Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Dit is mijn eerste post.
De reden waarom ik me geregistreerd heb is dat ik hier een oud topic heb gelezen toen ik het model en het merk zocht van de oude buizenversterker die mijn vader had in de jaren '60.
Op dit forum wordt dat toestel, een Lafayette Bocama, in verschillende topics besproken. Dat trof mij zeer met enige nostalgie en melancholie. De foto's die ik gevonden heb brachten mij direct weer 40 jaar terug in het verleden.
Het was een prachtig toestel, sober en eenvoudig, waar ik zoveel jaren later nog mooie herinneringen aan heb. Al ben ik vandaag overtuigd van de vele voordelen van MOS, buizen hebben ongetwijfeld hun charme.
Nu blijkt, tot mijn verbazing, die versterker zeer populair te zijn geweest (hij is dat blijkbaar nog steeds). Helaas, mijn vader heeft hem enkele jaren geleden bij het grof vuil gezet. Hij had geen idee van een eventuele waarde. Voor hem was dat spul helemaal versleten. Hij is wellicht lang niet de enige die dat ding gedumpt heeft. Toen ik dat hoorde werd ik toch even niet goed...
Als ik ooit een Bocama op een rommelmarkt kan kopen voor een redelijke prijs, dan doe ik dat direct.
Gewoonlijk zijn die dingen dan wel ongeveer gaar, maar met wat studie en geduld moet het mogelijk zijn om hem te restaureren. Het zal me benieuwen om opnieuw die klank te horen.
Voor zover ik me herinner was dat geluid best te genieten. Krachtig was hij trouwens ook. We hadden er thuis zelfgemaakte speakers aan hangen met 12 inch woofers. Daar kwam een bak geluid uit.
Tenslotte wou ik nog kwijt dat dit forum zeer de moeite waard is.