Goedendag allemaal,
Weet niet of ik bij HF goed zit maar probeer het toch. Bij een elektronica winkel germanium diodes van het type AA119 besteld.
Veertig Eurocent per stuk.
Blijkt bij nameting een voorwaartse spanningsval te hebben van tussen de 0,5-0,6 Volt. Bij de bestelling heb ik doorgegeven
geen surrogaat germanium diodes lees silicium te willen ontvangen.
Wat moet/kan ik doen?
Met vriendelijke groet
v Dordt
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ge diodes hebben een heel flauwe karakteristiek, anders dan bij Si waar je een scherpe knik hebt en een steile doorlaat. Als je meter bij een relatief grote stroom meet, dan kun je best dit soort spanningen meten (check de datasheet). Het kan dus best een Ge diode zijn.
ps, ik zie bij een snelle google al dat ie een Vf van 1.5V max bij 10mA heeft....
[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 15 september 2012 13:17:30 (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Veel diodetesten op universeelmeters hebben een (voor een germaniumdiode) forse stroom van 0.5mA of meer...
De AA119:
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
AA119 staat ook te boek als 'low signal' diode en heeft dan wél een lage spanningsval. Zie de karakteristiek die Arco laat zien.
Er zijn ook low signal Schottky diodes die als vervanger kunnen dienen.
Die zijn tegenwoordig ook best betaalbaar.
[Bericht gewijzigd door McDuff op zaterdag 15 september 2012 14:59:24 (32%)]
Even hier getest met een exemplaar uit de vorige eeuw...
Mijn multimeter geeft 0,323 aan bij de diodetest (geen idee bij welke stroom dat is).
Vervolgens even een batterijtje en een weerstand gepakt. Bij een stroom van iets meer dan 6mA staat er al 0,99V over de diode.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Klopt wel aardig hè als je de karakteristiek boven bekijkt.
De oude germanium diodes uit de vorige eeuw geven met mijn multimeter
tussen de 0.3 en 0.4 volt aan. Dus ik verwacht ongeveer het-zelfde bij de nieuw gekochte. Bv silicium 1n4007 meet ik .6-.7 Bc547 BEO ook 0.7. Ik denk toch dat ze boel bel... Ik zal ze via een weerstand met een wisselspanning en twee antiparralel, belasten en kijken wat dan de spanning is.
JvD
Nogmaals...
Plaats (indien mogelijk) even een foto... dat helpt al veel om het onderdeel te identificeren.
En verder kan het helpen om snel even een paar punten op de karakteristiek te meten... dan ben je er snel uit wat er precies geleverd is.
McDuff
vanDordt: Als je de diodes met dezelfde multimeter gemeten hebt
onder dezelfde omgevingstemperatuur ed. dan denk ik dat je wel een punt hebt. En een foto zou dat alleen maar kunnen bevestigen, genoeg mensen hier die dat gauw genoeg herkennen aan behuizing, kleurringen etc.
Mac.
[Bericht gewijzigd door McDuff op zaterdag 15 september 2012 18:40:52 (31%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sommige multimeters hebben een instelbare stroom of spanning om te meten. Meestal fungeert een multimeter in het diode en weerstandbereik als stroom of als spanningsbron. Als het een stroombron is dan bepaalt de grote van de stroom je Vf van de diode. Is die stroom groter dan zul je een hogere Vf meten. Bij weerstand meten ze de spanning over de weerstand en bij diodes de Vf. Als je meter als spanningsbron werkt meten ze de stroom. Dit doen ze door de spanning over een referentie weerstand te meten en over de te testen weerstand.. Deze zorgt tevens voor stroom begrenzing. De weergegeven waarde is dan gebasserd op de ratio van de twee spanningen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiet weet of dit ( nog) veel wordt toegepast. Zover ik weet werken ze meestal met een stroombron. Mijn Keithley geeft bij de diode test de keus uit twee bereiken (1 en 10V uit mijn hoofd) ik zou eens moeten nakijken of dat het twee stroombronnen zijn waarbij de max spanning gelimiteerd wordt of dat het een spanning is van 1 of 10V.
Ik denk niet dat een serieuze webshop er baat bij heeft om silicium om te katten naar germanium. Dat kost meer dan gewoon germanium diodes kopen. ( tenzij dat in China gebeurd want daar maken ze zelfs fake ICs zonder binnenwerk)
Plaats maar eens en foto en als je hier vlak bij zit wil ik hem best voor je doormeten. Met en curvetracer zie ik zo wat het is. ( die grafieken zie je dan direct op het scherm)
Even een beetje offtopic...
