testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hallo
vanwege een onenigheid tussen de leverancier van de zonnepanelen en inverter en de installateur van het geheel , zoek ik een manier of rekenmethode om de kabeldikte van een inverter van 3500watt op het 230v net aan te sluiten . het is een enkelfase aansluiting met al aangelegde ymvk kabel 3x2,5mm2 alleen voor de inverter . nu is de kabel 70 meter lang wat voor een afnemer normaal geen punt is maar een inverter die wil leveren zal de geleverde spanning opvoeren om hoger als de spanning op het energienet uit te komen. dit is voor de inverter max 252v spanning uitgestuurd . als het stroomnet dus al 240v is ( zeker overdag in de zomer als er weinig verbruik is in een woonwijk ) , heb je nog 12v verlies max in die kabel te verstoken. lijkt me dat je dan de volle 3500 watt van de inverter niet snel kunt gebruiken . of is dat niet zo ?
wie weet hoe nauw dit komt en of een bestaande rekensom is ?
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Met het vermogen, afstand en kabeldikte is de weerstand te berekenen.
Ik denk dat je teveel gaat verliezen in de kabel. Er zijn ook tabelletjes van.
In formule vorm
q = 0.035(100-n)LW/nV2
- L = Lengte kabel in m
- W = Watts vermogen
- V = Spanning bij begin kabel
- n = Toegestane spanningsverlies in %
- q = kabeldiameter in mm2
Op jou lengte verlies je ongeveer 13.5volt.
testman
ah bedankt , ik was al aan het zoeken naar een tabel op internet. ik kon ook niet terugvinden of de berekening van het verlies per ader of per 2 aders was , dus heen en terug of moet de totale kabellengte dan dubbel worden opgegeven ? de spanningsval is dus aan de hoge kant voor de lengte , gezien de groepkastdelen ook nog verlies geven , de kwh meter en de 6mm2 naar de hoofdkabel in de straat.
de 2,5mm2 is door de leverancier van de panelen aangelegd , maar lijkt volgens m'n collega's te dun om nog het totale vermogen te behalen van de inverter , dit lijkt dus te kloppen .
testman
er werd gezegd dat er de max aan panelen op hing , maar ik ga eerder van 3000va uit als 3500va. ik probeer nu ook te berekenen wat de verliezen zijn van de 13,5v icm 16amp aan stroom ( eerder 15amp wrs ) is dat botweg 13,5 x 15 dus 202watt verlies ? dat zou 2,8 watt per meter kabel zijn , maar klopt dat ? een ymvk 3x 2,5mm2 met 16amp aan last wordt best warm dus het lijkt me niet onmogelijk ..
7% verlies op de 70 meter ymvk kabel zou dat zijn , de norm is toch max 5% ?
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Volgensmij is de norm 5%.
Ik heb nog niet echt een vaststaand uitsluitsel kunnen vinden helaas.
Zo geeft deze calculator aan dat je zelfs een 10mm2 zou moeten gebruiken, gebaseerd op een 3% spanningsval. Deze is het daarmee eens. Voor 3% zou je voldoende hebben aan een 6mm2. Deze wil er weer een 3.3mm2 (12awg) kabel in hebben.
jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Ik zou de kabel liever te dik leggen dan te dun, aan verlieswarmte verdien je niet veel... 
Eerder een 6mm² lijkt me acceptabel qua verliezen... Je moet namelijk rekening houden met; max vermogen = maximum verlies, bv op een hele zonnige dag.
Je verliest dus inderdaad een stuk van de 3500W als de kabel te licht is, 2,5mm² zou ik echt niet aanbevelen, teveel verlies over 70m!
testman
daar gaat het nu net over , de leverancier van de panelen en inverter heeft de 2,5mm2 gelegd en geleverd , de panelen en regelkast zijn door een collega gehangen . deze meende ook al dat de 70 meter veel te dun was voor het vermogen , en dat zou dus neerkomen op extra kosten voor een 3g6mm2 en het leggen ervan wegens verkeerd berekend door de leverancier . het systeem is niet eens bruikbaar als de netspanning al te hoog is daar , een 240v net zou de inverter voor een groot deel nutteloos maken. als de netspanning nog onveranderd een 225v is dan kan het iig nog werken zo , wel met een ruime 200 watt verlies op de kabel.
Het aangegeven verlies is onaanvaarbaar in deze.
Een kabel van 6mm² op 70 meter is zelfs niet voldoende dit zal zeker min 10mm² moeten zijn voor uw toepassing als het bij mij was zou ik zelfs 16mm² plaatsen.
De 5% en 10% regels ( in BE ) is enkel van toepassing op energieleveranciers en niet op particulier, bij deze installatie is het wenselijk niet meer dan 0.8% verlies te hebben.
In een gewone elek installatie ( afnemers) is 3% gangbaar.
