Hallo,

ik heb een laptop, een Sony Vaio Z, ik heb hier een Native Instruments Komplete 6 audiointerface op aangesloten, deze combinatie gebruik ik met MIDI keyboards om live op te treden met mijn band.

Dit werkt allemaal perfect zolang ik de adapter van mijn laptop maar niet aansluit, zodra ik dit doe komt er uit alle aangesloten outputs van de audio interface een verschrikkelijk lawaai, kraakjes en piepjes, het lijkt of je de harde schijf hoort en bewegen van de muis hoor je ook door dit geluid.

Nou ben ik na flink rondzoeken tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk een aardelus moet zijn en heb ik hier een aantal eventuele oplossingen voor gevonden.

1. Sluit de laptop aan met een adapter zonder aarde (of een verlengstekker gebruiken zonder aarde).

2. Zet een aardelus isolator tussen de outputs van de interface.

1 leek mij een gevaarlijke oplossing, ik wil niet mijn laptop om zeep helpen met een piek spanning of mijzelf of een ander electrocuteren mocht dit wel een veilige oplossing zijn hoor ik dat ook graag.

2 doe ik liever niet omdat ik meerdere outputs heb en ik een heel stel van die dingen tussen mijn uitgangen moet gaan zetten.

Het liefst heb ik een oplossing die ik aan de adapter kan aansluiten. Bestaan hier circuits voor? Is dit zelf te maken of zijn hier goedkope oplossingen voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gebruikt de audiointerface een eigen voeding?

Is het wel een aardlus?

kan het ook de schakelende voeding van de laptop zijn die herrie geeft? Temeer omdat je zegt dat als je je muis beweegt dat al hoort. Dit zou een verschil in belasting van de voeding kunnen geven en dan verschil in de storing die je hoort.

Zo te zien kan er een externe voeding op de interface, allicht het proberen waard.
Anders mogelijk een USB isolator.

Houd in gedachten dat het probleem ook verderop kan zitten.

het zelfde probleem hier gehad en nadat ik de laptop op een ander wcd had gedaan was het probleem volledig verholpen.mogelijk was er hier ook sprake van een aardlus.

De adapter van de laptop via een scheidingstrafo op het net aansluiten.Uiteraard de aarde dan niet aansluiten.

Sorry voor het niet vermelden maar er kan geen externe voeding op de interface, anders was dat wellicht een oplossing geweest maar hij wordt gevoed via USB.

Verschillende wcd's maakt niets uit, ik heb het ook op elke locatie waar ik het probeer, ook speakers en laptop op verschillende groepen maakt geen verschil.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/710819?WT.mc_id=beslist&insert=…
Een scheidingstrafo zoals deze bedoel je? Dat zie ik inderdaad meer als oplossing voorbij komen, ik wil alleen wel graag zeker weten dat dat het probleem is en ik niet allerlei apparatuur ga aanschaffen waar ik achteraf niets aan heb.

De schakelende voeding van de laptop zou kunnen maar zou ik dit dan niet ook moeten horen over de interne laptop speakers? Want daar hoor ik geen storing op.

Op 4 oktober 2012 11:00:43 schreef handijk:
Sorry voor het niet vermelden maar er kan geen externe voeding op de interface, anders was dat wellicht een oplossing geweest maar hij wordt gevoed via USB.

Powered hub er tussen of de voeding intern verbeteren, dat laatste lukt M-Audio ook...

Op 4 oktober 2012 12:42:34 schreef Henry S.:
[...]
Powered hub er tussen of de voeding intern verbeteren, dat laatste lukt M-Audio ook...

Een powered hub heeft als nadeel dat mijn latency niet meer zo constant is helaas!

Meen je dat betreffende de latency?
Indien je verder niks aan die hub hangt blijft de latency toch zeker zoals die nu is?

Als je echt last hebt daarvan klopt er zowiezo iets niet met oftewel je interface settings cq je drivers.

Ik adviseer altijd audio interfaces met eigen voeding ipv USB powered. Dat functioneert slecht in geval van pro-audio tov goede interfaces incl eigen voeding. Maar daar heb je nu weinig aan ;-)

Aarde naar de laptop komt maar tot in het voedingsblok, alleen + en - DC gaat naar de laptop, er zijn ook zat laptops met een ongeaarde stekker. En er zijn ook zat huizen zonder aarde (in de woon/slaapkamers).

Het lijkt me ook geen aardlus.

