hallo, ik zit met een klote probleem (sorry voor de taal) maar het maakt me gewoon pissed.
dit is het probleem:
mijn broer heeft mij gevraagt om een schakelaar te zoeken die zijn 2 paar boxen kan aansluiten op deze 3 manieren: paar 1 zonder paar 2, paar 2 zonder paar 1 en alles tegelijk. ik heb zoveel geprobeerd met multisim enzo maar heb nog niets passends gevonde help aub
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tja waarom ontwerpen en waarom multisim.
Er zijn er legio te koop en voor de prijs kan je het niet zelf maken.
http://www.allekabels.nl/na/11/553/2-Weg-Luidsprekerschakelaar.html
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
en alles tegelijk
Zet in die stand de speakers wel in serie met elkaar, bij bv 4Ω speakers word het dan 8Ω en geen 2Ω waar de meeste versterkers niet van houden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nou, als je daar al pissed van wordt, zou ik maar snel stoppen met elektronica voordat er doden vallen.
Je kunt simpelweg een willekeurige schakelaar nemen met 3 standen (met minimaal 1 contact per stand, dus geen middenstand waarbij alle contacten onderbroken zijn), en daarmee 4 DC relais (automotive 12V bijvoorbeeld, die hebben erg lompe contacten en kosten bijna niets) schakelen, met vanaf elk contact een diode naar de spoel van het relais. In stand 1 trek je dus de relais voor de eerste set boxen aan (links en rechts), in stand 2 de andere set, en in stand 3 beide sets.
Je hebt 4 relais nodig omdat de automotive types meestal maar 1 contact hebben, als je andere relais gebruikt met 2 of meer contacten, heb je er natuurlijk maar 2 nodig.
Ik ging er inderdaad wel vanuit dat je de boxen parallel wilt en kunt schakelen, of dat ook echt kan, moet je zelf uitzoeken. Als de sets ongelijk zijn, zou ik ze niet zomaar in serie gaan zetten, daar krijg je rare dingen van, denk ik. Zelfs als de impedantie gelijk is, is de massatraagheid dat niet, waardoor je het risico loopt dat de verdeling tussen de boxen die in serie staan, frequentieafhankelijk wordt.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Misschien wat grof in de mond (vind ik nog meevallen) maar toch heel netjes dat de TS zich meteen in de eerste zin al verontschuldigt voor zijn spatiefouten en anglicisme...
Mocht het met de impedanties niet uitkomen dan zijn er met relais ook wel serieschakelingen te maken. Om het simpel te houden zou ik alsnog een schakelaar met wat steviger contacten adviseren, dan heb je ook geen losse voeding nodig zoals met relais.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, maar dan heb je dus een schakelaar nodig met 3 standen en 4 afzonderlijke contacten. Door er relais tussen te zetten, kun je het met een paar diodes oplossen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon 2 losse schakelaars gebruiken.