-top sinus uit de functiegenerator. Dit zou erop kunnen duiden dat de versterking in de voorversterker niet hoog genoeg is. Echter zitten er "maar" een paar actieve componenten op de voorversterker, namelijk de quad-opamp TL074. Deze heb ik vervangen voor een LM324 quad-opamp (want die had ik nog..) zonder enig noemenswaardig resultaat. Op de voorversterker ook geen bolle elco's of andere eigenaardigheden. De audio die uit de voorversterker komt ziet er goed en strak uit op de scoop.
De conclusie is nog steeds dat de voorversterker een te laag spanningsniveau maakt waar de eindversterker niks mee kan en dus maar stilzwijgend wacht op iets wat 'ie wél wilt. Nu is de vraag of hier iemand is die ervaring heeft met repareren van dit (toch weer chinese...) apparaat of misschien wat meer kan vertellen over waarom het ding niet werkt, naar aanleiding van mijn conclusies. En hopelijk volgt er een oplossing uit...
De servicemanual inclusief schema is hier te vinden: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/56414/Harman/Kardon_SubTS7.html
Kan iemand mij een klein beetje verder op weg helpen?
Bedankt!
Johan
JohanK
Proud 2B technicus! B)
Goedenavond,
Helaas zonder tips en trucs maar verder gaan tobben. De volgende dag maar eens de multimeter/scoop op een cruciaal onderdeel van de versterker gezet; de lijn welke de speaker voedt.. Doordat de versterker in protectiemode stond was het relais niet bekrachtigd, en kwam er zodoende geen signaal op de speaker. Het signaal voor de relais stond een DC-spanning van c.a. 40V op. Niet goed..!
Verder meten; om nog (voor mij) onverklaarbare redenen moet dan tor Q118 opgestaan hebben, wat weer te verklaren was doordat het circuit wat iets van een referentiespanning lijkt te maken niet goed functioneert. Het bleek dat tor Q115 defect was. Deze tor gewisseld met een donortor van de voorversterker en voilá.. Prima geluidje! (Althans.. De 80Hz sinus van de functiegenerator kwam netjes door..). De voorversterker bleek niet helemaal in orde, de TL074 op het limiterbordje bleek defect. Door het limitterbordje te overbruggen heb ik in ieder geval even bass totdat de postbode de nieuwe TL's komt bezorgen
.
Ook gelijk nieuwe torren besteld voor een deel van de versterker om deze preventief te vervangen, alsmede wat koelpasta om de boel netjes af te werken zodat alles weer goed en netjes gaat werken.
Vooralsnog voor mij opgelost. Mocht iemand van jullie nog een vrij momentje hebben en zin hebben om even in het schema te duiken.. Ik ben wel geïnteresseerd waarom er 40VDC op de lijn die naar de speaker gaat terecht is gekomen en wat de tor Q115, op het schema uiterst links getekend, daarbij voor invloed heeft..
Vriendelijk dank!
Johan