Hi,

Ja ik ben een newbie...
ik heb een vraag, wat voor een soldeerbout kun je het beste gebruiken voor het solderen van elektonica? Hoeveel watt en hoeveel warmte? ik heb hier zo'n hele oude soldeerbout liggen maar volgens mij is die alleen leuk voor je naam in hout te brandenn etc. :)

please help me? bij conrad kijken hielp ook al niet... wat een keuze daar

Ik heb zelf een bout van 30w hoe warm die wordt weet ik niet maar je vingers gaan er van brande, lol.
Deze bout heeft een spitse kop van een dia van 2mm.
Ikdenk dat dit het meest gebruikt is en het werkt prima ;)

ik heb zelf een boet van de conrad kosste 6 euro daar. heb hem al drie jaar, doet ut nog perfect en is 30 Watt en heeft een potlood punt.

Ik heb een Weller WS-50.
Moest een nieuwe bout hebben, en wilde eigenlijk gelijk een goede bout hebben.
Heb daarom voor de Weller gekozen.

Mede op aanraden van een vriend.

Ik gebruik nu een 25W soldeerbout met een punt.

Ik heb er ooit eens 2 in de gamma gekocht maar die zijn direct naar de k**** :) defect :)

Op di 28-05-2002 19:15:15 schreef Michaël:
Ik gebruik nu een 25W soldeerbout met een punt.

Ik heb er ooit eens 2 in de gamma gekocht maar die zijn direct naar de k**** :) defect :)

DAS K** eh vervelend voor je:-)......Dus jij terug naar de Ga**a.....

Ik sluit mij graag aan bij Diamon.
Ik heb eveneens een Weller WTCP - S, kost een paar centen ineens, maar het is absoluut waar voor je geld.
Ik heb de mijne nu ongeveer zo'n 8 tot 10 jaar denk ik, en ben nu pas aan vervanging van de stift toe, (omdat er hij aangepast was voor bepaalde werkzaamheden anders was ie nog steeds perfect) en dat bij toch wel intensief gebruik (vrijwel dagelijks).
Zeer uitgebreide selectie aan accesoires en reserve onderdelen van Weller, en ook goed verkrijgbaar.
Vroeger had ik ook vaak soldeerboutjes van 25 of 60 gulden, of wat aanbiedings spul van de bouwmarkt, maar het kan de toets der kritiek niet doorstaan.
Conclusie, wil je echt waar voor je geld, geef dan eenmalig iets meer uit en koop een Weller soldeerstation. ;)

Sweet Winter Smile

zooooooo, ben je soms werknemer van de Weller ofzo?? beetje reclame maken...........
waarom perse een weller? (heb er zelf ook een hoor, wel 45 Watt)
en als je beginner bent moet je eigenlijk gewoon met een soldeerbout beginnen, en niet meteen een soldeerstation nemen.

oké .. dus als ik het goed begrijp gaat er niets boven een Weller ;)
Maruh 't probleem gaat verder, hoeveel vermogen Watt heb je nodig? en wat betekend dit?
Ik heb zo'n voor gevoel dat ik met zo'n Weller 75 Watt mijn Pic en lcd-schermpje helemaal gaar brand ! En dat lijkt me ook weer niet de bedoeling :)

Op wo 29-05-2002 00:09:25 schreef Carel:
oké .. dus als ik het goed begrijp gaat er niets boven een Weller ;)
Maruh 't probleem gaat verder, hoeveel vermogen Watt heb je nodig? en wat betekend dit?
Ik heb zo'n voor gevoel dat ik met zo'n Weller 75 Watt mijn Pic en lcd-schermpje helemaal gaar brand ! En dat lijkt me ook weer niet de bedoeling :)

Het vermogen bepaalt hoe groot het stuk is dat je kan verwarmen.
Ikzelf gebruik een 18W soldeerbout met potloodpunt, voornamelijk voor digitale elektronica (µC e.d.). En werkt voor mij toch perfect.

Het merk doet er volgens mij niet toe, zolang er maar gebruik wordt gemaakt van een duurzame stift & makkelijk in de hand ligt. Je krijgt wat je betaalt

Doe je voornamelijk analoge elektronica mag dit vermogen best wat hoger liggen. Een draad van 1.5mm² vertinnen met mijn bout is al moeilijk...groter dan dat moet ik mijn zwaardere bout bovenhalen.