Verg je niet teveel van je je USB poorten? Misschien je muis en andere zaken op de powered hub? (en even zonder muis proberen).Het lijkt tegentrijdig dat het zonder voeding wel lukt maar zie volgende punt:

En zijn je powersettings bij plugged en unplugged hetzelfde? Met voeding erin gaat vaak het scherm een tint helderder, processor op 100%,

Heb ik ook gehad, de herrie is weg als je de aarde niet aansluit / ader doorknipt.

Of als je een ongeaard verlengsnoertje gebruikt.

Op 4 oktober 2012 13:51:42 schreef K7Jz:
Aarde naar de laptop komt maar tot in het voedingsblok, alleen + en - DC gaat naar de laptop, er zijn ook zat laptops met een ongeaarde stekker. En er zijn ook zat huizen zonder aarde (in de woon/slaapkamers).

Het lijkt me ook geen aardlus.

Verg je niet teveel van je je USB poorten? Misschien je muis en andere zaken op de powered hub? (en even zonder muis proberen).Het lijkt tegentrijdig dat het zonder voeding wel lukt maar zie volgende punt:

En zijn je powersettings bij plugged en unplugged hetzelfde? Met voeding erin gaat vaak het scherm een tint helderder, processor op 100%,

Ik heb een powerschema gemaakt speciaal voor het live optreden, standby en energiebesparende toestanden staan allemaal uit, mijn beeldscherm staat uit en alles draait constant op vol vermogen.
Zonder adapter draait dit zonder enkel problemen uren lang.

Maar met elk energie schema heb ik hetzelfde resultaat zolang de adapter is aangesloten.

Met muis bedoelde ik mijn touchpad, ik heb behalve 2 midi keyboards (aangesloten via een usb hub op 1 usb poort) en mijn audio interface geen andere randapparatuur aangesloten en alle overbodige interne chips uitgeschakeld (wifi, bluetooth e.d.).

Ook als ik de midi keyboards niet aansluit blijft het probleem zich voordoen.

Op 4 oktober 2012 14:01:24 schreef sdk:
Heb ik ook gehad, de herrie is weg als je de aarde niet aansluit / ader doorknipt.

Dit hoor ik ook meer maar ik wordt er toch een beetje zenuwachtig van, ik heb geen zin om mijn laptop om zeep te helpen, ik zou ook kunnen proberen een ongeaarde verlengstekker te gebruiken, als het probleem dan weg is weet ik wel zeker waar het aan ligt en kan ik misschien een iets nettere permanente oplossing zoeken.

Op 4 oktober 2012 14:12:40 schreef Fuzzbass:

Dit ga ik dus vanavond maar even proberen! Kan dit kwaad als permanente oplossing?? Ik lees overal verhalen waarin de ene helft zegt dat het niets uitmaakt en de andere helft zegt dat je je zelf of anderen in gevaar brengt en je apparatuur kapot kan gaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

Op 4 oktober 2012 14:38:22 schreef handijk:
[...]

Dit ga ik dus vanavond maar even proberen! Kan dit kwaad als permanente oplossing?? Ik lees overal verhalen waarin de ene helft zegt dat het niets uitmaakt en de andere helft zegt dat je je zelf of anderen in gevaar brengt en je apparatuur kapot kan gaan.

Zoals ik het ooit in een grijs verleden heb geleerd:

Metalen behuizingen schroef je vast aan de aarde, zodra een draadje met 230V per ongeluk de behuizing raakt, of er komt water bij, zal dan de stop springen. (En tegenwoordig ook de aardlekschakelaar als er een gevaarlijke 10 milliAmpere wegloopt die de stop niet laat springen)

Omdat natte ruimtes met veel metaal (keuken, badkamer) extra gevaarlijk zijn voor elektrocutie was er vroeger alleen daar randaarde. Ook zag je het al veel in bedrijf/kantoorruimtes.

Volgens mij is het nu zo dat als een apparaat "class II, double insulated" is (vierkantje in vierkantje symbool), dan mag het een platte stekker hebben, er kan best een metalen kast zijn maar de 230 kan daar niet bij komen (bv radio), deze kan dus ook in de badkamer (met randaarde) worden geplugd.

Oude schemerlampen hebben misschien nog zo'n ronde stekker, die past en mag dan ook niet in de badkamer.

Bij laptop loopt de 230V maar tot het blok, je zou als je echt echt echt echt zeker en veilig wil zijn voor zoiets kunnen zoeken:

http://forum.allaboutcircuits.com/cache.php?url=http://upload.ecvv.com/upload/Product/200811/China_Laptop_Power_Adapter_For_HP_COMPAQ_463553_002200811281552311.jpg

Als je aardedraden gaat knippen wel de kabel/doos duidelijk labelen/afplakken zodat niet iemand ooit eens denkt "hey daar kan ik de metalen lichtcontroller ook mooi inpluggen"

Dat de laptop kapot gaat is uitgesloten, er zijn immers talloze huizen zonder randaarde, elektrocutie kan dan alleen via de adapter, die overigens van plastic is, dus eigenlijk is alleen water als risico van toepassing, maar dan zou ik ook niet op de randaarde vertrouwen.

