Al meer dan dertig jaar heb ik een MC voor-voorversterkertje om het signaal van mijn 300-MC element van Technics op te krikken.
Dat ding wordt gevoed met 9 VDC (zes D-size batterijen van 1.5V) Als ik hem na gebruik vergeet uit te zetten lopen die batterijen om de haverklap leeg. Het heeft me al een fortuin aan batterijen gekost. Bovendien zijn die niet bijzonder "groen".
Nu dacht ik een herlaadbare loodaccu te gebruiken. Desnoods een auto accu. Daar zit een bak energie in waar ik vele maanden mee verder kan. Helaas levert een auto-accu 12 à 14 VDC; 3 à 5 V teveel dus.
Wat zou de meest eenvoudige manier zijn om die spanning netjes tot een absoluut "platte" 9 VDC te reduceren? Ik dacht aan een schakelingetje met een of andere regulator. Maar ik vraag me af of daarmee geen ongewenste rimpels ontstaan. Die pre-pre amp is zo verschrikkelijk gevoelig dat hij de minste verontreiniging in de voeding niet kan hebben.
Een loodaccu van 9 V met voldoende capaciteit zou perfect zijn, maar dat heb ik tot heden nergens kunnen vinden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
technics zelf had een lijn voorversterkers die werden gevoed met nicd accu's , als deze vol bleven schakelde de lader uit om storing te voorkomen . dit zou je dan ook kunnen maken voor de pickup ..
8 cellen nicd of nimh in serie met een oplader welke alleen snachts oplaadt bijv. dat zou je al kunnen maken van een gereedschapaccu met een oplader op een klokje bijvoorbeeld.. als je daar een maand van kunt afspelen weet je na een keer leegtrekken waneer de lader weer aan de netspanning moet..
Bedankt voor de reactie.
Heb ondertussen een oplossing gevonden bij wijze van een "intelligente" li-ion batterij van een laptop: spanning 7.6 V bij 7600 mAh. Die past netjes in het toestel na verwijdering van de oude batterijhouder.
Die li-ion batterij is voorzien van een processor om lading en ontladingsproces te beheren. (Een BQ20Z70 van Texas Instruments).
Er zit ook een SMBus op, verwant aan I²C, om data uit te lezen. Daarvan maak ik nu geen gebruik, maar misschien zoek ik ooit een interface die ik aan een USB poort kan worden gehangen.
Die batterij levert helaas niet de gewenste 9 V, maar bij een volledige lading toch ruim 8.1 V, zelfs onder belasting. Het versterkertje trekt maar 450 mA, dat valt dus mee. Heb alles nagemeten tijdens gebruik en het werkt voorlopig aardig.
Benieuwd hoe lang hij het volhoudt. Speelt toch al meer dan 25 uur, spanning is nog maar 0.1 V gezakt. Lijkt me netjes.
Er is een complicatie opgedoken. De li-ion accu laadt niet op. Hij schakelt al na een paar seconden de lader af. Nochtans is de spanning al tot 7.6 V gezakt, voldoende om een lading te accepteren.
De controller van een intelligent accu pack houdt normaliter in de gaten dat de spanning over beide cellen gelijk blijft tijdens de lading. Maar het ontladen is niet evenwichtig verlopen zo blijkt. Dat komt zo:
Mijn versterkertje heeft een voeding nodig van 2 x 4.5 V (1 x +4.5 en 1 x -4.5) Daarom heb ik in het midden van het pack de "nul" afgetakt. De ene cel levert dus de positieve spanning, de andere de negatieve. Blijkbaar heeft dat tot een onevenwichtig verbruik tussen beide cellen geleid. De spanningen zijn niet gelijk gedaald. De ene cel is dus "voller" dan de andere.
Nu vrees ik dat de controller die onbalans detecteert zodra de lading wordt ingezet. Zo ja, hoe los ik dat op? Heb overwogen om de cel met de hoogste spanning wat verder te ontladen tot beide cellen ongeveer gelijk zijn. Maar ik heb geen idee hoe nauwkeurig dat moet zijn. Tot op enkele tienden volt of tot op honderdsten?
Suggesties zijn zeer welkom.
Heb eerst geprobeerd om de balans tussen de cellen te herstellen door alleen de vollere cel te ontladen tot beide spanningen gelijk waren. Dat werkte niet. De laadprocessor bleef het laadproces afschakelen.
Daarbij viel het me wel op dat de spanning bij het inzetten van de lading pijlsnel steeg tot 9 volt, vlak voor de afschakeling. De accu trok daarbij gedurende enkele seconden 2.5A.
Bij controle bleek de lader altijd een spanning van 10.01 VDC aan te bieden, iets te veel voor de beveiliging van het accupack.
Omdat ik niet onmiddellijk een lader van 9V in de buurt had heb ik een weerstand (onder de vorm van een autolampje van 12V, 7ohm) in de kring opgenomen. Dat belastte de lader voldoende om de beschikbare spanning voor de accu tot 9V te doen dalen. En toen deed hij het dus wel. Hij laadde rustig verder tot de accu helemaal vol was.
Een mooie bonus van deze schakeling is dat die lamp feller gaat branden als de accu vol is. De processor schakelt immers het laadproces uit en de volle spanning gaat naar de lamp. Even lader schakelt hij weer aan. Om de zoveel seconden gaat de lamp dus feller en minder fel branden. Dan weet je dat het laden afgelopen is.
Het is nu zaak om een geschikte lader te vinden van 9VDC bij een stroom van 2A. Dan kan de lamp uit de schakeling. De oorspronkelijke lader is zwaarder gedimensioneerd omdat hij bedoeld is om tijdens de lading van het accupack ook een palmtop te voeden.
Dus het werkt nu?
Gisteren nog gezocht naar een oplossing, kon helemaal niks vinden.
Dit is een erg mooi voor-voorversterkertje van Technics.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (25%)]
@ Roy B
Inderdaad, het werkt prima. Het heeft wat tijd gekost en zoekwerk, maar met resultaat.
Alvast bedankt voor de aandacht en het "mee"-denken.
Wel bizar is het feit dat ik twee identieke battery packs heb. De ene laadde zonder probleem met dezelfde lader die voor de andere accu blijkbaar te krachtig was. Dat heeft me danig op het verkeerde been gezet. Allicht is er toch een verschil in capaciteit, wellicht door veroudering.
De productiedatum staat er niet op vermeld, daar kan ik dus alleen maar naar raden. Via de databus kan je dat in principe uitlezen, ook het aantal laadcycli etc. Maar daar heb ik de nodige interface niet voor.
Ik vond het voldoende interessant om mijn bevindingen hier neer te schrijven. Misschien heeft iemand er ooit iets aan.
Battery packs en accu's wekken al jaren mijn interesse. De snelheid waarmee ze worden ontwikkeld en de evolutie van die dingen is fenomenaal.