Jeroen Geurts
You may be disappointed if you fail, but you are doomed if you don't try.
Hallo, ik vond op het net een Laser tranceiver, om gegevens van de ene computer over te zenden via een laser naar een andere computer. De schakeling wordt aangesloten via een RS-232. Nu zit er een 9 volt batterij aangesloten aan de schakeling, maar het is ook mogelijk om +- 10 volt uit de com-poort zelf te trekken. Kan dat bij deze schakeling? Ik heb er zelf naar gekeken, maar mijn kennis is in de loop der jaren een beetje verloren gegaan, en ik probeer het weer een beetje op te pakken. Maar dit is nog net iets te ingewikkeld voor mij. De schakeling staat op deze page. Als dit mogelijk is, heeft er dan iemand een schematje voor mij, hou ik die dan moet aansluiten?
alvast bedankt voor de moeite
[Bericht gewijzigd door Jeroen Geurts op ]
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Heb het eens bekeken, maar op het schema wordt de spanning met een 7805 regulator terug gebracht naar 5 volt.
Volgens mij volstaat het dan om gewoon rechstreeks de + 5 volt van de computer voeding af te tappen (via de connector).
Als je eerst 9 of 10 volt gaat zoeken en dat terug brengen naar 5 volt lijkt mij een beetje dubbelzinnig.
Let er wel even op dat je de + 5 volt pakt van je voeding en niet de - 5 volt, want die is er ook nog.
Wellicht kan een andere forumlid e.e.a. aanvullen c.q. completeren voorzover nodig.
Mijns inziens is deze uitleg echter al voldoende duidelijk.
Succes,
Sweet Winter Smile
Jeroen Geurts
Op vr 31-05-2002 17:33:42 schreef Sweet Winter Smile:
Volgens mij volstaat het dan om gewoon rechstreeks de + 5 volt van de computer voeding af te tappen (via de connector).
Als je eerst 9 of 10 volt gaat zoeken en dat terug brengen naar 5 volt lijkt mij een beetje dubbelzinnig.
Hmm, ik was net mijn poort aan het doormeten, om te checken welke pinnetjes ik daarvoor nodig heb, en ik kom erachter dat er 13,5 volt op de poort staat, hoe kan dat nu? dus toch maar terugbrengen naar 5 volt dan maar.
[Bericht gewijzigd door Jeroen Geurts op ]
Sweet Winter Smile
Uhm,......er moet in ieder geval vanaf de voeding een + 5 volt uitgang zijn, alleen of die op de bewuste connector uitkomt heb ik niet nagekeken, kijk ook eens op wat andere punten of ie daar wel bij zit, spaart je onderdelen en een hoop werk.
Er is geen 5 volt aansluiting op de RS-232 poort, zit er gewoon weg niet, de spanningen die je meet zijn signaal draden, en daar kun je eigenlijk geen of weinig stroom uit trekken. Wat SWS denk ik bedoelt is de voeding vanuit de computervoeding. Neem een rode draad en daar staat +5 volt op.
Sweet Winter Smile
Inderdaad dat bedoel ik, en dat omschreef ik ook al, vanaf de voeding, in de kast dus, daar moet een + 5 volt kabel komen, kan niet missen.
Het 5 volt gedeelte kan ook wel ruim voldoende stroom leveren omdat een groot deel van de computer ook op 5 volt werkt.
Dus eventjes nameten en dan simpel aftakken meteen na de voeding.
Jeroen Geurts
ah, ok
dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar dan gebruik ik gewoon die draad. Bedankt allemaal voor de hulp.
Sweet Winter Smile
Tip van SWS:
Meet voor alle zekerheid na welke kabel de + 5 volt levert.
Kost je een paar tellen meer, maar overtuigd je van goede en betrouwbare resultaten van je werk 
SWS