Hallo, ik heb momenteel twee elektromotoren die via H-bruggen op een printplaat worden aangestuurd. Nu wil ik zwaardere elektromotoren gaan gebruiken. Hiervoor wil ik de signalen van de oude printplaat gebruiken om transistoren in twee nieuwe H-bruggen aan te sturen.

De oude elektromotoren werken op 6V en ik geloof max 2A. De nieuwe elektromotoren wil ik met een spanning van 12V aansturen. Ik heb hiervoor het volgende schema bedacht.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GCT73NMN.jpg

Voor de transistoren wil ik deze gebruiken:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156680/Bipolaire-standaard-vermogen…

Nu zit ik nog met een paar vragen:
1: Kan de basis van de transistoren op 6V worden aangesloten terwijl op de collectors 12V staat?

2: Zoals ik het in de specs van de transistoren lees mag op de basis maximaal 1A komen, terwijl uit de oude printplaat max 2A kan komen. Dit wilde ik oplossen met de parallele weerstanden aan de basis van de transistoren. Deze weerstanden zouden dan (R=U*I) 6 Ohm moeten hebben en een vermogen van 6W moeten kunnen dissiperen. Nu vind ik alleen weerstanden die hieraan voldoen van meer dan 2€.
Zoals deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/411523/Draadweerstand-11W-68Ohm-Axi…

Aangezien ik 8 weertanden (2 H-bruggen) nodig heb wordt me dat iets te duur. Weet iemand hier een goedkopere oplossing voor?

3: Ik ben nog niet zo heel bekend in de elektro, dus kan iemand mij vertellen of het nodig is om in het schema nog ergens condensatoren te plaatsen?

Alvast bedankt!

Dit gaat niet werken zo. Je zal toch nog even de transistor theorie door moeten lezen, vraag 1 & 2 kan je dan zelf beantwoorden.

Waarom eigenlijk zelf een hbrug ontwerpen? Er zijn zat goede ontwerpen te vinden. Kijk dan gelijk even naar mosfets ipv transistoren.

De basis van een transistor kun je idd via een weerstand met 6 Volt aansturen. Ook als er op de collector een veel hogere spanning staat.

Maar er zijn toch wel een paar aandachtpunten in je schema:
- De weerstanden zijn kortgesloten, en dat is niet handig.

- En als de basis met 6 Volt wordt aangestuurd, dan kan de emitter nooit hoger worden dan 5,3 Volt. En hier wil je dat de bovenste transistoren volledig gaan geleiden, dus dan moet je de basis ook aansturen met 12 Volt.

- R1 en R3 laten moeten een lagere waarde hebben dan R2 en R4 want de basis van de bovenste transistoren gaan mee omhoog als de transistor aangaat, terwijl de basis van de onderste transistoren altijd blijven steken op 0,7 Volt.

- Je transistor kan Max 3A collectorstroom aan. Die mag dan wel Max 1A basisstroom hebben, maar in de praktijk is dat toch wel overdreven. Met 200 mA zit je toch ook al heel goed. Dan worden R2 en R4 dus 12 V / 0.2 A = 60Ohm, 12 V * 0,2 A = 2.5 W Voor de bovenste weerstanden zou je een veel lagere weerstand moeten nemen.

Maar persoonlijk zou ik gaan voor Power Mosfets (N-channel voor de onderste en P-Channel voor bovenste transitoren) en dan aansturen mbv een Mosfet driver zoals bijv TC4427.

[Bericht gewijzigd door deKees op (26%)]

Sorry voor de late reactie, maar ik heb een erg drukke week gehad.

Bedankt voor de antwoorden, deze waren zeker nuttig. Over mijn eerste schema, die weerstanden was inderdaad een domme fout.

Ik heb op internet gezocht en het is inderdaad een stuk makkelijker om met MOSFET's te werken. Hieronder heb ik een nieuw schema.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WQZCU7PO.jpg

Het nut van mosfet drivers begrijp ik nog niet helemaal. Zoals ik het nu begreep kunnen de MOSFET's ook worden aangestuurd met de 6V input die ik uit de bestaande H-brug krijg waar deze achter komt te staan. Maar correct me if I'm wrong..

Op internet kwam ik ook veel schema's tegen. Sommigen erg eenvoudig, zoals de mijne en ander met extra weerstanden en condensators. Ik kan wel een bestaand schema overnemen, maar ik zou ook graag het nut weten van alle componenten als ik deze in een circuit gebruik. Dus kan iemand me aub nog uitleggen of er extra condensators en/of weerstanden nodig zijn voor mijn schakeling (en waarom)?

Alvast bedankt!

