Allereerst ben ik nieuw op dit forum, dus hierbij gegroet.
Ik was opzoek naar een buizenversterker maar deze zijn aardig duur en het is wel zo leuk om er een zelf te bouwen daar leer je teminste nog wat van.

Ik zit alleen met een probleempje, een duitser op ebay heeft hele mooie transformatoren, hij heeft er twee voor een se amp in zijn assortiment das mooi.
Maar ik heb ook een aantal buizen liggen die ik wil gebruiken das ook mooi.
Waar ik alleen mee zit is het volgende:

De eerste trafo die hij heeft is een 5k primair voor een el84 buis en de andere is een 2.5k primair voor een el34 buis.

De buizen die ik wil gebruiken zijn het liefst 6p1p

Vh Ah Va Vs Vg mAa mAs ra gm
6.3 0.5 250 250 -12.5 44 7 42,500 4.9
Pdiss Pout D
12 3.8 10%

Of anders een 6p3c maar het liefst gebruik ik die andere omdat ik er simpelweg veel van heb.

Vh Ah Va Vs Vg mAa mAs ra gm
6.3 0.9 250 250 -14 72 5 22,500 6
Pdiss Pout D
19 6.5 10%

Voor die 6p1 moet je ongeveer een impedantie van 5k gebruiken en voor de 6p3c ongeveer 3.5k

Die zwaardere trafo is niet veel duurder dus liever neem ik die, wat is de beste optie dan? Twee 6p1p parallel?

Drie 6p1p of twee 6n3c parallel gaat wel veel stroom vreten of niet soms? deze buizen zijn al niet zo efficient.

Ik zou gewoon voor de 5k trafo gaan met die 6P1P , dan klopt alles, verder een uitgangtrafo gaat niet gauw kapot , dus je hebt nu een goed passend geheel .

Daar zit wel wat in ja, ik heb natuurlijk het liefst een goed klinkende versterker maar ergens vind ik het wel jammer die 5k trafo is 1kg en die 2.5k weegt 2kg en is maar een tientje duurder.

Weet iemand trouwens waarom beide beam tetrodes een lagere P out hebben in vergelijking tot pentodes?
Dan zou je denken dat ze iets meer richting een triode zitten, zal wel te maken hebben met de afstand van de kathode tot het schermrooster of de fijnheid ervan ofzo
Ze zijn ook minder stijl.

Voor de stuurtrap, ik heb liggen 6n14 en 6n2p.
6n2p heeft 250v anode 18-28ma en een steilheid van 1,8 tot 2,7 ma/v 1W

6n14p heeft max 90v anode 85-125ma en een steilheid van 5,3 tot 8,3 ma/v 1.5w

Nu zie ik op een russische site gain staan, de 6n2p 80-115 en de 6n14p 18-32 heeft.
Dat snapp ik niet helemaal want de 6p14 heeft dus minder gain maar is wel stijler.

Mij lijkt de 6n14p beter omdat deze het lijnnivo opkrikt naar 20v pp dat is aardig lijkt mij. Een 6p1 eindbuis heeft 4.9 ma/v.

Maar dan zit ik nog met dat het dubbel triodes zijn dus ik moet iets met die tweede triode doen, een kathode volger?
Liever niet een buisjes gebruiken voor beide kanalen i.v.b met kanaalscheiding.

Kan ik beter eerst een cathode follower en dan een spannings versterker gebruiken, mischien heeft andersom geen zin omdat het dezelfde buis is dus meer stroom kan hij toch niet leveren zowel geschakeld als spannings of stroom versterker?

Ik heb een tijd terug een chinees voorversterkertje met twee buisje gekocht voor een tientje, dat ding presteert echt slecht, de verkoper beweerde dat het enkel een buffer was, ik vond hem ook al slecht klinken toen ging ik meten 5% vervorming en een sinus van 20v pp op de uitgang de buisjes hebben een versterking van 100.
En dat proberen ze dan zeker op te lossen met ontkoppel ctjes enof de instelling.

een russische versterker die ik heb klinkt ook erg dof daar zit een oscillatorbuisje in de eerste trap, best vreemd allemaal.

Die gain die sommige sites vermelden bij een buis zal wel de optimale instelling zijn zodat er maximaal vermogen afgegeven wordt.

Wat me wel opvalt is dat pentode triode combinaties waarvan je mag uitgaan dat die afgestemd op elkaar zijn de trio een gm van 1.6 heeft tenopzichte van de 6.8 van een 6n14p
Mischien zijn ze geoptimaliseerd op ceramische platenspelers ofzo die hebben een uitgangsspanning van iets van 0.3v, die platenspelers waren veel in gebruik in die tijd.

