Hallo forumleden!

Sinds enkele weken heb ik problemen met mijn versterker, een Philips F4121.

Als ik versterker aanzet met speakers aangesloten en het volume dicht slaan de vu meters van allebei de kanalen uit en komt er een redelijke lage harde knal op het rechterkanaal.
Zoiets vergelijkbaars gebeurd als ik versterker aanzet zonder dat er speakers op zijn aangesloten. De vu meter van het rechter kanaal stijgt eerst geleidelijk en slaat vervolgens bijna helemaal uit.
Bij het uitzetten komt er op het rechterkanaal ook een soort plop.

Iemand een idee wat er mis is met deze versterker en wat ik er eventueel aan kan doen?

Mvg,

Jesse

Je kan hier het servicemanual d/l na registratie:

http://www.hifiengine.com/library/philips/f4121.shtml

Gezien de leeftijd van die versterker kan er van alles mee mis zijn.
Bezit je zelf de nodige meetapparatuur, gereedschap & kennis om dit te gaan herstellen, zo nee dan kun je beter een oproepje in V&A zetten of iemand ervoor je naar wilt kijken.

als de versterker het verder wel goed doet , zou ik denken aan een rotte koppelelco in het voorversterker deel . als er een stk unit in deze versterker zit , zou een evt defect in de mute aansturing van de stk unit ook een veroorzaker kunnen zijn .
er zit geen mute ingang op deze stk 2125 .
heb je al getest of dit probleem ook aanwezig is als je alle aangesloten apparaten los koppelt ?

http://www.freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philip… hier is de manual zo te downloaden , klik op het type..

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

@Roland: Ik ben wel redelijk bekend met electronica in het algemeen, maar vintage versterkers heb ik nog nooit iets aan gerepareerd. Ik wil het gewoon proberen; het is voor een stukje ook om te leren.

@Testman: De versterker werkt verder wel helemaal correct. Als ik alle apparaten loskoppel, blijft het probleem bestaan.
Het probleem zou dus kunnen ontstaan door een kapotte elco in de voorversterker. Ik hoop dit weekend tijd te vinden om de versterker open te schroeven en hierna te kijken.

Alvast bedankt voor de reacties!

STK's zelf kunnen ook ploppen en kraken.

@ henry , daar was ik niet zeker van maar het komt dus wel voor blijkbaar. deze versterker is al een 30 jaar oud , dus de stk maakt zeker kans op een defect..

als dit al met aanzetten gebeurt zal de stk snel zat sneuvelen , als er geen brom of storing op de ingang van de stk staat kan de balance potentiometer ook nog een oorzaak zijn , deze zit net voor de an7060 die de stk aanstuurt.