Hey allemaal,

Vandaag zat ik me af te vragen waarom er geen compacte/simpele digitale audio mengpaneeltjes zijn zoals die er wel analoog zijn. Dit zou handig zijn aangezien veel van mijn audiobronnen wel een digitale output hebben, neem de Xbox 360, PC, STB...

Veel verstand van digitale signalen heb ik niet, dus ik heb me kort verdiept in de materie en dit interessante artikel gelezen over S/PDIF output met een gangbare microcontroller: http://scanlime.org/2011/04/spdif-digital-audio-on-a-microcontroller/

In principe vraag ik me af wat de haalbaarheid is van een simpele mixer met 3 inputs en 1 output, waarbij per input de amplitude kan worden aangepast. Dit vergt voor zover ik het goed begrijp het volgende:

- S/PDIF digitale input via TOSLINK of RCA aansluiting decoden, onder andere via Biphase Mark Code
- De samples hieruit in een buffer stoppen
- Verkregen PCM signaal bewerken (amplitude)
- PCM stromen samenvoegen
- PCM output buffer omzetten in samples
- Samples encoden met BMC
- S/PDIF signaal genereren en uitsturen via RCA en/of TOSLINK

S/PDIF kan eigenlijk meerdere signalen aan, zoals ook Dolby of DTS, maar die zouden we kunnen droppen om het simpel te houden. Een analoge audio-output hebben zou ook nuttig zijn, zo lang dat maar niet een aparte DAC vereist die niet al voorhanden is in een bepaalde IC.

Om het allemaal in software te doen zou waarschijnlijk een te grote processor vergen om praktisch te zijn, en ik heb geen idee wat er gemoeid is met het samenvoegen en bewerken van PCM stromen. Hopelijk kan iemand me meer vertellen over de mogelijkheden om een dergelijk systeem te maken van een handjevol DSP IC's.

Je zult ook sample rate converters nodig hebben, al is het maar om alle word clockken gelijk te trekken. Maar in een flinke DSP moet het wel gaan. Voor simpele zaken mogelijk zelfs in een DSPIC of soortgelijks.

De meeste geheel in software gebouwde mixers, zoals de bekende DJM tafeltjes van Pioneer, hebben ook digitale ingangen.

Vandaag zat ik me af te vragen waarom er geen compacte/simpele digitale audio mengpaneeltjes zijn zoals die er wel analoog zijn. Dit zou handig zijn aangezien veel van mijn audiobronnen wel een digitale output hebben, neem de Xbox 360, PC, STB...

Die bestaan zeker weten wel, maar SPDIF is niet per definitie een professionele verbinding. Er worden vele digitale varianten gebruikt die vaak wel lijken op SPDIF, zoals:

* ADAT protocol (8 kanalen via TOSLINK)
* AES/EBU protocol (bijna hetzelfde als SPDIF, maar andere impendantie / in uitvoering per 8 kanalen of enkel kanaal, symmetrisch)
* AES42 protocol (microfoons met digitale uitgang van o.a. Neumann)
* TDIF protocol van Tascam (8 kanalen digitale interface)
* MADI protocol (tot 64 kanalen dacht ik per CAT5 kabel)
* Cobranet protocol
* etc, etc.

Waar jij op doelt is niet per definitie een markt voor, mijn mengtafels (Tascam) hebben 16x analoog in, 3x8 TDIF (24 kanalen) in/uit, 3x8 (24 kanalen) ADAT in/uit, 2x AES/EBU in/uit en 2x SPDIF in/uit. Maar in de consumentenwereld is dat ietske anders ;) .

De laatste serie DJ mixers van Pioneer hebben idd digitale ingangen, met wat geluk zal dat steeds meer en meer gaan voorkomen.
Interessant dat je dit zelf wil gaan bouwen, ik kan je zeker niet helpen daar ik daar totaal geen verstand van hebt. Maar hou me wel warm aanbevolen als je iets gemaakt hebt dat werkt, mocht je dat willen delen. Ben daar zéér in geïnteresseerd!

Weet niet of je er wat aan hebt, maar ikzelf gebruik een Bel Digital shuffler. Dit is een digitale mixer of matrixmixer voor 2 AES/EBU ingangen en ook 2 AES/EBU uitgangen. AES/EBU is makkelijk omte zetten naar S/PDIF.

Overigens mocht je er wat in zien ik heb er 2 en wilde er graag één verkopen.