Maar dan snap ik no steeds niet hoe ze bij die versterkingsfactoren komen en waarom de stijlheid daar dus niks mee te maken blijkt te hebben.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

Een oscillatorbuisje? Of een buisje dat staat te oscilleren? Dat is nogal een verschil. Over die eerste is discussie mogelijk maar in principe hoor je daar niks van, maar als dat tweede het geval is moet je dat eerst eens verhelpen.

Zou een ECH81 kunnen zijn die werd veel als osc/mengbuis gebruikt in ouwe AM radio's. Ik hou van raadseltjes daar kan op gefantaseerd worden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]

Het is een russische eqivalent van een ef86 ik lees nu dat het wel een speciale audio buis is, hij ziet eruit as een oscillatorbuisje en heeft ook een hele hoge versterking.

Oscilleren doen al die japanse buizen bakken als ze verrot zijn, zal wel door die slechte opbouw komen, draai je aan het volume of de toonregeling en hoppa.

Je moet zoiets echt mooi opbouwen zoals een revox bijvoorbeeld, volgens mij kan het ook tot vervorming lijden bij harde insturing/hoge tonen maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb eigenlijk tot nu toe alleen oscillaties gehad in het audio spectrum geen hf ofzo daar is dan zeker wat meer voor nodig.
Maar ze oscilleren wel heel snel ja, zal wel door die hoge spanningen en microfonische gevoeligheid komen.

Ik vind het gewoon zonde om die lichtere trafo's te nemen als je er eentje van het dubbele gewicht voor niet veel meer kan kopen.
Dan zeggen ze wel 4 watt is genoeg, maar dan zeker alleen als je van arabische muziek of barok houdt dat vergeten ze er even bij te zeggen.
Ik wil echt 8 a 10 watt hebben, maar over klasse a ben ik wel te spreken klinkt mooi helder en mooi gedetaileerd daar komt bij dat het makkelijk is om zelf te ontwerpen geen fasedraaier nodig.

Deze trafo's ondersteunen ook ultralinear zie ik.

[Bericht gewijzigd door Leendert1 op (26%)]

EF86 werd ook veel gebruikt als mic amp, md PICKUP pre-amp en voorversterkerbuis.
Vaak ook op verende voetjes tegen microfonie op oa. gitaarversterkers en met een metalen afschermhuls tegen brominvloeden van trafo's.
Wil je wat minder ruis dan is een dubbeltriode in cascodeschakeling weer een optie.
Tis een keuze na afweging van de voor en nadelen.
In die tijd van de Revox G36 ect. was er weinig te kiezen. En was de S/N ratio na de weergavekop hoogstens 42 dBa.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Wat is precies een cascode schakeling?
wel ooit van gehoord maar kan niet zo veel zinnigs op internet vinden enkel elimineerd capaciteid drain source bij een fet ingang gevolgd door een tor met lage impedantie.

Hier wel wat gevonden http://www.houtdraaien.hohavo.nl/buizenversterker/algemeen/srpp.shtml

Maar hoe ontwerp je zoiets das nog niet zo makkelijk er zitten aardig wat weerstanden bij.

De bovenste buis, heeft het rooster via een condensator aan aarde liggen.
Soort van geaarde basis schakeling, maar dan alleen voor wisselspanning.
Is zeker nodig voor die buizen, blijven rare dingen.

google maar eens op cascade :-)

Was ik ff in het warretje :-)

Volgens mij echt een hf schakeling, geaarde basisschakeling met hoge versterking waarvan de capaciteit van de versterkende trap word geelimineerd ofzo.
Hoge brandbreedte wordt dan bereikt door lage capaciteit zeker.

Op internet is steeds minder te vinden moet ik zeggen, lijkt wel een vuilnisbuild van reclame en commerciële shit onderhand.

Ben ik blij dat ik nog wat boekjes heb.

Do not blame the WWW, just blame google.

Die krijgen er geld voor inplaats van de meesste bezochte sites of gewardeerde sites bovenaan te zetten.
En die metatags kunnen hun ook niet mee overweg, zodat je 30x dezelfde site bovenaan krijgt wat een flut programmeurs daar

De dag dat geaarde basisschakeling(iets wat ik op 14 jarige leeftijd altijd al in elektronica echt niet moeilijk zag staan als ik erdoorheen bladerde) schiet ik mezelf door me kop.

Condoleer me maar alvast want ik ga mezelf zo verliezen ben ik bang.

Eigenlijk zou er op deze site sectie moeten komen met grundlagen der elektrotechnik, dan word de site passief ook een elektronica naslagwerk.
Wel handig als alles onder een dak zit.

Moet ik een boek inscannen? :-)
Boek waar geen copyright meer opstaat zoiets als transistor knutselboek uit grootmoeders tijd, ff spoelen uit de schakelingen verwijderen.

Mischien is de auteur van echt niet moeilijk al lang geleden aan het lichtnet blijven hangen.

Zo... werkt de radio?! :'(

Laatst vond ik een boek dat doorzeefd was met kogeltjes, zo zie je maar kinderen spreken de waarheid, wat was ik lekker nuchter toen zeg.