Gaat ook niet werken. Als je overal N-channel mosfets gebruikt dan moet je de bovenste mosfet aansturen met een gatespanning van 20 volt of meer (10 volt boven de Source spanning). Maar de onderste mosfets gaan stuk als je die aanstuurt met een Gatespanning van meer dan 12 Volt. Bij aansturen met 6V dan krijg je max 4 Volt over de motor doordat de source nooit hoger komt dan 2 volt onder de gate spanning. Dan gaan de bovenste mosfets veel vermogen dissiperen. Dan gaan ze stuk.

Dus beter P-channel mosfets bovenin, en N-channel mosfets onderin.

Mosfet drivers kun je gebruiken om met een kleine ingangs-signaal (TTL niveau, schakelpunt rond 1.5 Volt) toch een flinke gate-spanning (hier 0 en 12 VOLT) te krijgen, zodat de mosfets volledig aan/uit gaan. Voor de onderste mosfet hoeft dat niet direkt, die kun je wel met 6V aansturen als je logic gate mosfets gebruikt zoals die IRF38708. Maar voor de mosfets bovenin werkt dat niet. Maar pas op, de IRF3708 mag Max 12 Volt gate spanning hebben. Als je daarboven komt gaan ze stuk, en het nooit verstandig om precies op het randje te gaan zitten.

Daarnaast kunnen mosfet drivers ook kortstondig een flinke stroom leveren van 1.5 A of zo. Daarmee kun je de ingebouwde gate-source condensator in de mosfet (2.5 nF voor een IRF3708) zeer snel laden/ontladen zodat de MOSFET zeer snel gaan schakelen. Maar dat is meer van belang bij hoogfrequent PWM en minder bij een tragere motorsturing.

MOSFETS worden namelijk warm als ze langzaam schakelen, doordat ze dan langer in een half-geleidende toestand zitten en dus energie moeten dissiperen.

Want P = I x V.

Als de mosfet aan is dan is I groot, maar V = 0 dus geen vermogen.
Als de mosfet uit is, dan is V groot, maar I = 0 dus geen vermogen.

Maar tijdens het schakelen dan is er wel V en I over/door de mosfet zodat er dan wel vermogen wordt gedissipeerd.

Zoek eens op L298, hierin zit 2x een H brug. En kost weinig

Die L298 lijkt me inderdaad een goede oplossing voor mijn probleem, bedankt voor de tip! en ook bedankt voor de overige reacties, ik moet me blijkbaar dus toch nog wat verder verdiepen in de MOSFET's

Heb nog wel een paar vragen over de L298. Klopt het dat ik 2 'Enable' aansluitingen en de 2 'current sensing' aansluitingen gewoon vrij kan laten?

En de input high-voltage staat in de specs op minimaal 2,3 V. Het mooiste zou zijn als ik de huidige H-brug weg kan laten (is een los printplaatje) en de nieuwe H-brug op de bestaande H-brug input kan aansluiten. Maar ik heb net even gemeten en de huidige H-brug wordt op 1,5V aangestuurd, wat voor de L298 dus te weinig is.

De andere optie is om de output van de huidige H-brug die normaal dus de elektromotoren aanstuurt met 6V als input te gebruiken voor de L298.
Is er nog een eenvoudige manier (kan hiervoor geen ic'tje oid vinden) om de 1,5V spanningssignalen te verhogen tot boven de 2,3V?

Lees dit eens door daar staat van alles en nog wat over fet's, wat ze doen en hoe je ze kan gebruiken. Er staat ook een voorbeeld in over een werkende H_brug, en hoe het signaal verloop is over de brug.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Ik zal het nog een keer doornemen als ik wat tijd over heb ;)
Maar voor nu kan iemand mijn vragen over de L298 nog beantwoorden? Ik wil de onderdelen eigenlijk vanavond nog bestellen omdat er bij Conrad t/m vandaag nog een kortingsactie loopt

Als je sense niet gebruikt (PIN_1 en PIN_15) moet die aan de gnd komen te liggen. De enable pinnen (PIN_6 en PIN_11) moeten hoog zijn wil de brug vrijgegeven worden. De ingangen zijn op TTL niveau, dat is dus 5VDC. Wat je kan doen is een optocoupler er tussen zetten. Neem bv de PC817, de led stuur je met 1.5VDC aan en met de interne transistor schakel je de ingangen van je L298.

Bedankt voor de snelle reactie!

Is een weerstand tussen de sense en de ground dan ook niet nodig?

Die is alleen nodig als je de stroom wil begrenzen. De spanningsval over de weerstand wordt gemeten en bv door de aansturing verwerkt.
Maar als je dat niet gebruikt heb je de weerstanden ook niet nodig.