Goedeavond allen,

Dit is mijn eerste post. Ik volg al wel ruime tijd met veel interesse dit forum.

Sinds enige tijd heb ik 2 Mackie srm450 v1's powered speakers in mijn bezit. Deze zijn overgekomen uit de USA en hebben derhalve een 110V voeding.

Ik wil graag de ringkerntrafo's (die primair dus op 110volt werken) die erin zitten vervangen voor 230 volt varianten zodat ik ze zonder gedoe met reistrafo's kan gebruiken.

Kunnen jullie mij helpen om deze trafo te identiciceren? Er staat zelf niets op.

Op http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/165676-mackie-srm450-transf… staat het probleem beschreven door een ander en is een foto bijgevoegd van een 230v trafo.

output: 60V--30V--0--0--30V--60V

De middelste 2 draden lijken geen functie te hebben aangezien deze bij mijn 110v trafo's zijn doorgeknipt en zijn voorzien van amp stekkertjes en losliggen.

Kan ik hier iets aanvangen met een 2x30v, 5a, 300va ringkerntrafo's?

Ik heb niet makkelijk de mogelijkheid om te meten aangezien ik zo snel geen 110v. reistrafo bij de hand heb.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dus als ik het goed begrijp zijn de middelste draden doorgeknipt. Dus dan is 2 keer de nul doorgeknipt? Dan heb je secundair alleen nog 60V en 30V? Dat kan toch niet, want langs waar vloeit dit dan terug?

Ik denk dat de 60V of de 30V uitgangen zijn doorgeknipt en niet de nul draden
kan wel tussen de 60V en 30V is er toch 30V verschil beschikbaar .

zou toch ff Ohms doormeten zonder aansluiting (zekeringen eruithalen of aansluiting)

Hallo Franssel en stefbef,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal vanavond eens Ohms doormeten. Welke waarden kan ik verwachten? Hoe weet ik welke paartjes zijn?

Kan inderdaad weleens zo zijn dat er 2x 60v-30v=30v tussen staat. Maar dit is toch niet logisch? Of zie je dit vaker bij zulke situaties?

Op http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/165676-mackie-srm...ormer.h…staat de trafo die ik graag wil hebben:

output: 60V--30V--0--0--30V--60V

Weten jullie hoe ik hieraan kom? Kan ik iets beginnen met ee 2x30v, 300va trafo?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Je kunt de servicemanual even opzoeken, daar staat de nodige informatie in.
Men past drie verschillende transformatoren toe voor 100, 120 en 240V.

Secundaire spanningen zijn niet gegeven, maar gezien de beide sy DC voedingsspanningen van 47,5 en 95V is 60-30-0-30-60 heel waarschijnlijk. Kleuren zijn respectievelijk primair: 120V: blauw - zwart, 240V: wit - zwart en secundair: bruin, rood, rood-geel, rood, bruin.
Wat er los hangt is mij nu niet geheel duidelijk.

Gezien de huidige (tweedehands-) prijs van het apparaat denk ik dat ombouwen eigenlijk geen zin meer heeft. Platte 4x 30V ringkerntransformatoren zijn niet zo standaard, en laten wikkelen een dure grap.

Het zit netjes in elkaar, maar er is echt nul speelruimte in de modules.

Dag aart,

Bedankt voor je reactie. Qua prijs is ombouwen misschien geen goede keus, maar ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van deze spaeakers. Het probleem is dat deze speakers ook gebruikt moeten gaan worden in combinatie met 220v modellen. Een fout is dan te snel gemaakt met opbouwen. Zeker als andere mensen helpen.

Je denk dus dat ik Platte 4x 30V ringkerntransformatoren nodig heb. Heb je enig idee waar ik deze kan vinden?

een ringkern is te meten mbt het vermogen . je meet de diameter en hoogte en vergelijkt bij bijv amplimo op de site de trafo met een vergelijkbaar model. of dat een 230 of 110v trafo is maakt niet uit.

zo te horen zijn de 30v wikkelingen afgeknipt , dus werkt het ding op 2x 60v . als de box niet stereo is uitgevoerd , dan zullen de wikkelingen wrs parallel staan op de print . zouden de trafo afmetingen zeggen dat je een 160va trafo hebt , dan is dat 160:2=80va per aftakking , dus 1,33 amp per 60volt wikkeling.

