Hallo Allemaal,
Zojuist deze PM-32 gerepareerd. In het bias gedeelte zitten van die weerstanden met 3 aansluitingen, dus 2 weerstanden in één behuizing.
Als ik de bias wil afregelen, moet ik dan de buitenste twee aansluitingen gebruiken, of de middelste met één van de buitenste?
Op internet heb ik al gevonden dat de bias moet worden ingesteld op
8 mV gemeten over deze weerstand. Klinkt me niet als een vreemde waarde, maar als iemand een andere waarde heeft uit het servicemanual dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de moeite.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
De middelste is de gemeenschappelijke aansluiting, dus midden t.o.v beide buitenste, rond de ..mV afstellen. Na ca. een kwartier als alles beetje warm is nogmaals meten en bijstellen.
Exacte waarde weet ik niet.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Mooi zo, bedankt. Had al het idee dat ik de middelste aansluiting moest hebben, normaal bij 2 aparte weerstanden meet je ook op het pint waar ze aan elkaar zitten. Maar voor de zekerheid toch even checken. Nu nog even verder zoeken naar de exacte waarde die ik moet instellen. Inderdaad Gadget_inc, ik ga hem instellen met die weerstand met drie pootjes waar een schroevendraaier in past 
Als er ook nog een instelling zit voor iets als symmetrie of DC-balance dan moet je juist de beide buitenste aansluitingen van de weerstand gebruiken en dan op 0 mV afregelen.
Hoi Sonytech,
Dat zit er niet op. Het is een vrij simpel ontwerp, op een paar Elna 'for audio' elco's na is er niks exotisch in te vinden.
Twee instelpotmetertjes voor de bias, meer is er niet. Er staat overigens geen DC op de uitgang. Versterker speelt keurig en staat nu op een 'veilige' 6 mV bias ingesteld. Ik kan er alleen niet zoveel over vinden op internet, en vraag me dus af of de 8 mV die ik tegen kwam wel correct is.
Volgens het servicedoc meten over de 2 buitenste pootjes van de weerstanden en afregelen op 7.2mV. Dat komt overeen met een ruststroom van 20mA.
Groeten, Ron.