Op 4 oktober 2012 16:22:27 schreef K7Jz:
[...]

Zoals ik het ooit in een grijs verleden heb geleerd:

Metalen behuizingen schroef je vast aan de aarde, zodra een draadje met 230V per ongeluk de behuizing raakt, of er komt water bij, zal dan de stop springen. (En tegenwoordig ook de aardlekschakelaar als er een gevaarlijke 10 milliAmpere wegloopt die de stop niet laat springen)

Omdat natte ruimtes met veel metaal (keuken, badkamer) extra gevaarlijk zijn voor elektrocutie was er vroeger alleen daar randaarde. Ook zag je het al veel in bedrijf/kantoorruimtes.

Volgens mij is het nu zo dat als een apparaat "class II, double insulated" is (vierkantje in vierkantje symbool), dan mag het een platte stekker hebben, er kan best een metalen kast zijn maar de 230 kan daar niet bij komen (bv radio), deze kan dus ook in de badkamer (met randaarde) worden geplugd.

Oude schemerlampen hebben misschien nog zo'n ronde stekker, die past en mag dan ook niet in de badkamer.

Bij laptop loopt de 230V maar tot het blok, je zou als je echt echt echt echt zeker en veilig wil zijn voor zoiets kunnen zoeken:

[afbeelding]

Als je aardedraden gaat knippen wel de kabel/doos duidelijk labelen/afplakken zodat niet iemand ooit eens denkt "hey daar kan ik de metalen lichtcontroller ook mooi inpluggen"

Dat de laptop kapot gaat is uitgesloten, er zijn immers talloze huizen zonder randaarde, elektrocutie kan dan alleen via de adapter, die overigens van plastic is, dus eigenlijk is alleen water als risico van toepassing, maar dan zou ik ook niet op de randaarde vertrouwen.

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik ga aan het testen en ik zal mijn bevindingen hier posten!

Wat betreft laptops en andere apparaten die geschakelde voedingen met een aardaansluiting hebben: Die voedingen zijn niet dubbelgeïsoleerd, dus de lekstroom tussen primair en secundair kan hoger zijn dan wenselijk. Dat kan dan behalve gevaar van schok ook weer aardlussen geven...

Inderdaad zou dat probleem verholpen moeten zijn door een "2-pens" voeding te pakken, maar garantie tot de deur.

Lekken doen schakelende voedingen altijd. Het kan overigens wel veel minder, maar dat is duurder en dus niet verkrijgbaar.

Twee andere suggesties;
- Je zou een dubbelgeisoleerde 230V scheidingstrafo voor de laptop adapter kunnen zetten, dan is de aarding voor de veiligheid niet meer nodig en kan hij dus zonder bezwaar losblijven. Een gewone trafo heeft minder capaciteit tussen de wikkelingen dan een ringkern, maar het zal een behoorlijk blok zijn voor die 100W (?).

- De audiointerface heeft normaal symmetrisch i/o. Afhankelijk van de constructie kan het gebruik van sy kabels tot aan de plug in de asy input al behoorlijk schelen.
Neem asy (toegepaste-) kabels nooit te lullig, de invloed van lusstromen hangt direct samen met de hoeveelheid Cu in de gecombineerde afscherming en return. Persoonlijk gebruik ik graag Tasker C128, maar er is vanalles.

Op 4 oktober 2012 14:12:40 schreef Fuzzbass:

Ongeaard had ik nog steeds hetzelfde probleem met de interne audio.

Zoals ik het ervaren heb in de laatste paar jaren, is dit de enige oplossing:

* Laptop gebruiken op accu ipv voeding.
* Of interface aanschaffen met eigen voeding.

Persoonlijk tijdens live geluid weiger ik laptops aan te sluiten op de mengtafel, die gebruik maken van interne geluidskaarten cq. interfaces zonder eigen voeding. Proberen kan, bromt piept en kraakt het....jammer dan..
De personen/dj's/muzikanten die met M-Audio spul komen, hebben zelden tot nooit een probleem.

Ik heb een vergelijkprobleem gehad bij mijn DI-box, net hetzelfde gehad met laptop voeding zoals hier reeds beschreven is.
Mogelijk dat het je kan helpen bij de zoektocht naar de stoorbron.