Er bestaat trouwens een gratis programma voor de mensen die met deze materie te maken krijgen ( ik gebruik het niet maar een design collega wist mij dit te vertellen ):
http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design.html
Ps uw spanning van het net zal vermoedelijk ook wel hoger zijn bij lager verbruik ook omdat vaak de aangelegde Spanning door de leverancier vaak nog veel hoger is dan de 240
wij leggen een gemiddelde U aan van 250V in de vertrek cabines met een max van 264V in landelijk gebied 
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Hallo Testman,
Kun je me en mailtje sturen wie dit geplaatst / aangeboden heeft?
Ik zit in de zonnepanelen.
En in het algemeen:
Hoeveel Wp heb je liggen?
En welke omvormer heb je?
Vaak staat er in de installatie handleiding o.a. die van SMA / mastervolt http://www.mastervoltsolar.nl/solar/producten/sunmaster-es/sunmaster-e… een voorgeschreven kabel diameter.
Mastervolt geeft aan dat je hun 3,6 t/m 5.0 Kw omvormers kunt aansluiten met 4 of 6 mm2.
edit:
Ik heb ooit wel in install. handleidingen van omvormer gelezen dat er 4 mm2 moet worden gebruikt, en bij kabel lengtes langer den 15m 6 mm2, maar weet helaas niet meer wat welk vermogen omvormer dat was en welk merk. Ik hang er zoveel op.
Er zijn op het moment een hoop bedrijven actief die panelen en omvormers verkopen zonde echt de regels op het gebied van aansluiten van de AC te weten.
Er word gerust en 25 A 1 fase automaat meegegeven en 2,5 mm2 voor een woonhuisinstallatie, zonder te weten wat de hoofdzekering is of wat dan ook van de aanwezige huisinstallatie.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (37%)]
Op 26 september 2012 23:33:30 schreef andre1973:
Vaak staat er in de installatie handleiding o.a. die van SMA / mastervolt http://www.mastervoltsolar.nl/solar/producten/sunmaster-es/sunmaster-e… een voorgeschreven kabel diameter.
.
Klopt voor de connectoren 4 of 6mm², maar in de manuals staat niets in over de afstand van je inverter naar het net over grotere afstand, voor de manuals die ik al heb gelezen, wat toch een belangrijke factor is in deze, is ook de installateur zijn zorg normaal om dit goed te doen, maar goed dat testman zijn installateur dit opmerkte
vandaar ook het progje van sma.
testman
na nog wat navraag bleek de info weer eens half om half te zijn gegeven in het geval van de 70 meter 2,5mm2 . het bleek een 5g2,5mm2 te zijn die al per 2 aders parallel was gezet , dus een 5mm2 . de inverter ging al steeds plat doordat de spanning boven de 253v was gekomen , dus die 5mm2 was ook al te dun.
ik meende dat dit een betrekkelijk zeldzaam project was op t werk , maar er lopen tientallen van deze installaties via een ander bedrijf wat de componenten levert , wij sluiten de boel aan .
ik kreeg de vraag al wat de norm was om aan te houden voor het kabelverlies van de inverter naar de hoofdkast toe , want daar is niet echt duidelijke normering voor te vinden , er was een programma voor de berekeningen al aanwezig , echter de spanningsval over de ac voeding is erg vaag ( die link van marti werkt ook mooi , erg uitgebreid programma ). ik zei dat de standaard 5% voor voedingskabels al veel te hoog was , eerder onder de 3% ( anders was 1 paneel al voor niks aan het terugleveren ) . nu ging het weer over een geval waar 35 meter 5g6mm2 icm een inverter van 10Kw met dito panelen . dit wel op een krachtverdeling , dus toch 16amp per fase. er was al gemeten , de netvoeding was 235v op de hoofdkast. gezien er nog een automaat in de onderverdeling komt voor de inverter is dit ook erg krap aan ben ik bang , automaten en zekeringen hebben veel meer spanningsval als een paar meter kabel vanwege de thermische werking . ik stelde al een kachel op krachtstroom voor als test daar , zo was de spanningsval beter te meten icm laspunten en automaat in de onderverdelingkast.
er werd met mastervolt inverters gewerkt , heb er al meerdere dozen van gezien bij t oud papier. de kabels van de panelen zijn 4mm2 , die heb ik al wat uit de bak gevist met stekkers eraan.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
de kabels van de panelen zijn 4mm2
alle kabels van panelen zijn 4 mm2, tenmiminste die ik heb gezien (en ik werk er al een paar jaar full-time mee)
Is ook niet zo spannend, de meeste panelen leveren zo'n 8 A max.
Het gaat dus ook om de AC kabel diameter van de omvormer naar de meterkast.
In 1 enkele string is 4 mm dik zat.
Pas als je meerdere strings parallel gaat zetten moet je een dikkere DC kabel gaan gebruiken, maar dat komt niet vaak voor.