Halo allen,
Ik hoop dat iemand van jullie mij op weg kan helpen. Ik heb een JVC THR1 home cinema set en die doet niets meer, behalve een continu tikkend geluid. Nu heb ik op een oude post van februari zoiets gelijkwaardig gelezen van een ander type JVC apparaat. Daar werd aangegeven dat een elco naast de voeding defect zou zijn. Wiet iemand wat het zou kunnen zijn bij dit type? Het type elco (27uF)wat werdt genoemd zit er bij mij niet in.
Op mijn printplaat zit wel een grote condensator (400v 100uF) waarbij aan de onderkant een witte laag zit. Ik dacht eerst een soort lijm, ik weet niet of dit klopt. Ik kreeg nog wel een opdonder:-) , dus hij zl nog wel weken.

Alvast bedankt.

Gr Ronr

Als er een witte laag onderzit ben ik bang dat hij niet meer werkt. Kan je een foto posten?

Hai,

Bedankt voor het snelle reageren. Alleen een foto plaatsen wil niet zo lukken. Er wordt om een url gevraagd.
Kan ik hem mailen?

Gr Ron

Je mag mailen (zie mijn profiel) maar zet hem bv op dropbox of iets dergelijks en dan hier posten. Des te meer mensen hem zien des te sneller (en beter) antwoord krijg je.

Hai,

Nou ik ben benieuwd. Bedankt.http://tinypic.com/r/2n0vbbs/6

Die grote C gaat niet zo vaak dood. Wat je hoort is een switching PSU die probeert te starten en dat om de een of andere reden niet doet. Dat kunnen rotte C's zijn (met name maar niet uitsluitend aan de secundaire kant), maar sommige voedingen hebben ook een 1μF C (ofzo) die gebruikt wordt voor het starten. Als die dood is, doet-ie het ook niet... Als je redelijkerwijs kunt vermoeden dat het C's zijn, dan zou ik blind alle electrolieten vervangen. Je kunt wel op zoek gaan naar de boosdoener, maar de rest is ongetwijfeld van dezelfde kwaliteit, heeft het even warm gehad en het volgende sterfgeval zal niet lang op zich laten wachten.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat er rottigheid in het achterland zit en dat die voeding plat getrokken wordt zodra hij start. Meten?

Hai,

Nou ik ben benieuwd. Bedankt.

http://tinypic.com/r/2n0vbbs/6

of
http://i49.tinypic.com/2n0vbbs.jpg
http://i49.tinypic.com/2n0vbbs.jpg

Ik hoop dat dit werk.

Gr Ron

Zoals je ziet zit er op het blokje er naast het zelfde spul.
Gr Ron

Hallo Eric
Als ik hem nu aanzet gaat hij twee tellen aan en daarna gaat hij uit en geeft een tikkend geluid. Dit klinkt zoals jij aangeeft.
Ik ben niet zover thuis in electronica dat ik dit al metend kan vinden.

Gr Ron

controleer eens of er een elco bol opgezet is.
meestal kan je daar direct mee zien of die kapot is.

Ha

Dat is ook het gekke, geen een bolle, lekke of vieze elco.

Alle elco's vervangen zie ik ook niet zo zitten. Mogelijk iemand nog een idee?

Thanks.

Ron

Voeding start niet door slechte elco's of een sluiting secundair. Staan de secundaire elco's bol aan de bovenkant ? Ruikt de voeding wellicht erg zuur ?

Op 26 september 2012 20:34:32 schreef ronr:
Alle elco's vervangen zie ik ook niet zo zitten. Mogelijk iemand nog een idee?

Er zitten er toch maar 10, 15 in???

Kijk eens of het ding wel opstart als je de boel opwarmt met een haardroger.

Op 26 september 2012 21:28:48 schreef maartenbakker:
Kijk eens of het ding wel opstart als je de boel opwarmt met een haardroger.

hehe das een cool nieuw trucje en dat werkt?

Op 26 september 2012 19:26:50 schreef ronr:
Het type elco (27uF)wat werdt genoemd zit er bij mij niet in.

Ik zie er wel een elco van 27u in zitten , naast het koelblok. Tussen het voedings IC en de grote elco zit ie.

Hallo allen,

Mijn dochter had mijn pc even gekaapt:-)dus ik kon even niet reageren.
Kort samen gevat: het zijn maar 10 of 15 elco's maar dat is voor mij een hoop, Zo vaak zit ik niet aan printplaten.
Een haardroger is wel een leuk idee, ik zal het morgen gewoon eens proberen.
Die kleine elco vn 27uf kon ik niet aflezen, maar hij ziet er ook niet bol uit.
Ik zal morgen even op stap gaan voor een nieuwe. Weet iemand welk type dit precies is?

bedankt voor alle snelle, leuke, goede en enthousiaste antwoorden.

Gr Ron

Dat elco'tje lijkt wel strak tegen het koelblok (heetblok) te staan. Als dat nou volgens zeggen vaak de boosdoener is, zou je die op de gok eens kunnen proberen. Maar als dat over een ander JVC-apparaat gaat (met mogelijk een ander voeding) hoeft dat natuurlijk niet het geval te zijn.

Een kapotte elco hoeft trouwens niet per se visuele kenmerken te vertonen (zoals bol staan en/of lekken).