Kan je die FO niet direckt voeden op de DC-bus ?
Overleden
Kan je die FO niet direckt voeden op de DC-bus ?
Ik heb precies zo'n skelter elektrisch aangedreven gemaakt.
Wielomtrek is 1m26. Hiermee kan je de tandwielverhouding uitrekenen.
Als tandwielen heb ik iets van 11 op 89 dacht ik. Mijn motortje doet iets van 2500 RPM dus jij kunt het ook gewoon met 2 tandwielen redden.
En dan een 320V accu regelen. Kan....., kan......
Overleden
Dat worden dan zo'n 260-270 nicad of nihm celletjes
Nou ja, 2Ah per cel, met 1kW heb je 3A nodig, dus 40 minuten rijden. En dat met een 1P configuratie....
Als omvormer hebben we een APC smart-ups 3000 waarvan het accupakket later uitgebreidt wordt met tractieaccu's, maar ik zat er ook aan te denken om een goedkope 24V 2Kw omvormer te pakken en de FO via de DC bus aan te sluiten op de omvormer voor de wisselrichter op de condensators, dit scheelt veel verliezen.
Of iemand moet me eventjes een 2Kw 24>325V DC-DC converter regelen.
Maar even over de verhouding van de tandwielen.
Wat zou ik kunnen bereiken als ik het kleinste tandwiel van een fiets-versnelling op de as van de motor zet en het tandwiel op de as van de skelter origineel laat?
Dat word dus een mammoet skelter met aanhanger voor het accu-pack
Is dit niet handiger voor je ???
http://www.circuitsonline.net/aanbod/10322/componenten/electromotor-me…
Het is eigenlijk meer bedoelt als fun projectje, en aangezien ik zo ongeveer alles al heb is het praktisch no budget, misschien dat ik zelfs gewoon met een generator(honda, 2Kw) op een karretje ga rijden, wat ook het eerste plan was.
Een karretje komt er zowieso achter.
Overleden
Dat wordt dus een diesel-electrische skelter
Dat heet hybride
-- edit --
Vergeet de knipper en rem lichten en koplamp niet!
zat er een keer aan te denken om dat op m'n fiets te maken gewoon voor de lol
Overleden
Op 17 oktober 2012 16:30:36 schreef lexvdpoel:
Dat heet hybride-- edit --
Vergeet de knipper en rem lichten en koplamp niet!
zat er een keer aan te denken om dat op m'n fiets te maken gewoon voor de lol
De NS was dus met die oude barrels in de jaren 50 dus zijn tijd ver vooruit
haha nu je het zo bekijkt heb je wel een punt
-- edit --
Is het geen plaatje!
[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op donderdag 18 oktober 2012 23:25:56 (48%)
Mijn Berg Skelter met Scootmobiel als aanhanger.
De bediening naast het stuur, middels een verlengkabel.
En de standaard 4amp cellen zijn vervangen door tractie accus voor meer dan 4 uur nonstop rijplezier.
Ik heb wel een vrijloop op de skelter gezet, anders komen er ongelukken van. Standaard zat die er niet op.
De aandrijving (Aanhanger) kan ook gewoon los, dan heb je weer een trap skelter.
Inderdaad, grappig project. Ik ben wel benieuwd of de TS er nog wat mee gedaan heeft.
Op 16 oktober 2012 10:28:21 schreef Zonnepaneeltje:
Ik heb precies zo'n skelter elektrisch aangedreven gemaakt.
Wielomtrek is 1m26. Hiermee kan je de tandwielverhouding uitrekenen.
Als tandwielen heb ik iets van 11 op 89 dacht ik. Mijn motortje doet iets van 2500 RPM dus jij kunt het ook gewoon met 2 tandwielen redden.
Hallo, ik wil een berg skelter electrisch maken maar hij mag niet harder rijden dan 5 a 6 km p/u Maar moet wel sterk genoeg zijn om een kar met kinderen te trekken ca. 100kg. Wat raad u mij aan voor motor en wat heb ik allemaal nodig ik ben om de boel aan te sluiten? Monteren en bouwen kan ik alles maar van electra heb ik 0 verstand.
Overleden
Zelf zou ik het met zoiets maken : http://www.leafmotor.com/hub-motors/12inch-electric-scooter-motor.html
Of van deze; http://kellycontroller.com/motors-c-21.html
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 27 oktober 2015 17:15:20 (22%)
Golden Member
Op 18 oktober 2012 08:56:09 schreef DE OLDE:
[...]
De NS was dus met die oude barrels in de jaren 50 dus zijn tijd ver vooruit
In de jaren '30 zelfs al, kun je nagaan.
Gezien de lage snelheid zou je een 24 Volt tweedehands rolstoelmotor kunnen nemen. Daar zit al een tandwielvertraging bij in.
De snelheid kan je regelen met een motorregelaar bestemd voor elektrische stepjes. Zie ebay o.i.d.
Heb een Transaxle genomen van 24 volt 400 watt. Deze had een kleine aanpassing nodig. Flenzen erop gelast om de wielen op vierkante assen te kunnen monteren.
Affijn, tis een hoop werk maar gelukkig mn hobby inmiddels. Voor wie geïnteresseerd is zal ik iedere vordering posten.
Overleden
Ziet er goed uit!!
probeer de Wijzigen functie als je iets bij een post wil plaatsen ipv 3 post onder elkaar.
Vorderingen worden zeker gewaardeerd!