Onlangs heb ik enkele L-Pad potmeters gekocht. Ik wil er oa. 1 in mijn cabinet speaker zetten voor mijn buizenversterker van 30 Watt, die ik natuurlijk niet voluit kan zetten in mijn woning...
Zie hier een voorbeeld...
http://www.parts-express.com/images/item_standard/260-264_s.jpg
In de potmeter zitten twee spiraaldraden, maar het vreemde is dat in 1 van de draden (de binnenste) bijna op het eind een onderbreking zit. Als de meter dus bijna op max. staat is er dus plotseling geen verbinding meer, en wordt de weerstand dus 'oneindig'. Op die stand is de weerstand tussen pin '1-2' oneindig, tussen pin 1-3 ook oneindig, en tussen 2-3 zo goed als nul ohm. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo hoort... of wel?
Het vreemde is dat alle L-Pads die ik gekocht heb (bij Intertechnik in Duitsland) hetzelfde hebben. Nu heb ik niet zoveel verstand van elektonika, maar een potmetertje inbouwen lukt me nog wel (dacht ik)
Is er iemand die bereid is hierna te kijken? Dan stuur ik er 1 naar je op, en mocht hij toch goed zijn, dan mag je hem houden.
Het is een 100Watt Stereo L-Pad (met een dubbele potmeter dus)
Alvast bedankt...
Richard
Als het een echte Lpad is, is het geen gewone potmeter, maar bestaat hij uit 2 banen (per kant, dus zowel voor L als voor R). Zo blijft de aanpassing kloppen.
Als je de pad op 'maximum herrie' draait, wordt de ene weerstand nul, en de andere oneindig. Dat laatste is die onderbreking die je ziet.
Bedankt voor je snelle reactie. Dus dat is het? Ik wilde het even zeker weten voordat ik straks mijn versterker stuk maak...
De fabrikant heeft het dan overigens wel slordig gedaan zeg... Ik zal even een macro foto toevoegen, om te laten zien waarom ik het zo vreemd vond...
http://www.uwpcdokter.nl/images/L-pad.jpg
Niet echt netjes als het inderdaad zo hoort toch?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Je kan er heel veel tijd, moeite en geld in stoppen, om een cosmetisch betere oplossing te ontwikkelen, maar als dit gewoon goed en duurzaam werkt, waarom niet?
Daar zit wat in inderdaad.
Ik heb grafiekjes gemaakt voor het ideale weerstandsverloop van de twee banen, in geval van een 8-ohms Lpad.
Horizontaal de decibellen 'doorlaat', van -60 dB (heel zacht) tot 0 (maximaal).
De weerstand in serie loopt van 8 naar 0, de weerstand in parallel van 0 naar 'oneindig'.
Zie je hoe hij op het laatste stukje van 10 naar 100 zou moeten gaan? En daarna naar 1000, en zo verder; dat heb ik weggelaten.
Dat is niet te doen, vandaar die onderbreking. Max is dan gewoon max. 
Kijk, zo leer ik weer wat bij. Er staat me nog wel iets bij dat we dat op school hebben moeten leren (parallel geschakelde weerstanden geloof ik), maar dat was allemaal theorie, en ik zag er dan ook geen praktisch nut in, en dan vergeet je die dingen snel... Toch maar weer even van zolder halen die oude boekjes 
Erg bedankt voor je heldere uitleg!