[Bericht gewijzigd door sven op ]

Als je begint met electronica e.d. kun je het beste een boutje tussen 15 en 35 watt nemen met een smalle punt, als het knutselen bevalt kun je altijd nog een station aanschaffen (wat ik dan van harte aanbeveel... ) Weller is inderdaad goed, maar ook prijzig, ik heb thuis een voltcraft staan van conrad en die doet het heerlijk, sinds kort heb ik ook een weller staan van het werk, maar die gebruik ik alleen voor héél fijn werk (SMD ledjes etc.) omdat die andere m'n printbaantjes verbrandt. Voor te beginnen kun je een antex of weller boutje aanschaffen, die zijn ook nog net eens zo duur. En bedenk ook, als je een wat duurdere bout of station koopt, betaald zich dat vanzelf terug in onderdelen die het overleven (de warmte... )

[Bericht gewijzigd door Prutsertje op ]

ik heb een antex 25watt met ongeveer 3 verschillende punten een mini soldeerbout (doe ik soms welles smd mee prutsen) een normale punt(niet te dik) voor het gewone doorsnee werk en zoals ik dat altijd noem een schroevendraaierpunt voor het grove werk

Ik heb eenvraagje ik weet het is wel off-toppic maar SMD solderen is dat moeilijk?

nouja je moet niet te lang met je soldeerbout erop drukken dan gaan je onderdelen kapot... en het is soms inderdaad rotwerk omdat et zo klein is en de onderdeeltjes soms wegspatten als je het wil solderen...dan moet je het met een mini pincet vasthouden en al dat soort dingen... maar om nou te zeggen dat het helemaal niet gaat ... nee dat kan ik niet zeggen..

Op wo 29-05-2002 13:00:32 schreef Michaël:
Ik heb eenvraagje ik weet het is wel off-toppic maar SMD solderen is dat moeilijk?

secondenlijm doet soms wonderen als het niet lukt, ff vastlijmen en dan solderen, of een stukje draad aan de ene kant solderen (als handvatje) en dan de andere aansluiting vastzetten op de print, vervolgens de anderekant vastzetten en het 'handvat' weghalen...

Ik heb een enkele keer SMD gesoldeerd en dat lukte niet echt :( toen probeerde ik het met een pincet maar die soldeerde ik ietsjes te vast. Dus op een end gebruikte ik een speld met een beetje lijm. Dat beetje lijm op het component en plakke. Werkte perfect :)

Op wo 29-05-2002 20:18:50 schreef MADdie:
Ik heb een enkele keer SMD gesoldeerd en dat lukte niet echt :( toen probeerde ik het met een pincet maar die soldeerde ik ietsjes te vast. Dus op een end gebruikte ik een speld met een beetje lijm. Dat beetje lijm op het component en plakke. Werkte perfect :)

Tip,

Eerst een vlakje vertinnen van het printje, dat pootje erop bakken, met een pincet en even een tikje van de bout, en vervolgens de rest solderen, zo heb ik zelf high density IC's gesoldeerd met pinning van 0.3

En voor de boutvraag (ahum dus de soldeerbout :)), ik heb een voltcraft LS50 en dat ding soldeert net zo lekker als een WS-50 van Weller die ik op me werk ook een heb de WCTP is geloof ik maar 20 watt, en antistatisch, da's het enige verschil. De LS50 is echter wel 350 gulden goedkoper (toen ik hem kocht), dan de Weller, en het soldeerd allemaal even goed

ja, het is gewoon even kijken.
Als beginner zou ik eerst maar eens even beginnen met een goedkope bout/ soldeerstation. Dan ben je er niet zoveel geld aan kwijt.
Bevalt deze hobby, dan kun je gewoon een beetje duurder en beter materiaal kopen.
Ikzelf heb thuis ook een Weller ,alleen daar kun je de temperatuur niet van instellen :( wat eigenlijk ook wel zo makkelijk is.

Beetje afhankelijk van welk type je hebt kun je wellicht de temperatuur instellen door het inplaatsen van een andere stift, daarmee kun je een Weller van temperatuur laten veranderen.
Ik raad de beginner van deze discussie aan om eens een catalogus aan te vragen bij firma Romex in Rhenen.
Daar staan alle mogelijke en onmogelijke Weller systemen in afgebeeld inclusief de prijzen. www.romex.nl
Moet zeggen dat je ongetwijfeld ook betaald voor de naam, maar zoals in mijn eerdere opmerking in deze topic handhaaf ik het standpunt dat Weller gewoon absoluut goed materiaal is.

SWS

P.S. Solderen blijft toch altijd een kwestie van even leren, en dan ervaring opdoen met dat soort werk.
Per slot van rekening blijft het solderen en niet barbequen... :P

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]

ik zou zeggen als je iets meer aan een soldeerbout wilt geven van een digitale te nemen van 50 watt die is volkome regelbaar in te tempratuur en er zit een tempratuur sensor in (ik heb er zo een en ik ben er heel tevreden van )

ik heb nu een velleman.
25 watt en hij werkt perfect.
echt een aanrader voor beginners.

www.velleman.nl en ff zoeke dat ding is best goedkoop.
incl standaard en sponsje:D

Conclusie:
een 25-30 W bout van velleman of weller is een aanrader om te beginnen met electronica

Op vr 21-06-2002 18:28:46 schreef fantasy2:
ik heb nu een velleman.
25 watt en hij werkt perfect.
echt een aanrader voor beginners.

www.velleman.nl en ff zoeke dat ding is best goedkoop.
incl standaard en sponsje:D

bij ons kost hij 12,50 euro

ik heb een antex soldeerbout en die gebruik ik voor normaal werk en smd momenteel eventjes een goedkope van solomon maar die soldeert ook TOP die antex kost hier 22 euro ofzo