Hoi testman,

ik dacht zelf dat het een 300va trafo is. de Ø is 120mm., hoogte 56 mm.

Heeft iemand een idee waar ik zo'n ding vandaan kan toveren? Kan ik evt. niet zelf iets fabriceren met een 'standaard' ringkerntrafo van bijv. amplimo? Welke moet ik dan hebben?

Ik hoop dat iemand iet weet te verzinnen.

Om de gedachten nader te bepalen een plaatje van het inwendige van één van onze modules:

https://lh6.googleusercontent.com/-C9Gdy9pHuBI/UAWYl_vBNFI/AAAAAAAAGAM/6LWFaPPBj3c/s288/IMG_0665.JPG

Hebben er een hele tros, en zijn er erg tevreden over. Draaien ook al weer acht jaar mee.

Een grote 2x30V trafo en dan verdubbelen enzo zie ik niet zo veel in. Liever dan een grote 2x 30V op de plaats waar nu de trafo zit, en een kleinere voor de bovenste wikkelingen inwendig in de box. Aansluitingen uiteraard luchtdicht en volgens de regelen der kunst. Dan is het geheel wat zwaarder, maar kun je met standaard transformatoren volstaan.

Misschien een idee om de beide trafo's in serie te schakelen, zodat ze recht aan onze 230~ kunnen? Met speciale stekkers/snoeren zodat brave vrijwillige medewerkers geen ongelukjes kunnen begaan?

Of is dit af te raden omndat niet gegarandeerd is dat beide trafo's op ieder moment evenveel vermogen gaan opnemen?

Koop een orginele Mackie trafo, part number 080-138-01, kost je ongeveer €100.

Goedevond,

Bedankt allemaal voor de reacties.

@Aart: Bedankt voor je suggestie. Weet jij toevallig wat de paartjes zijn met bijbehorend voltage? Ik kan nu niet meten wat de secundaire voltages zijn. Leuk om te horen dat jullie er een hele tros hebben, dit zijn ook ideale speakers om bijv. 2x2 door te lussen naar elkaar om zo veel meer hoog te krijgen in combinatie met de zware SWA 1801 subs.

Je zegt er een hoop te hebben. Heb je heel toevallig niet een paartje 230v trafo's liggen die ik zou kunnen overnemen?

@big_fat_mama: Ik denk dat dit technisch wel zal werken, maar dan ga ik weer werken met vreemde/onduidelijke stekkers. Ook moet ik ze dan nog altijd als 'paartje' markeren en gebruiken. Wel heel creatief gedacht trouwens.

@Henry S.: Dat is uiteraard ook nog een optie. Maar ik vind het wel leuk om te kijken naar alternatieve en goedkopere oplossingen en sowieso er wat van proberen te leren.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ik zou nog eens goed uitzoeken wat er bij jou aan draden losligt. Gebruik als vergelijkingsmateriaal de foto van Aart en de gegeven draadkleuren. Maak eventueel zelf ook een foto.

Ik zou eerst Henry's suggestie uitzoeken, het was vroeger wat moeizaam maar als dit nu kan wordt het niet goedkoper of beter :)

We (kleinere studentenvereniging) hebben één reserve module na een val van een speaker, maar die houden we. We hebben er op het moment acht in gebruik, met twee van de oude 15" subjes.

Misschien heb je hier iets aan: 230V ringkern voor de SRM450

Gevonden via het part nr. wat staat in deze PDF: PDF

//EDIT: Post te snel gelezen, de opmerking van Henry gemist.

Goedemiddag,

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Ik heb besloten om inderdaad deze origineel te kopen bij mackie.nl. Goedkoper wordt het inderdaad toch niet zo te zien. Zeker niet als het niet zo maar kan met standaard ringkerntrafo's.

Iedereen hartelijk dankt voor het mee denken!