Die topic je mooiste meetapparatuur is er nog steeds zie ik, dat kun je dus niet flikken bij zendamateur verenigingsavonden dan wordt je uiteindelijk weggepest door die ouwe zakken.

Nu weer ff serieus, dan ga ik maar die trafo's kopen, zijn echt mooie dingen om te zien.
Luchtspleet is duidelijkzichtbaar en ook verstelbaar door strips met boutjes.

Ik wil toch echt voor die 2.5k trafo gaan en dan probeer ik wel twee van die 6p1 buizen eraan te hangen dan moet er 7.6 watt uitkomen.
Net iets meer als een 6n3 dan wordt het 6.
Jammer dat hij geen 16ohm tap heeft dan kon ik nog wat rommelen aangezien er 8 ohm aan komt te hangen.

Ik vind het leuk om het zelf te ontwerpen dat is toch het tofst.
Geen circuit van internet halen, enkel meten met een scoop en gezond verstand.
Juiste aanpassing zien te krijgen, 0.1uf koppel c's datasheets lezen en geen kathode bypass capacitors gebruiken.
Hopelijk val ik niet op mijn neus dat zal wel zuur zijn, kan toch gaast niet?

Wel appart dat de local feedback precies goed is als je hem zo insteld dat hij de goede ruststroom heeft, jullie doorzien dat zeker zo, een wet van ohm knobbel in je hoofd.

Er worden ook weleens twee weerstanden gebruikt in de kathode met de middenaftakking naar het rooster

Is die kathode weerstand daar alleen om een negatieve spanning op je rooster te krijgen?
Als dat zo is kan je dan niet beter op een andere manier die spanning verkrijgen? want die spanning varieerd wel met de belasting een paar volt.
Zeker bij de eindbuis is dat zo niet bij een stuurbuisje...
ook zal de bas weergave wel toenemen denk ik.

http://i46.tinypic.com/2cxapgg.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Je hebt zoveel ontwrpen dat je soms de kluts kwijtraakt.
Sommige gebruiken dus een lm337 maar deze hefet geen vaste instelling maar wordt gebruikt om de stroom op een bepaald punt in te stellen.
Dat heeft als voordeel dat je nooit je buis opnieuw hoeft in te stellen maar heeft dat niet als nadeel dat je negatieve feedback hierdoor krijgt, deze opstelling zorgt er niet alleen voor dat er door de buis de juiste ruststroom gaat maar ook dat als hij belast wordt deze instelling ook veranderd.

Bij enkel een weerstand is het allemaal nog slechter je buis heeft geen automatische bias enkel negatieve feedback.

Heel veel versterkers gebruiken cathode weerstanden maar het lijkt me niet dat buizenontwerpers ervan uitgaan dat je zo'n circuit ook gebuikt.

Waarom niet gewoon de gloeispanning gelijkrichten(liefst 12 volt dus twee gelijkrichters gebruiken of de buizen net voor de gelijkrichter met wisselspanning voeden)
Deze spanning stabiliseren met een lm337 en dat als bias gebruiken.

Zou zoiets goed werken?

Wanneer zijn buizen het meest linear?
opzich wordt er in datasheets wel vanalles vermeld zoals cathode weerstand en anode belasting maar moet je die ook gebruiken zoals vermeld om hem het meest linear te laten werken?

Toch wel vreemd want cathode bypass condensatoren worden ook weleens verwijderd terwijl ze vroeger i.v.b met gain altijd werden toegepast.

Net met iemand gebeld en hij bevestigt wel wat ik al dacht maar waarschijnelijk heb ik wel een aparte trafo nodig anders is de negatieve spanning te laag, of een spanningsdeler in de voeding :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]

De dag dat geaarde basisschakeling(iets wat ik op 14 jarige leeftijd altijd al in elektronica echt niet moeilijk zag staan als ik erdoorheen bladerde) schiet ik mezelf door me kop.

Volgens mij horen er nog een paar woorden in deze zin.
De dag dat de geaarde basisschakeling wat?

Steilheid en versterkingsfactor zijn niet hetzelfde. Daarom hebben ze ook aparte namen.
Mocht je ooit serieus iets met buizen willen doen, dan zul je vroeg of laat deze betrekking tegenkomen:
µ = S Ri

Een buis kan dus best een enorme steilheid en toch een lage versterkingsfactor hebben. Denk maar aan een powertriode. Andersom, heel hoge versterkingsfactoren kun je krijgen met een doodgewone steilheid maar met een hoge inwendige weerstand. Een kleine pentode is een voor de hand liggend voorbeeld.
De formule is niet ingewikkelder dan de Wet van Ohm.

Mod-edit: Jij hebt op dit forum niets meer te zoeken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

De TS is een zeer omgewenst persoon, en daarmee vervalt het doel van dit topic.