maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zoek je verkeerd. Die dingen heten geen 2SC maar SS. Het zijn dan ook niet allebei NPN-torren zoals je bij 2SC zou verwachten, maar het is een complementair paartje.
In bulk zijn de originelen waarschijnlijk nog steeds het goedkoopst. Moet je ze vervangen dan krijg je iets als:
9012 - PNP - BC327, BC636/638/640
9013 - NPN - BC337, BC635/637/639
Let op dat er minstens van de BC63x-reeks verschillende pinouts in omloop zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
OUDE KOE die ik toch even uit de sloot trek om het volgende toe te voegen.
Pinout van bc327 en ss9012 is omgekeerd. Basis zit wel in het midden bij allebij, maar de 327 is cbe en de 9012 is ebc. (De europese centrale bank heeft er niks mee te maken). Sorry.
Tevens wordt in dit topic gemeld dat het niet zomaar torren zijn, maar versterkers, en zo noemt de datasheet ze ook:
1W Output Amplifier of Potable Radios in
Class B Push-pull Operation.
(sic. Er staat echt potable. Fairchild datasheet)
Daaronder staat echter PNP epitaxial silicon transistor, dus het zijn gewoon torren.
(ik ben een acculader aan het fixen, en zet er een 327 in. Toen deed 'ie het nog niet, maar nu kom ik er dus achter dat ik de 327 er verkeerd om ingezet heb. De platte kant moet precies de andere kant op als bij de oorspronkelijke ss9013 want c en e zitten precies andersom)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ohja inderdaad, spiegelbeeld. Da's wel ff goed om op te letten!
Bij de BC639/640 heb je varianten die net als de BC327/337 zijn maar je hebt ze ook met de collector in het midden, dus op z'n Japans.
Het zijn voor zover ik weet (en volgens het datablad) trouwens wel echt transistoren; met de aanduiding audioversterker duidt Fairchild kennelijk de toepassing aan. Ik noem dat soort dingen vaak laagvermogenstransistoren. Drinkbare radio's is ook typisch iets dat ik bij Fairchild eerder zag... Nouja, over het algemeen is het Engels van Koreanen toch wel beter dan van Chinezen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Samsung heeft het in de datasheet van de SS9012 ook over 'potable radios', dus netjes alles gekopieerd... 
maartenbakker
Golden Member
Zou goed kunnen, Fairchild is bij mijn weten eigenaar van een deel van de halfgeleiderdivisie (FET en IGBT wordt gemoemd, maar ik denk alle discretes) van Fairsung Samchild Samsung en ze werken nauw samen. Los van Samsung had/heeft Fairchild ook het nodige aan fabrieken in Korea.