Maar worden er überhaupt nog (grote hoeveelheden) germaniumdiodes gemaakt? Of moeten winkels het hebben van oude voorraden die ze opkopen?
Mijn multimeter stuurt in de diodestand 1mA uit. Even gemeten met een andere meter.
Volgens de karakteristiek ligt de Vf dan tussen 0,5 en 0,6V. Niks uitzonderlijks dus.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
TS, als je de zaak nou verdacht vindt, waarom meet je dan die karakteristiek niet even na? Gewoon een regelbare voeding, weerstand van 1k er tussen en spanning meten over de diode. Door die 1k weet je ongeveer wat de stroom is (desnoods ook even meten), en de spanning meet je. Als dat voldoet aan de figuur hier gepost, dan weet je toch alles? Meten is weten, gissen is missen.
McDuff
Ach, het herinnert mij eraan een curvetracer te gaan bouwen, gelijk op de todo lijst gezet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.pa4tim.nl/?p=1437. Eenvoudig te bouwen curvetracer
Maar neem nu bijvoorbeeld de 1N4148, een siliciumdiode.
Daarover valt bij 10mA een spanning van 1V - géén 0,6V dus.
Maar ook dat is, net als de AA119, geen lagendiode.
Nog eenvoudiger te bouwen curvetracer, in dit geval voor diodes:
Het Y-kanaal krijgt nu 1V per mA. Wil je dat anders, verander dan de waarde van de weerstand.
McDuff
Fred101: Bedankt voor het schema, alhoewel ik het iets eenvoudiger in gedachten heb, eigenlijk een tester; maar ben nog diverse schema's aan het bekijken en vergelijken. Meen nog een schema ergens gezien te hebben waar je ook Fet's en UJT's op kunt testen.
Groeten,
Mac.
fred101
Golden Member
http://www.pa4tim.nl/?p=1403. Deze simple, in Amerika noemen ze dit een octopus. Een kennis van mij daar mailde me het schema, was hem aan het bouwen, was wel toevallig dat ik hem ook al eens gebouwd had.
Ik had er een bias bij gemaakt voor torren en FETs.
Hameg heeft ze als component tester in hun analoge scoops. Het ding is feitelijk een uitgebreide versie van FET zijn schema. Het wordt vaak tracker genoemt ipv tracer. De bekensye is de Hutron. Ik heb een Vu data.
Heb een paar foto's gemaakt vandaar de late reactie.
En met een batterij van 9 volt de volgende meting.
Diode met een R van 1K74 een gemeten spanning aan de klemmen van 9.30 Volt, over D 0.61 Volt. Verlaag ik de R naar 877 Ohm dan gemeten spanning 0.83 Volt.
Verschillende geprobeerd en bij 1 diode was de spanning bij 877 Ohm Klem spanning 9.16 Volt Diode 0.96 Volt.
Bij R 1K74 diode 0.68Volt. Dus toch silcium???????????
Link;
http://www.uploadarchief.net/files/download/germ%20aa119.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/germanium%20aa119.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/german%20test%20jpg%20copy…
MVG
J vDordt
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een R van 1K74 lijkt me veel te laag, neem eens 8k2, dan zou de stroom ~1mA zijn.
McDuff
Hallo Fred. Ziet er leuk uit en is lekker eenvoudig.
Is wel fijn zo'n ingebouwde scoop, geen gekl....met elke keer weer opnieuw instellen enz.
Maar ik ben me nog verder aan het oriënteren, er is best wel veel
over te vinden.
Groeten,
Mac.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 16 september 2012 15:45:54 schreef vanDordt:
Diode met een R van 1K74 een gemeten spanning aan de klemmen van 9.30 Volt, over D 0.61 Volt.
Daar is niks mis mee, zelfs nog een stuk beter als in de grafiek...
Het doet me wel pijn zo'n arme AA119 met zulke 'enorme' stromen te meten. Behalve de spanning over het puntcontact (die natuurlijk al groter is dan die over een PN-legering) krijg je nu ook nog eens de spanning over de inwendige weerstand (die natuurljk groter is dan die in een lagendiode).
--
De 'octopus' uit Fred's schema heeft ten opzichte van mijn schema een nadeel: Op de X-ingang krijg je niet de spanning over het te testen onderdeel, maar die spanning PLUS de spanning over de stroomshunt.
Dus, stel dat je een kortsluiting meet, dan krijg je bij de octopus een lijn onder 45 graden. De X-spanning is dan immers niet nul, zoals zou moeten, maar gelijk aan de Y-spanning. Dat kan een punt van overweging zijn.
Bij mijn schemaatje krijg je wel de verwachte verticale lijn.