Beste,

Ik ben bezig een bestuurbare boot te maken.
Ik heb al een accu en een motor en een printplaat met afstandsbediening uit een bestuurbare auto.

De auto werkte op maar 4,5v (3x AA batterij) Maar er zat een te klein motortje in, om in mijn boot te plaatsen.

Ik wil nu graag een andere (boormachine motor) laten lopen op 6v en 4 ampere (werkt prima). maar ik ben bang dat als ik die stroom door de printplaat van de bestuurbare auto laat lopen, dat die dan kapot gaat.

Kan ik met wat diode's en relais, de 6v laten schakelen door de 4,5 uit die printplaat?
Welke relais en diode's kan ik dan het best gebruiken? en hoe schakel ik die? of heb ik andere onderdelen nodig? liefst beetje goedkoop.

Bij voorbaat dank,

Jeroen

Dit lijkt sterk op een projectje waar ik nu mee bezig ben (rijdend bierkrat) Kijk maar even bij mijn project, want ik heb de vraag vorige week ook gesteld.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/108834

Ik ga een L298 IC'tje gebruiken. maar 4A ampère is daar teveel voor. Er is vast wel iets vergelijkbaars te vinden dat een grotere stroom aan kan. Moet de motor zowel voor- als achteruit bestuurd kunnen worden? Dan moet je denk ik toch via een H-brug gaan werken. Als de motor maar 1 kant op hoeft te draaien kan het ook wel simpeler

Neem een paar dikke transistoren of FETs. teken even een schema van de huidige print.

2 relais met elk min. 3 contacten doet de truc, maar dan kun je niet kiezen snel of traag varen.